.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تأکید رئیس کل دادگستری مازندران بر اجرای برنامه‌های چهارم توسعه قضایی
رئیس کل دادگستری مازندران در جلسه شورای قضایی استان بر اجرای هر چه سریع‌تر برنامه چهارم توسعه قضایی تأکید کرد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از روابط عمومی دادگستری دادگستری استان مازندران، حجت‌الاسلام محمد‌علی تقوی‌فرد در جلسه شورای قضایی استان که با حضور معاونان رئیس کل و دیگر سازمان‌های تابعه برگزار شد در ابتدای این جلسه به‌عنوان تذکر گفت: در فقه، گواهی دادن به چیزی از روی علم و یقین را شهادت گویند، بنابراین شهادت از روی حدس و گمان نمی‌شود و در جایی که شاهد به یقین نرسیده باشد، شهادت وی پذیرفته نیست.

وی ادامه داد: تنها کسانی می‌توانند شهادت بدهند که چیزی را یا مشاهده کرده یا به یقین رسیده باشند یا از امور محسوسات باشد، مثلاً اگر از یک شخص بپرسند که آیا الان هوا برای تنفس وجود دارد یا خیر؟ چون از امور محسوسات است، می‌توان سخن او را پذیرفت؛ اما نکته جالب این است که در نماز می گوییم " اشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ الله وَحْدَهُ لا شَرِیک لَهُ" یعنی: خدایی جز پروردگار عالم وجود ندارد و شریک ندارد. یعنی باید این موارد از امور یقینی به حساب آید و در عملکرد محسوس باشد تا شخص بتواند به آنها شهادت دهد.

رئیس کل دادگستری استان مازندران در ادامه با اشاره به آیه شریفه «افرایت من اتخذ الهه هواه» آیا دیدی آن کس که هوای نفسش را معبود خود گرفت، خداوند در این آیه شریفه می‌فرمایند: آیا تعجب نمی‌کنی از کسی که می‌داند اله و خدایی دارد که باید او را بپرستد و او خدای سبحان است، ولی به جای خدا هوای نفس خود را می‌پرستد و از آن اطاعت می‌کند؛ پس چنین کسی آگاهانه به خدای سبحان کفر ورزیده و از هوای نفسش اطاعت کرده است.

این مسؤول یادآور شد: درواقع مشرکان و بت‌پرستان، مردمانى هواپرست بوده و هواپرستى، منشأ گرایش مشرکان به شرک و بت‌پرستى است و هواپرستى، مانع اصلى حق‌پذیرى و هدایت آنان است؛ بنابراین، مبارزه با هواى نفس، در رأس دعوت پیامبراسلام(ص) بود. اما اگر همه چیز را درزمینه خواست خداوند بخواهیم، آن زمان است که خواسته‌های ما الهی می‌شود.

تقوی‌فرد با اشاره به اینکه تمام دستگاه‌های قضایی استان و همچنین سازمان‌های تابعه باید تمام عملکردهای خود را طبق برنامه چهارم توسعه قضایی و همگام با آن برنامه‌ریزی کنند، به‌طوری‌که عملکرد تمامی استان‌ها طبق این برنامه ارزیابی شود، افزود: برای اینکه این برنامه به‌خوبی و هرچه سریع‌تر با کیفیت و دقت بالا اجرا شود معاونت برنامه‌ریزی استان با جدیت بالایی این برنامه‌ها را پیگیری می‌کند.

وی در ادامه از دیگر برنامه‌هایی که تمام حوزه‌های قضایی استان و سازمان‌های تابعه باید به آن توجه داشته باشند را، ثبت ثنا عنوان کرد و گفت: سامانه ثبت ثنا قوه قضاییه، سامانه ثبت الکترونیکی بوده که چگونگی امکان دسترسی به فرد را برای کاربران آسان می‌کند و این امر برای اطلاع دادرسی و سهولت در کار قضایی بسیار مهم بوده که این امر ضرورت ثبت‌نام افرادی است که به دستگاه قضایی استان و همچنین سازمان‌های تابع مراجعه می‌کنند.

رئیس کل دادگستری مازندران یادآور شد: در این خصوص نیز طی مکاتبات انجام گرفته با تمام حوزه‌های قضایی استان تاکید شده است که تمام مراجعان قبل از ورود به این مرجع قضایی ثبت ثنا را انجام دهند که در غیر این صورت از جوابگویی به افراد خودداری کنند.

معاون آمار و فناوری دادگستری مازندران در مورد ثبت ثنا گفت: در آئین‌نامه اجرایی که از سوی قوه قضاییه تنظیم شده آمده است، تمام کسانی که برای ثبت ثنا اقدام می‌کنند باید از طریق دفتر خدمات الکترونیک این کار را انجام دهند و در حال حاضر استان مازندران بیشترین دفتر خدمات الکترونیک در کشور را دارد.

محمدعلی کریمی مله در مورد ابلاغ‌های قضایی استان تصریح کرد: در هشت ماه سال جاری 35 درصد ابلاغ‌ها به‌صورت الکترونیک بوده است.

وی افزود: در هشت ماه سال جاری بیش از یک‌میلیون و 300 فقره ابلاغ صادره شده که از این تعداد 455 هزار 680 فقره الکترونیکی بوده که از این تعداد 381 هزار 208 مشاهده شده که این نشان از مفید بودن ابلاغ الکترونیکی دارد.

معاون آمار و فنآوری دادگستری استان مازندران در ادامه گفت: در هشت ماه سال جاری نیز تعداد 846هزار 422 فقره ابلاغ به‌طور سنتی بوده است که که از این تعداد 85 درصد ابلاغ‌ها دیده نشده یعنی به صاحبان آن ابلاغ واقعی نشده است.

کریمی بیان کرد : یکی از مزیت‌های خوب ثبت ثنا این است که تمام ابلاغ‌های الکترنیک به‌خوبی اجرا می‌شود که این امر در تمام مراحل از جمله هزینه ایاب ذهاب وسوخت و نیروی انسانی و... دیگر مسائل بسیار مثمر ثمر است./فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.177 seconds.