.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شناسایی 12 نقطه از جنگل هیرکانی برای ثبت در یونسکو
سرپرست پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی از شناسایی 12 نقطه از این جنگل ها برای ثبت در یونسکو خبرداد.

به گزارش شمال نیوز،محسن حسینی اظهار کرد: 150 هزار هکتار مساحت حیات وحش برای حفاظت از تنوع زیستی، در 12 نقطه با ارتفاع و پوشش گیاهی مناسب در جنگل های هیرکانی برای ثبت انتخاب شد.

وی تصریح کرد: این نقاط شامل پارک ملی گلستان، جنگل ابر افراتخته، جهان نما، بولای دودانگه و چهاردانگه، جنگل الیمستان هراز در آمل، جنگل واز حوزه کجور، چهارباغ چالوس، جنگل خشک داران، گچ رودخان، سیاه رودبار گیلان و منطقه حفاظت شده لیسار است.

سرپرست پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی کشور اظهار کرد: ایران فارغ از دین و مذهب برای تمام جهان مهم محسوب می شود و این منابع طبیعی را در یونسکو می‌توان ثبت کرد.

حسینی با بیان اینکه ایران بیشترین آثار ثبت فرهنگی را در دنیا دارد، افزود: یونسکو سه رده برای ثبت دارد که یکی از این موارد آثار تاریخی و فرهنگی همانند تخت جمشید و ارگ بم، ثبت آثار طبیعی همانند کوه اورست و برخی از آنها نیز ناملموس همانند نوروز است.

وی تصریح کرد: آثاری که در ایران به ثبت یونسکو رسید شامل تخت جمشید، میدان نقش جهان اصفهان، معبد سه هزار ساله شوش، تخت سلیمان، آتشکده آذرگشسب، پاسارگاد قبر کوروش بزرگ، ارگ بم، سلطانیه زنجان، بیستون، کلیساهای جلفا، سازه‌های آبی شوشتر، مجموعه شیخ صفی اردبیل، بازار تبریز، باغ‌های ایرانی، مسجد جامع اصفهان، گنبد کاووس، کاخ گلستان، شهر سوخته سیستان، میمند، قنات‌های ایرانی و منظر فرهنگی شهر یزد است.

سرپرست پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی شمال کشور با اشاره به اینکه هر اثری برای ثبت جهانی باید زیبایی طبیعی منحصر به فرد داشته باشد، گفت: از آنجایی که ایران در نقاط مختلف بارندگی و دمایش متفاوت است کشوری مهم محسوب می شود و زمین شناسی متفاوت آن موجب ایجاد نژاد و پوشش گیاهی مختلف شده که تمامی آنها ارزش ثبت دارد.

وی تصریح کرد: در فهرست موقت ثبت جهانی در حال حاضر دماوند و سبلان، پارک ملی توران، غار علی صدر، ارسباران و سیاه خروس قرار دارند.

حسینی با بیان اینکه جنگل هیرکانی نوار باریکی است که تمرکز آن در خزر بوده و درختان دیرزیست حدود سه هزار ساله با منبع غنی ژن‌ها را در خود دارد، خاطرنشان کرد: جنگل هیرکانی با نوار 850 کیلومتر طول مربوط به دوره تریاس است، حدود ۶ هزار متر از دامنه شمالی البرز اختلاف ارتفاع دارد که سه هزار متر آن پوشیده از جنگل و از نظر زمین شناسی بی‌نظیر است.

سرپرست پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی شمال کشور یادآور شد: ایران از سال ۲۰۰۸ به دنبال ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در یونسکو است که در این زمینه نشست‌ها و کلاس‌های مختلفی برای جوامع محلی برگزار شد و نیز همایش‌های مختلف انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه برای ثبت جنگل هیرکانی ۱۲ سایت معرفی شد، گفت: ۱۲ نقطه در مجموع با ۱۵۰ هزار هکتار مساحت‌ که از نظر حیات وحش، حفاظت و پوشش گیاهی و تنوع زیستی و ارتفاع مناسبی انتخاب شد که این نقاط شامل پارک ملی گلستان، جنگل ابر افراتخته، جهان نما، بولای دودانگه و چهاردانگه، جنگل الیمستان هراز در آمل، جنگل واز که دارای سرخدار بوده، حوزه کجور، چهار باغ چالوس، جنگل خشک داران، قلعه رودخان، سیاه رودبار گیلان و منطقه حفاظت شده لیسار است.

حسینی تصریح کرد: منطقه‌ای که ثبت جهانی می‌شود وظیفه تمامی جهانیان است که آن را حفاظت کنند و این مربوط به پروتکل ۱۹۷۲ و دارای ارزش ویژه جهانی است./ایسنا


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.138 seconds.