.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
۲۷ خاصیت شگفت انگیز کلم قرمز برای سلامتی
کلم قرمز می‌تواند در تمام طول سال رشد کند، اما زمانی که در آب و هوای سردتر کاشت شود، طعم بهتری دارد. هنگامی که کلم قرمز در پاییز یا زمستان کاشت می‌شود، طعمی ترد، ملایم و فلفلی شیرین دارد.

به گزارش شمال نیوز، چه کسی کلم را نمی‌شناسد؟ بله، کلم یک سبزی برگ‌دار گرد است که توسط مردم سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.به نقل از بازده کلم رنگ‌های مختلفی دارد، سبز، بنفش و قرمز. کلم قرمز نسبت به کلم سبز کاربرد کمتری دارد، اما سرشار از مواد مغذی است و خواص کلم قرمز از کلم سبز بیشتر است.

کلم قرمز مانند دیگر کلم‌ها از جمله بروکلی، کولارد، گل کلم و کلم بروکسل، به خانواده براسیکا تعلق دارد.
کلم قرمز، بومی قسمت جنوبی اروپاست و امروزه در بیشتر کشور‌های اروپایی کشت می‌شود.

کلم قرمز می‌تواند در تمام طول سال رشد کند، اما زمانی که در آب و هوای سردتر کاشت شود، طعم بهتری دارد. هنگامی که کلم قرمز در پاییز یا زمستان کاشت می‌شود، طعمی ترد، ملایم و فلفلی شیرین دارد.

حقایق تغذیه‌ای


کلم قرمز، حاوی ویتامین، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی است و یک ابرغذا محسوب می‌شود. برخلاف دیگر گیاهان کروسیفر، کلم قرمز منحصربه فردتر است، زیرا مقدار زیادی آنتوسیانین دارد. آنتوسیانین فقط به عنوان ماده مغذی آنتی اکسیدان در نظر گرفته نمی‌شود بلکه ماده مغذی ضد التهابی نیز هست. کلم قرمز، سرشار از ویتامین K، ویتامین C. و ویتامین B. کمپلکس است. کلم قرمز منبعی عالی از مواد معدنی مانند منگنز، آهن، منیزیم و پتاسیم نیز هست. برای شناخت بیشتر کلم قرمز، جدول زیر را بررسی کنید:

ارزش بالقوه مقدار٪/ ارزش روزانه
کالری ۲۶۱
چربی کل ۱.۳ گرم/ ۲ ٪
چربی اشباع ۰.۲ گرم/ ۱ ٪
چربی چند غیر اشباع ۰.۷ گرم
چربی تک غیر اشباع ۰.۱ گرم
کلسترول ۰ گرم/ ۰ ٪
سدیم ۲۲۷ میلی‌گرم/ ۹ ٪
پتاسیم ۱۰۳۹ میلی‌گرم/ ۵۸ ٪
کربوهیدرات کل ۶۲ گرم/ ۲۰ ٪
فیبر رژیمی ۱۸ گرم/ ۷۲ ٪
قند ۳۲ گرم
پروتئین ۱۲ گرم/ ۲۴ ٪
ویتامین A. ۱۸۷ ٪
ویتامین C. ۷۹۷ ٪
کلسیم ۳۷ ٪
ویتامین D. ۰ ٪
آهن ۳۷ ٪
ویتامین B-۶، ۹۰%
منیزیم ۳۳%


خواص کلم قرمز برای سلامتی بسیار مهم هستند، زیرا می‌تواند نخستین منبع ویتامین‌های چندگانه باشد. کلم قرمز، منبعی عالی از مواد مغذی است و فواید زیادی برای بدن دارد. فوایدی که با مصرف منظم کلم قرمز به‌دست می‌آید در زیر آمده است:

۱. گوارش سالم را افزایش می‌دهد


کلم قرمز حاوی فیبر رژیمی است که عملکرد دستگاه گوارش را به شکل قابل توجهی بهبود می‌بخشد. فیبر باعث حجیم شدن مدفوع شده و جذب توسط روده را آسان‌تر می‌کند. اگر می‌خواهید گوارشی سالم داشته باشید، مصرف کلم قرمز می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

