.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تداوم کم‌بارشی تا پایان سال در مازندران
مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: اگر بارش‌های پاییزی طی سه ماه زمستان در حد نرمال و طبیعی باشد باز هم کم‌بارشی جبران نخواهد شد و اثر کم‌بارشی تجمعی را تا پایان سال خواهیم داشت.

به گزارش شمال نیوز، کاهش بارش‌های پاییزی نگرانی‌های بسیاری به همراه داشته به‌طوری‌که منابع آبی استان با بارش‌های خوب پاییزی سیراب می‌شدند ولی در حال حاضر حال و هوای تابستانی و خشکی بر منابع آبی استان حاکم است.

همه ما پاییز را فصل پربارانی می‌دانیم ولی امسال با سال‌های دیگر متفاوت بوده تنها در آغاز فصل پاییز شاهد بارش‌های خوبی بودیم ولی در ماه‌های آبان و آذر با کاهش بارش روبرو بودیم به‌طوری‌که نگرانی مردم مازندران به‌ویزه کشاورزان را بیشتر و بیشتر کرده است.

با توجه به اینکه مازندران استان کشاورزی است و اشتغال در این دیار به‌نوعی با کشاورزی مرتبط است کم‌بارشی به‌طورحتم روی زندگی مردم تأثیر خود را برجای خواهد گذاشت.

طبیعت مازندران این روزها حال و روز خوشی ندارد چرا که با آمدن بارش‌ها روح تازه‌ای به طبیعت بخشیده می‌شد ولی می‌بینیم که طبیعت استان نیز از بارش‌ها محروم بوده است.

اعتقاد کارشناسان بر این است حتی اگر در سه ماهه زمستان بارش‌ها به‌صورت عادی باشد باز هم جبران کم‌بارشی نخواهد شد و ضرورت مدیریت در مصرف صحیح و درست منابع آبی بیش از گذشته مورد تأکید است.

*کاهش ذخیره برفی

مدیرکل هواشناسی مازندران اظهار کرد: از ابتدای امسال کم‌بارشی داشتیم به‌طوری‌که طی 9 ماه نخست امسال کاهش بارش به 25 درصد رسید.

سیدمحمدرضا رضوی با اعلام اینکه انتظار داشتیم پاییز پرباران داشته باشیم، اضافه کرد: در مجموع سه ماه فصل پاییز 10 درصد کاهش بارش داشتیم.

وی با اشاره به مهر پرباران و افزایش 65 درصدی بارش در مازندران، گفت: بارش در آبان ماه 75درصد و در آذر ماه 35درصد کاهش یافت.

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه در ارتفاعات بالای یک‌هزار و 500 متر تا پایان آذر ماه امسال باید 45 سانتی‌متر برف باشد در حالی‌که در حال حاضر به هفت سانتی‌متر رسیده است، افزود: به این معنا که ذخیره برفی ما بسیار پایین بوده در حالی‌که ذخیره برفی در فصل گرما باید در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

*ادامه شرایط تابستانه در پاییز

این مسؤول تصریح کرد: سامانه پرارتفاع جنب حاره معمولا در فصل تابستان شکل می‌گیرد با آغاز فصل پاییز به عرض‌های پایین‌تر جغرافیایی می‌رود تا سامانه‌های بارشی فعال شود ولی امسال این سامانه روی کشور باقی مانده و شرایط تابستانه در پاییز ادامه پیدا کرده است.

رضوی با اشاره به اینکه در دی ماه انتظار داریم دمای هوا گرم‌تر از حد نرمال اتفاق بیفتد، اظهار کرد: دمای هوا طی بهمن ماه کمتر از نرمال خواهد بود البته این پیش‌بینی مربوط به سازمان هواشناسی بوده که معمولا در مازندران تغییراتی را شاهد خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بارش‌های پاییزی طی سه ماه زمستان در حد نرمال و طبیعی باشد باز هم کم‌بارشی جبران نخواهد شد و اثر کم‌بارشی تجمعی را تا پایان سال خواهیم داشت.

به گزارش فارس، با توجه به شرایط کم‌بارشی به‌طور حتم با فصل گرم سختی را پیش رو خواهیم داشت که لازم است از همین الان به توصیه‌های کارشناسان توجه شود؛ چرا که از همین الان نیز دیر است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.395 seconds.