.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آخرین گزارش ها از نا آرامی های اخیر
با فروکش کردن تب ناآرامی‌ها، جزئیات بیشتری از شمار کشته‌شدگان، بازداشتی‌ها و خسارات‌های وارد به اموال عمومی و شخصی منتشر شد.

 بر اساس گزارش‌هایی که دیروز از سوی خبرگزاری‌های رسمی منتشر شده، تاکنون 4 نفر در «دورود» لرستان و 2 نفر در «ایذه» خوزستان، 3 نفر در «تویسرکان» همدان، 1 پاسدار در «کهریزسنگ» نجف‌آباد و 6 نفر در «قهدریجان» از توابع اصفهان کشته شده‌اند. برخی گزارش‌های نیمه رسمی نیز از افزایش شمار کشته شدگان در خمینی شهر و نجف آباد خبر می‌دهند که رسماً تأیید نشده است. بنا به توئیت سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش 2 نفر از کشته شدگان، به نام‌های آرمین و شایان، دانش‌آموز بودند. بر اساس ویدئویی که از تلویزیون پخش شد، یکی از دانش‌آموزان آرمین صادقی 13 ساله بود که در خمینی شهر به ضرب گلوله کشته شد. ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد در مجلس هم دیروز در تشریح کشته شدن یکی از پاسداران در کهریزسنگ نجف آباد به ایسنا گفت:«چند نفر از اغتشاشگران با سلاح‌های شکاری به‌سوی پاسداران شلیک مستقیم می‌کنند که به شهادت یکی از آنها منجر شد. متأسفانه تعدادی از نیروهای بسیج هم با سلاح سرد مورد حمله قرار گرفتند و مجروح و با حال وخیم به بیمارستان اعزام شدند.»

وی تأکید کرد: «سپاه با خویشتنداری هیچ شلیکی به سوی اغتشاشگران انجام نداد.» سیدسعید شاهرخی معاون امنیتی استاندار همدان هم با تأیید کشته شدن 3 نفر در تویسرکان گفت: «براساس اقدامات انتظامی و اطلاعاتی صورت‌گرفته عوامل این تحرکات شناسایی شده و برخی از افرادی که در صف مردم نفوذ کرده بودند، دستگیر شدند.» همزمان مسئولان استانی از بازداشت دست کم 450 نفر در تهران، 100 نفر در اراک، 138 نفر در مشهد، 150 نفر در همدان، 20 نفر در کرج، 10 نفر در ارومیه خبر داده‌اند. اطلاعات سپاه استان البرز هم اعلام کرد چهار موتور سواری که عامل آتش‌سوزی اتوبوسی در کرج بودند را دستگیر کرده است. به گزارش تسنیم، فرماندار فلاورجان هم خبر داد:«برخی عناصر حمله به کلانتری قهدریجان شناسایی و دستگیر شدند».

البته بنا به گفت‌و‌گوهای پراکنده استانداران و فرمانداران، این آمار نهایی بازداشت شدگان نیست. این در حالی است که در چند روز گذشته برخی از دستگیر شدگان بعد از اخذ تعهد آزاد شده‌اند و آنگونه که دیروز منصور غلامی، وزیر علوم خبر داد:«تعدادی از دانشجویان در پی تجمعات بازداشت شده بودند که با دخالت بنده و رئیس دانشگاه تهران این افراد آزاد شدند».

همزمان با انتشار این آمار، مسئولان قضایی در اظهارات شدیداللحنی با اغتشاشگران اتمام حجت کردند. دیروز حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور به کسانی که در جامعه ناامنی ایجاد می‌کنند هشدار داد که به‌صورت قاطع با آنها برخورد خواهد شد. به گزارش میزان، وی با تأکید بر اینکه «دستگیرشدگان دو دسته هستند» گفت: یک عده کسانی هستند که در صحنه دستگیر می‌شدند که خیلی عوامل اصلی و تأثیرگذار در اغتشاشات نبودند و فریب برخی تبلیغات را خورده‌اند که چنانچه مرتکب جرمی نشده باشند، تذکری داده می‌شود و قطعاً برخورد قضایی آنچنانی با آنها نخواهد شد. اما قطعاً دستگاه قضایی و امنیتی اطلاعاتی با آنهایی که مرتکب جرم می‌شوند و اقدام به تخریب می‌کنند و آسیب به مردم می‌رسانند برخورد شدید خواهد کرد.

منتظری ادامه داد: پرونده‌هایی که تشکیل می‌شود به دادگاه خواهد رفت و طبق مقررات قانونی رسیدگی خواهد شد؛ اما آشوبگران و عوامل پشت پرده آنها باید بدانند که نه دستگاه قضایی و نه دستگاه امنیتی و نه دستگاه اطلاعاتی در ارتباط با این مسأله کوتاه نخواهند آمد.

اوهمچنین خواستار ساماندهی بیشتر به فضای مجازی شد و گفت: مردم عزیز ما باید بدانند که رها بودن فضای مجازی و در اختیار بودن این فضا در دست دشمن، برای همه عرصه‌های زندگی ما مضر است همانگونه که در جریانات اخیر دیده شد که اینها چه شرارت‌هایی دارند و به هیچ چیز ترحم نمی‌کنند، لذا تصور نشود که مسئولان به‌دنبال این هستند که این فناوری روز از مردم سلب شود بلکه باید نظارت و کنترل شود. شامگاه دو شنبه نیز روابط عمومی فرماندهی امنیت سایبری با انتشار تصاویری که گفته می‌شد از «آشوبگران» هستند، خواستار یاری مردم در شناسایی این عناصر شد. وزارت اطلاعات هم با صدور بیانیه‌ای از اقشار مختلف جامعه خواست:«ضمن حفظ هوشیاری خود، کماکان معاندین، اغتشاشگران و آسیب زنندگان به اموال عمومی را از طریق تلفن 113 معرفی کنند.»


رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تهران خبرداد
محاکمه اغتشاشگران

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تهران با بیان اینکه «هر روزی که از اغتشاشات بگذرد و افراد دستگیر شوند، جرم و مجازات‌شان بیشتر می‌شود» ادامه داد: ما اینها را دیگر معترضین نسبت به حقوق‌شان نمی‌دانیم؛ بلکه این افراد کسانی هستند که می‌خواهند به اصل نظام ضربه بزنند.» به گزارش تسنیم، رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تهران ادامه داد: کسانی که از روزهای سوم به بعد اغتشاشات دستگیر شوند، جرم و مجازات‌شان سنگین خواهد بود. زیرا با توجه به اعلام وزارت کشور مبنی بر غیرقانونی بودن این تجمعات، عالماً و عامداً و با علم و آگاهی اقدام به تجمع، اغتشاش و حرمت‌شکنی کرده‌اند. غضنفرآبادی درباره عناوین اتهامی افراد دستگیر شده نیز گفت: عنوان اتهامی برخی افراد دستگیر شده ممکن است محاربه و برخی نیز اقدام علیه امنیت ملی، تخریب اموال عمومی، تخریب اموال اشخاص، ضرب و شتم و غیره باشد. رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تهران افزود: برخی افراد که به عنوان سردسته و لیدر در اغتشاشات حضور داشته‌اند، قاعدتاً یکی از اتهامات‌شان محاربه است زیرا با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه ارتباط دارند و برنامه‌های آنها را اجرا می‌کنند. غضنفرآبادی ادامه داد: بسیاری از این افراد در تهران و جاهای دیگر دستگیر شده‌اند و بزودی محاکمه می‌شوند. غضنفرآبادی تصریح کرد: فیلم‌های گرفته شده از متهمان، در دادگاه برای‌شان پخش می‌شود و هیچ راه گریزی نخواهند داشت.

بازداشت 450 نفر در تهران
رئیس دادگاه انقلاب اسلامی در حالی از آغاز رسیدگی به اتهام بازداشت شدگان خبر داد که علی‌اصغر ناصربخت، معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری تهران از بازداشت 450 نفر در ناآرامی‌های اخیر تهران خبر داد و به ایلنا گفت: روز شنبه حدود ۲۰۰ نفر، روز یکشنبه ۱۵۰ نفر و روز دوشنبه حدود ۱۰۰ نفر در ناآرامی‌های تهران بازداشت شده‌اند.

وی افزود: در برخی از نقاط، تجمع‌کنندگان سرنشینان تاکسی‌ها یا اتوبوس‌ها را پیاده می‌کردند. همچنین در خیابان انقلاب و آزادی تجمع‌کنندگان مسافران را از یک تاکسی پیاده کرده و تاکسی را به آتش کشیدند. ناصر بخت با بیان اینکه «روش برقرارکنندگان نظم و امنیت همچنان مدارا و ارشاد است»، اظهار داشت: در مواردی که افراد دست به تخریب اموال عمومی یا حمله به افراد و وسایل شخصی می‌زدند، نیروهای پلیس مبادرت به دستگیری آنها می‌کردند.

امنیت تهران،موضوع دیگری بود که دیروز مسئولان استانی و نظامی درباره آن توضیحاتی ارائه کردند. چنانکه معاون سیاسی امنیتی فرمانداری تهران در پاسخ به این سؤال که آیا از قرارگاه ثارالله تهران برای تأمین امنیت شهر درخواستی شده است، ابراز داشت: چنین چیزی مطرح نیست؛ شهر در کنترل عوامل انتظامی است و ابداً چنین درخواستی مطرح نیست. سردار اسماعیل کوثری جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله (ع) هم با تأکید بر اینکه قرارگاه ثارالله (ع) در جریان اعتراضات و ناآرامی‌های تهران مسئولیتی ندارد، تصریح کرد: مسئولیت در این زمینه کاملاً برعهده نیروی انتظامی است و قرارگاه، ناظر اتفاقات است. وی افزود: اگر ناجا درخواست کمک کند، قرارگاه ثارالله (ع) آماده است براساس مصوبات قانونی که در گذشته در شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور تصویب شده است، کمک کند.

وی همچنین درباره حضور برخی از نیروهای بسیج در جریان تجمعات اخیر در سطح شهر گفت: براساس توافق نواحی مقاومت بسیج با ناجا تعدادی از اعضای نیروی مقاومت جهت برقراری امنیت، نیروی انتظامی را کمک کرده‌اند. وی با بیان اینکه راه‌حل گرانی، راهی نیست که عده‌ای در پیش گرفته‌اند و ادامه این راه نیز قطعاً به ضرر آنها خواهد بود، خاطرنشان کرد: فردا به سراغ تک‌تک این افراد می‌روند و کسانی که خسارت به اموال عمومی و خصوصی مردم وارد کرده‌اند، باید پاسخگو باشند.جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله (ع) تأکید کرد: به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم که وضعیت ناامنی تهران تداوم پیدا کند و اگر این شرایط ادامه یابد، قطعاً مسئولان تصمیماتی خواهند گرفت و در آن زمان کار یکسره خواهد شد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.091 seconds.