.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
لاریجانی به دولت و مجلس هشدار داد/ سوال از روحانی
روزنامه اعتماد: مجلس دیروز شاهد یکی، دو اتفاق عجیب بود. اول ارجاع سوال نمایندگان از رییس‌جمهور درباره وضعیت موسسات مالی و اعتباری به کمیسیون اقتصادی، آن هم بعد از ماه‌ها انتظار و در ادامه ارجاع لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق برای بررسی‌های بیشتر.

 به این اعتبار آن‌چنان که پیداست عجایب بودجه ٩٧ تمام‌شدنی نیست. لایحه‌ای که پیش از طرح در صحن علنی مجلس و حتی مدتی پیش از آنکه برای چکش‌کاری در کمیسیون تلفیق به بحث گذاشته شود، واکنش‌هایی را از سوی مردم و افکار عمومی به‌ویژه در فضای مجازی برانگیخت و حال پس از جرح و تعدیل‌های فراوان در کمیسیون تلفیق و در شرایطی که حتی حدود نیمی از مصوبات ٢٢گانه این لایحه در بخش درآمدی نیز در صحن علنی به تصویب رسیده است، علی لاریجانی یکی دیگر از اتفاقات عجیب در مسیر تصویب این بودجه پرحاشیه را رقم زد و با اعلام تعطیلی چندروزه جلسات علنی صحن، به کمیسیون تلفیق ماموریت داد که ابهامات و ایرادها را مرتفع کند.

حال آنکه آیین‌‎نامه داخلی مجلس صراحت دارد که مجلس باید در جلسات پشت سرهم و لاینقطع لایحه بودجه را بررسی کند و اساسا وقتی بررسی لوایح بودجه در دستور صحن قرار می‌گیرد، باید تعطیلات معمول مجلس که درطول هر چهار هفته کاری، یک هفته را شامل می‌شود، لغو شود.  رییس مجلس اما درحدود ساعت ١١ و ٣٠ دقیقه روز گذشته و درحالی که هنوز نیم ساعتی به پایان وقت معمول جلسه علنی نوبت صبح باقی مانده بود، ادامه روند بررسی بودجه را به جلسه بعد موکول کرد و در نطقی طولانی و ناگهانی، ایراداتی اساسی به لایحه بودجه مصوب دولت و کمیسیون تلفیق مجلس وارد کرد.

لاریجانی پس از اتمام سخنانش، به کمیسیون تلفیق ماموریت داد تا در جلسات خود نسبت به اصلاح مصوبات قبلی‌اش اقدام کند. رییس قوه مقننه که زمان برگزاری جلسه علنی بعد را روز دوشنبه هفته آینده، یک روز پس از ٢٢ بهمن اعلام کرد، همچنین گفت که صحن علنی در نوبت صبح روز دوشنبه هم تعطیل خواهد بود تا کمیسیون تلفیق بتواند از این فرصت برای انجام ماموریت محوله استفاده کند.

لاریجانی که به نظر می‌رسید نه نسبت به بودجه ارایه شده ازسوی دولت رضایت دارد و نه نسبت به عملکرد کمیسیون تلفیق در تصویب این لایحه، به بسیاری از ایرادها و ابهامات بودجه اشاره کرد و با بیان اینکه دولت در بسیاری از موارد، برنامه‌ای مشخص و مدون ارایه نکرده، تاکید کرد که مجلس آمادگی دارد با دعوت از وزرا و مسوولان مختلف دولت در جلسات غیررسمی، به دولت در تدوین این برنامه‌ها کمک کند. لاریجانی که برخلاف روال جلسات علنی مجلس، تا پایان نشست روزگذشته در صحن ماند و جلسه را اداره کرد، در چند مقطع دیگر هم تلویحا انتقاداتی علیه کمیسیون تلفیق و به‌ویژه دولت مطرح کرد.

تا آنجا که حتی در بعضی لحظات این لحن انتقادی با واکنش نمایندگان روبه‌رو شد و مشخصا در یک نمونه، هنگامی که نادر قاضی‌پور قصد داشت درجریان بررسی یکی از تبصره‌ها تذکر بدهد، وقتی با مخالفت رییس مجلس روبه‌رو شد، از او خواست که با حوصله و به‌دور از عصبانیت به صحبت نمایندگان گوش دهد. درخواستی که ازسوی یکی، دو نماینده دیگر نیز تکرار شد و با این حال، آنچنان که در ادامه مشخص شد، این لحن انتقادی لاریجانی، نه از سر بی‌حوصلگی، بلکه ناشی از همان نارضایتی از بودجه بوده است.

نکته‌ای که به‌وی‍ژه درجریان بیان تذکر بهروز نعمتی در انتقاد از توییت یکی از معاونان رییس‌جمهور آشکار شد. آنجا که لاریجانی در واکنش به این تذکر، به‌صراحت نسبت به نحوه نگارش و تدوین لایحه بودجه انتقاد کرد و گفت: «مگر خیلی لایحه منقحی ارایه کردید که ما همان را تصویب کنیم. اینکه گفته شود مجلس کشور را به هم ریخته است، صحیح نیست. چرا برخی با صحبت‌ها جامعه را بهم می‌ریزند. »

بیان این انتقادات ازسوی رییس مجلس آن هم در روزی که پس از ماه‌ها خودداری از به جریان انداختن سوال تعدادی از نمایندگان از رییس‌جمهور درمورد موسسات مالی و اعتباری به کمیسیون اقتصادی و به جان خریدن انواع و اقسام انتقادات نمایندگان و جنجال‌های رسانه‌ای مخالفان دولت، بالاخره این طرح سوال را برای رسیدگی به کمیسیون اقتصادی ارجاع کرد، اهمیتی دوچندان می‌یابد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.278 seconds.