۲. از یبوست جلوگیری می‌کند


یبوست مشکلی شایع است که به دلیل اختلال در عملکرد روده بزرگ به وجود می‌آید. معمولا یبوست زمانی اتفاق می‌افتد که رژیم غذایی شما فیبر ندارد. کلم قرمز حاوی سطح بالایی از فیبر رژیمی است که نه تنها سلامت گوارش را افزایش می‌دهد بلکه عبور مدفوع از روده بزرگ را آسان‌تر کرده و یبوست را کاهش می‌دهد.

۳: سیستم ایمنی را تقویت می‌کند


چیزی بهتر از این فایده نیست. کلم قرمز مانند هر گیاه دیگری، سطح بالایی از آنتی اکسیدان به ویژه آنتوسیانین دارد و سرشار از ویتامین C. است که به عنوان تقویت‌کننده سیستم ایمنی شناخته می‌شود. مصرف کلم قرمز به عملکرد سیستم ایمنی بدن به ویژه در مبارزه با بیماری کمک می‌کند.

۴. از اسکوروی جلوگیری می‌کند


آیا شنیده‌اید افرادی که به سفر‌های دریایی طولانی می‌روند یا ملوان‌ها به اسکوروی دچار می‌شوند؟ اسکوروی یک بیماری دهانی است که به دلیل کمبود ویتامین C. انفاق می‌افتد. کلم قرمز حاوی مقادیر زیادی ویتامین C. است، حتی بیشتر از کلم سبز. درست کردن ترشی با کلم قرمز راهی برای دریافت ویتامین C. است، اما به این معنا نیست که نمی‌توان کلم قرمز را به شکل‌های دیگر مصرف کرد.

۵: سلامت پوست را حفظ می‌کند


برخی از مردم فرانسه به ویژه زنان، روش درمان زیبایی خود را دارند. آن‌ها از ماسک صورت پودر کلم برای حفظ زیبایی پوست خود استفاده می‌کنند. رنگدانه آنتوسیناناین و دیگر ویتامین‌های موجود در کلم قرمز می‌توانند برای حفظ زیبایی پوست مفید باشند. این کار از تاثیر رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده وتولید سلول‌های پوستی جدید را افزایش می‌دهد.

۶. با سرطان مبارزه می‌کند


تعجبی ندارد که کلم قرمز یک ابر غذا محسوب شود. کلم قرمز منبعی فوق‌العاده از آنتی اکسیدان به ویژه آنتوسیانین است. با استناد به یک مطالعه، آنتوسیانین‌های موجود در کلم قرمز می‌توانند با تاثیر رادیکال‌های آزاد بر بدن مبارزه کرده و از استرس اکسیداتیو جلوگیری کنند.

استرس اکسیداتیو می‌تواند باعث آسیب DNA و شروع رشد سلول‌های سرطانی شود. کلم قرمز دارای گلوکوزینولات نیز هست که می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری کند. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Horticulture، Forestry and Biotechnology چاپ شد، مصرف منظم کلم قرمز می‌تواند در برابر انواع مختلف سرطان مانند سرطان سینه، سرطان روده و سرطان روده بزرگ از بدن محافظت کند.

۷: اختلالات پوستی را درمان می‌کند


خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی کلم قرمز می‌تواند درمانی موثر برای اختلالات پوستی مانند اگزما باشد. این خاصیت، با سولفور موجود در کلم قرمز نیز پشتیبانی می‌شود. سولفور یک ماده معدنی است که در بسیاری از دارو‌های پوستی کاربرد دارد.

۸. از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند


کلم قرمز، منبع خوبی برای حفظ سلامت قلب است. این کلم حاوی مقداری پتاسیم است که نقش مهمی در حفظ ضربان منظم قلب دارد. فیبر و آنتی اکسیدان موجود در کلم قرمز می‌تواند چربی بد یا کلسترول LDL که خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد را کاهش دهد.

