.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
التیماتوم دو هفته ای دادگستری مازندران به شهرداری های استان
دادگستری مازندران به شهرداری های استان 15 روز فرصت داده است تا در جلسه ای که در استانداری تشکیل می شود در خصوص حل ....

شمال نیوز: دادگستری مازندران به شهرداری های استان 15 روز فرصت داده است تا در جلسه ای که در استانداری تشکیل می شود در خصوص حل معضل مدیریت پسماند حوزه های کاری خود گزارش بدهند.


به گزارش شمال نیوز به نقل روابط عمومی دادگستری مازندران ، رئیس دادگستری مازندران این تصمیم را روز دوشنبه در جلسه شورای پیشگیری از جرایم استان اعلام کرد و هشدار داد که پس از این مهلت ، دادستان های شهرستان های استان با ورود به موضوع زباله با شهردارانی که قوانین و مقررات را رعایت نکنند ، به صورت جدی برخورد خواهند کرد.

پاکسازی چهره مازندران از زباله نخستین دستور کار استاندار جدید مازندران بود که آبان ماه امسال در بدو ورود به این استان اعلام کرد و از تمامی فرمانداران خواسته بود تا این موضوع را در حوزه های کاری خود در دستور قرار داده و گزارش دوره ای به استانداری ارائه کنند.

گفته می شود با این که در مناطق روستائی موضوع زباله و پسماند در چند ماه گذشته از جمله تفکیک از مبدا و آموزش شهروندان به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و چهره این مناطق را دگرگون کرده ، بعضی از شهرداری های مازندران به بهانه های مختلف حاضر به قبول مسئولیت در این زمینه نشده اند.

این دسته از شهرداران نه تنها تاکنون هیچ اقدامی برای تفکیک زباله از مبدا انجام نداده اند ، بلکه به بهانه نبود یا کمبود منابع مالی حاضر به ارائه برنامه مشخص برای جمع آوری و دفع زباله نیستند و پیامدهای زباله های جمع آوری و دپو شده در مناطق مختلف را هم نمی پذیرند.
به نظر می رسد هشدار دادگستری مازندران در چارچوب تعامل نمایندگان قوا برای اجرای درست قوانین و مقررات با در نظر گرفتن منافع عامه مردم و بستن راههای دور زدن قانون توسط بعضی از نهادها به بهانه های مختلف باشد .

بر اساس این گزارش ، رئیس کل داد گستری مازندران در این نشست گفت : نباید منابع طبیعی و حیاتی استان را با غفلت وبی تدبیری از بین ببریم یا آسیب جبران ناپذیری به آن وارد کنیم ، بلکه باید در نگهداری وحفظ آن کوشا باشیم همان طور که دنیا به این قضیه اهمیت ویژه ای داده است.

حجت الاسلام محمد علی تقوی فرد افزود : یکی از وظایف دستگاه قضایی پیشگیری و پیگیری درموضوع حساس محیط زیست و منابع طبیعی استان مازندران است و در این راستا موضوع پسماند زباله در دستور کار دادگستری استان قرار دارد.

وی ادامه داد : شهرداری ها و فرمانداری نقش مباشری در حل مدیریت پسماند مازندران دارند ؛ بطوری که باید زباله سطح شهررا به صورت اصولی جمع آوری و ساماندهی کنند و محیط زیست باید نظارت کاملی بر این موضوع داشته باشند.

رییس کل دادگستری مازندران تاکید کرد : شهرداری ها و فرمانداری ها باید به وظایف خود در قبال تعیین مکان جمع آوری ، حمل و بازیافت زباله به درستی عمل کنند ؛ زیرا درغیر این صورت موضوع عنوان مجرمانه داشته و دستگاه قضایی به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد و با متخلفین به شدت برخورد خواهد کرد.

وی افزود : دادستان های حوزه های قضایی استان با ورود به موضوع زباله در حوزه خود با متخلفان و کسانی که منابع طبیعی و محیط زیست را آلوده کرده اند، مطابق قانون برخورد کنند.

رییس کل دادگستری استان مازندران نقش فرهنگ در میان آحاد مردم جامعه را مهم ارزیابی کرد و افزود : فرهنگ سازی در میان جامعه نقش موثری در پیشگیری از وقوع جرم دارد.

** زباله ، طلسم سیاه طبیعت مازندران
با توجه به وجود قوانین مختلف در ارتباط با زباله و پسماند و مصوبات استانی و محلی مختلف در این باره ، مدیریت پسماند در استان مازندران همچنان با مشکلات زیادی مواجه است ،به طوری که زباله در مازندران این روزها از بلای جان طبیعت فراتر رفته و تبدیل به بلای جان ساکنان این استان شده است .

بر اساس آمارهای رسمی روزانه حدود سه هزار تن زباله در مازندران تولید می شود که به دلیل کمبود زمین در شهرهای مختلف استان با مشکلات زیاد و هزینه های میلیاردی به نقاط دور کوهستانی و جنگلی حمل و دفع می شود .

هر چند در سال های اخیر با استفاده از ماشین آلات پیشرفته جمع آوری و حمل زباله مازندران بهداشتی شده است ، اما همچنان دفن و دفع زباله در استان علاوه بر اینکه بخش اعظمی از درآمد شهرداری ها را به خود اختصاص می دهد ، با تبعات اجتماعی و بهداشتی همراه است .

از آنجایی که روستاهای مازندران در کنار یکدیگر و در مجاورت شهرهای استان قرار دارند معضل زباله روستاها نیز به زباله شهرهای استان اضافه شده و حتی نوع زباله های روستایی نیز با شهرها یکسان شده است .

طرح جمع آوری و حمل و نقل زباله ها در روستاها با همکاری دهیاری های روستاها نیز در برخی از مناطق استان در چند سال اخیر انجام می شود .

ریختن زباله در حاشیه راههای اصلی مازندران دیگر معضل زیست محیطی ناشی از بلاتکلیفی دفع زباله در استان مازندران است که این مشکل علاوه بر اینکه هزینه زیادی را روی دست اداره کل راه ترابری می گذارد ، وضعیت ظاهری جاده ها را نازیبا و زشت کرده و علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی به صنعت گردشگری نیز صدمه وارد می کند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.54 seconds.