.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بیانیه شبکه تشکل‌های محیط زیستی مازندران به طرح انتقال آب دریای خزر
شبکه تشکل‌های محیط زیست و منایع طبیعی مازندران در اعتراض به موافقت ریاست سازمان محیط زیست کشور با طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان بیانیه صادر کرد.

به گزارش شمال نیوز، شبکه تشکل‌های محیط زیست و منایع طبیعی مازندران در اعتراض به موافقت ریاست سازمان محیط زیست کشور با طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان بیانیه صادر کرد.

متن بیانیه بدین شرح است:

بنام خالقِ آب و آفتاب

اعتراض به انتقال ِ آب

مردم شریف ایران، مجمع محترم نمایندگان مجلس، استاندار محترم مازندران:

آقای کلانتری ریاست سازمان محیط زیست کشور در اقدامی عجولانه و غیرقانونی موافقت مشروط خود با انتقال آب مازندران به استان سمنان را اعلام کرد؛ اکنون براساس این تصمیم ناگهانی پرسش‌ها و موارد زیر مطرح است؛


۱ ـ با توجه به آنکه این طرح در سال‌های گذشته با مخالفت صریح و آشکار قریب به اتفاق کارشناسان مستقل، اساتید دانشگاه و کنشگران محیط زیست قرار گرفته است.


۲ ـ با توجه به آنکه سازمان محیط زیست کشور در گذشته مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده است.


۳ ـ با توجه به آنکه مجلس شورای اسلامی در تصویب سند توسعه ششم کشور، بند مربوط به انتقال آب دریای مازندران به سمنان را به طور رسمی حذف کرده است.


۴ ـ با توجه به آنکه هیچ ارزیابی جدیدی در سازمان محیط زیست کشور در موافقت با این طرح صورت نگرفته است.


۵ ـ اکنون آقای کلانتری براساس کدام طرح آمایش سرزمین، مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی و سنجش ظرفیت توان اکولوژیک، با این طرح موافقت کردند ؟!!


۶ ـ عواقب فاجعه‌بار این طرح از جمله در مبدا، آسیب‌های جبران‌ناپذیر به اکوسیستم دریای خزر، در مسیر تخریب و گسست اکولوژیک در جنگل‌های هیرکانی، در مقصد شور شدن و تخریب خاک‌های حساس فلات مرکزی، اقتصادی نبودن طرح، گسترش تنش‌های اجتماعی بین مردم دو استان، تخریب سرمایه اجتماعی،گسترش شکاف دولت ـ ملت و .....


7ـ راه‌های جایگزین انتقال آب منجمله: بازچرخانی آب در صنایع، اصلاح الگوی کشت در کشاورزی به‌ ویژه محصولات با آبری بالا، استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار و نوین، احیا و بازسازی قنوات قدیمی، ترمیم لوله‌های انتقال آب شهری و جلوگیری از هدررفت آب و ....


۸ ـ این طرح در مجموع و کلیت خود، یک دام اجتماعی‌ست که هم اعتبارات را برباد می‌دهد و هم آبرو را!.


۹ـ ما ضمن مخالفت صریح با اجرای این طرح، بار دیگر از مسؤولان ارشد استان به‌ویژه استاندار و مجمع نمایندگان مجلس می‌خواهیم که با اعلام مخالفت آشکار و استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونی، مانع از اجرایی شدن این طرح فاجعه بار شوند، اجازه ندهید مازندران را تبدیل به نمک‌زار ارومیه کنند.


۱۰ ـ بدیهی‌ست تمامی سازمان‌های مردم نهاد به‌ویژه فعالان محیط زیستی استان و کشور از تمامی ظرفیت‌های اجتماعی، مدنی و قانونی خود در مقابله با اجرای این طرح مخرب استفاده خواهند کرد.


۱۱ ـ یادمان باشد که خیلی زود دیر می‌شود و خانه بر بستری از ماسه بنا کردن کاشانه بر باد دادن است!!

شبکه تشکل‌های محیط زیست و منایع طبیعی مازندران

منبع:فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.082 seconds.