۹: ناراحتی معده را تسکین می‌دهد


اگر احساس ناراحتی می‌کنید و میلی به خوردن چیزی ندارید، خوردن کلم قرمز را امتحان کنید. کلم قرمز حس خوبی به معده می‌دهد و می‌تواند حالت تهوع را کاهش دهد. آن را به عنوان یکی از اجزاء سالاد یا در کنار وعده‌های غذایی دیگر بخورید.

۱۰. زخم معده را درمان می‌کند


خواص ضد التهابی کلم قرمز می‌تواند زخم معده را درمان کرده و فرآیند بهبود آن را تسریع کند. کلم قرمز می‌تواند در برابر اسید معده از غشای معده محافظت کند. اسید معده زخم را بدتر می‌کند. مصرف مقداری کلم قرمز در روز می‌تواند وضعیت معده را بهتر کند.

۱۱: سلامت مغز را حفظ می‌کند


مغز یکی از مهم‌ترین اعضاء بدن است. آسیب مغزی یا هر مشکل دیگری که در مغز اتفاق بیفتد می‌تواند جدی باشد. کلم قرمز حاوی برخی مواد معدنی مانند منیزیم و منگنز است که در محافظت از سلول‌های مغز و حفظ عملکرد سالم عصب نقش دارد. مصرف کلم قرمز می‌تواند از بدن در برابر کمبود منیزیم که می‌تواند باعث مشکلات عصبی عدیده شود محافظت کند.

۱۲. از مشکلات چشمی جلوگیری می‌کند


فواید کلم قرمز برای سلامتی برای جلوگیری از اختلالات چشمی نیز خوب است. اگر می‌خواهید دید واضحی داشته باشید و از اختلالات چشمی دور بمانید، کلم قرمز را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. کلم قرمز حاوی آنتوسیانین و ویتامین است که در برابر آسیب از چشم‌ها محافظت کرده و بینایی را افزایش می‌دهد. بر اساس یک مطالعه، افرادی که به طور منظم کلم قرمز مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که سبزیجات و میوه‌ای در رژیم غذایی خود ندارند، بینایی بهتری دارند.

۱۳: متابولیسم را افزایش می‌دهد


ویتامین B. کمپلکس یک عامل کمک‌کننده به برخی آنزیم‌های متابولیکی است که باعث ایجاد متابولیسم نرمال در سلول‌ها می‌شود. نبود این ویتامین‌ا تاثیر بدی بر تمام بدن دارد. متابولیسم، فرآیند اصلی تولید انرزی است و می‌توانید تصور کنید اگر انرژی لازم برای فعالیت‌ها نداشته باشیم چه اتفاقی می‌افتد. کلم قرمز ویتامین B. کمپلکس را در مقادیر کافی برای ما فراهم می‌کند.

۱۴. فرآیند پیری را کند می‌کند


همه می‌خواهند جوان بمانند، اما برخی افراد تنبل‌تر از این هستند که مواظب سبک زندگی و به ویژه غذای خود باشند. عدم مصرف میوه و سبزیجات، یک رژیم غذایی بد است و باعث پیر شدن شما می‌شود. آنتی اکسیدان و ویتامین موجود در بیشتر سبزیجات مانند کلم قرمز توانایی کند کردن فرآیند ویری را دارند و جوانی شما را حفظ می‌کنند.

۱۵. خون را تصفیه می‌کند


سولفور توانایی سم زدایی یا تصفیه خون از مواد سمی و مضر را دارد. این ماده، عملکرد کبد برای رهایی از این مواد سمی را نیز افزایش می‌دهد. سعی کنید روزانه کلم قرمز مصرف کنید و هنگامی که بدن سم زدایی شد، تفاوت را احساس کنید. با این کار، بدنی بهتر و سبک‌تر و حتی ذهنی پاک‌تر خواهید داشت.

۱۶. علائم آرتریت را کاهش می‌دهد


آرتریت که به آرتریت روماتوئید نیز شناخته می‌شود، اختلالی است که علامت بیماری خود ایمنی است. افراد مبتلا ه. آرتریت همیشه درد مفصل داته و نیاز به دارو دارند. کلم قرمز حاوی خواص ضد التهابی است که می‌تواند التهاب مفاصل را کاهش داده و درد را کم کند. این، خبر خوبی برای مبتلایان به آرتریت است.

۱۷: به کاهش وزن کمک می‌کند


خوردن مقدار زیادی کلم قرمز، شما را سیر می‌کند، اما جای نگرانی نیست، چون کالری کمی دارد و وزن شما را افزایش نمی‌دهد. فیبر موجود در کلم قرمز از جذب چربی در بدن جلوگیری می‌کند. اگر رژیم دارید و می‌خواهید لاغر شوید، مصرف کلم قرمز را امتحان کنید.

۱۸. عفونت را کاهش می‌دهد


کلم قرمز می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی، به کاهش عفونت کمک کند. کلم قرمز حاوی مقداری گلوکوزینولات است که می‌تواند از بافت‌ها و اندام‌ها در برابر عفونت محافظت کند، خصوصا اگر عفونت توسط میکروارگانیزم‌ها ایجاد شده باشد.

۱۹: درمان زخم را تسریع می‌کند


یونانی‌ها و رومن‌ها اعتقاد داشتند که می‌توان از کلم برای درمان زخم خارجی استفاده کرد. فقط کلم را روی زخم ببندید و زخم زودتر درمان می‌شود. این فایده درست است، زیرا کلم قرمز دارای خواص ضدالتهاب است که می‌تواند التهاب زخم را کاهش دهد. همچنین آنتی اکسیدان نیز دارد که بازسازی پوست را افزایش می‌دهد.

۲۰. سطح طبیعی کلسترول را حفظ می‌کند


فیبر فقط باعث سلامت گوارش نمی‌شود بلکه سطح کلسترول خون را نیز کاهش می‌دهد. فیبر می‌تواند از ورود کلسترول به رگ‌های خونی و دیواره عروق جلوگیری کرده و از سفت شدن رگ‌ها یا تصلب شرایین جلوگیری می‌کند. بنابراین، با مصرف منظم کلم قرمز می‌توانید از سیستم قلبی عروقی خود محافظت کنید.

۲۱: فشار خون را پایین می‌آورد


کلم قرمز دارای مقداری پتاسیم است که به حفظ فشار طبیعی خون کمک می‌کند. همان‌گونه که می‌دانیم پرفشاری خون یکی از مشکلات جدی سلامتی است و افراد زیادی به آن دچارند و این افراد باید غذا‌های مناسب را انتخاب کنند. کلم قرمز نه تنها خوشمزه است بلکه می‌تواند یک میان‌وعده یا وعده غذایی عالی برای افراد با فشار خون بالا باشد.

۲۲. مو را درخشان می‌کند


سولفور موجود در کلم قرمز می‌تواند خون را تصفیه کند و جذب مواد مغذی در ریشه مو را افزایش می‌دهد. مصرف منظم کلم قرمز می‌تواند با درخشان کردن مو کمک زیادی به مو بکند.

۲۳. از کم خونی جلوگیری می‌کند


کلم قرمز منبع خوبی از آهن است که می‌تواند در برابر کم خونی از بدن محافظت کند. کم خونی مشکلی است که به دلیل کمبود سلول‌های قرمز خون و انتقال اکسیژن اتفاق می‌افتد و در نتیجه باعث ضعف بدنی و کاهش بنیه می‌شود.

۲۴. استخوان‌ها را تقویت می‌کند


کلسیم برای حفظ قدرت استخوان مهم است. با مصرف کلم قرمز می‌توانید به بدن‌تان کلسیم برسانید که تراکم استخوان را حفظ کرده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

۲۵: استرس را کاهش می‌دهد


کلم قرمز حاوی منیزیم است که برای درمان افسردگی و استرس مفید است. منیزیم، نقش مهمی در عملکرد اعصاب داشته و مغز را تحریک می‌کند تا پبام رسان‌های عصبی متعددی که اثر آرام بخش و کاهش افسردگی دارند را آزاد کند.

۲۶. سردرد را درمان می‌کند


نوشیدن اسموتی کلم قرمز می‌تواند سردرد را کاهش داده و درمان کند. فقط مقداری کلم قرمز را با بلوبری، موز یخ زده، شیر یا ماست ترکیب کرده و اسموتی درست کنید. آن را قبل از خواب بنوشید و از فواید آن بهره‌مند شوید. منیزیم و دیگر مواد مغذی موجود در کلم قرمز می‌تواند اعصاب مغز را آرام کرده و سردرد را کاهش دهد.

۲۷: سلامت ناخن‌ها را حفظ می‌کند


کلم قرمز را می‌توان غذای زیبایی نامید، زیرا فواید زیادی برای پوست، مو و ناخن دارد. ناخن‌های زرد یا شکسته علامت کمبود منیزیم در بدن است. مصرف منظم کلم قرمز می‌تواند در حفظ و زیباتر کردن ناخن‌ها به شما کمک کند. سولفور موجود در کلم قرمز در حفظ زیبایی ناخن نیز نقش دارد.

خطرات کلم قرمز برای سلامتی


اگرچه کلم قرمز مواد مغذی بسیاری را برای ما فراهم می‌کند، اما مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود. مصرف بیش از اندازه کلم قرمز می‌تواند باعث مشکلات متعدد مانند نفخ (درست مانند دیگر انواع گیاهان کروسیفر، آن‌ها گاز بیشتری در معده ایجاد می‌کنند)، کم کاری تیروئید (اختلال غده تیروئید) و اسهال شود.

افرادی که داروی رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند باید از مصرف کلم قرمز جلوگیری کنند، زیرا مقدار زیادی ویتامین K. دارد که می‌تواند باعث لخته شدن خون شود.

نحوه خریداری، نگه‌داری و مصرف


قبل از خرید و مصرف کلم قرمز، بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

– فقط کلم قرمز با برگ‌های تازه بخرید و از خریدن کلم با برگ‌های پوسیده، شکسته و آسیب دیده اجتناب کنید.

– اگر سوراخ یا لکه در کلم قرمز دیدید مشکلی نیست. کلم قرمز ارگانیک معمولا این علائم را دارد، زیرا برای کاشت گیاهان از هیچ‌گونه آفت‌کشی استفاده نمی‌شود.

– هنگامی که به خانه برمی‌شد برگ‌های پژمرده یا آن‌هایی که جای آسیب حشرات دارند را جدا کنید.

– کلم قرمز را در ظرف یا کیسه پلاستیکی نگه‌داری کنید. می‌توان آن را برای هفته‌ها در یخچال نگه داشت.

– کلم قرمز را می‌توان ترشی کرد یا از طریق برخی تکنیک‌ها آن را فریزری کرد.

– قبل از استفاده از کلم قرمز، دست‌های خود را بشویید و مرکز کلم را با چاقو ببرید.

– قبل از استفاده، کلم قرمز را شسته و آبکشی کنید.

– از تخته آشپزخانه‌ای که برای بریدن گوشت و مرغ استفاده می‌کنید، برای بریدن کلم استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث ورود باکتری شود. بهتر است کلم قرمز را از گوشت خام، مرغ یا ماهی جدا کنید.

– می‌توانید به راحتی گلم قرمز را به سالاد، سوپ، خورش و یا هر غذایی که دوست دارید اضافه کنید.

بدون شک، کلم قرمز یک ابرغذاست که می‌توانید آن را روزانه مصرف کنید. برای بهره‌مندی از فواید کلم قرمز، آن را به شیوه و در مقدار درست مصرف کنید.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.145 seconds.