.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ایران نیازمند ۴۵۰ ایستگاه لرزه‌نگاری است
معاون مرکز لرزه‌نگاری کشوری با تاکید بر درس آموزی از زلزله‌های اخیر در کشور، گفت: ایران نیازمند ۴۵۰ ایستگاه لرزه‌نگاری است.
به گزارش شمال نیوز،بهزاد پورمحمد اظهار داشت: در کشور ما با توجه به موقعیت زمین‌شناسی، تکتونیکی و وجود گسل‌های فراوان همواره شاهد وقوع زلزله‌های متعددی هستیم که برخی از آنها بزرگ، همراه با اثرات فراوان بوده و باعث توقف یا کندی روند عادی زندگی مردم می‌شود.

وی افزود: این موارد تنها اثرات مستقیم زلزله‌های مخرب است، اگر اثرات روحی، روانی و خسارت‌های غیر مستقیم اقتصادی و زیست محیطی را نیز به آن اضافه کنیم، خواهیم دید که بهتر است از باید چاره ای اندیشید و خود را برای زلزله‌های کوچک و بزرگ آینده در مناطق مختلف کشور مهیا کنیم.

معاون مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بیان کرد: زلزله‌های اخیر از جمله زلزله بزرگ امسال استان کرمانشاه، زلزله آذرماه کرمان، زلزله‌های اوایل سالجاری استانهای خراسان شمالی و رضوی، در کنار سایر زلزله‌های مخرب سنوات اخیر هر کدام علاوه بر تخریب های فراوان، برخی نیز تلفات انسانی زیادی را به همراه داشته و چرخه و روند عادی زندگی مردم را به شدت دچار مشکل کرده است.

پورمحمد با بیان اینکه زلزله در گذشته و حال رخ داده و با توجه به زلزله‌خیزی کشور، در آینده نیز وقوع آن دور از انتظار نیست، گفت: زلزله زمانی خواهد آمد که ما آن را فراموش کرده ایم.

مدیرکل اسبق حوادث غیرمترقبه استانداری مازندران با بیان اینکه با توجه به تجارب فراوان زلزله‌های کوچک و بزرگ کشور، باید درسهایی آموخت و آن را در برنامه کاری کشور ما و در جای جای این مملکت پهناور مدنظر قرار داد و به تدریج با انجام اقدامات موثر و مداوم خود را برای مواجهه مناسب با زلزله مخرب بعدی مهیا کرد، افزود: با توجه به لرزه‌خیزی مناطق مختلف کشور، باید شناخت و رصد گسل‌های فعال و لرزه‌خیز بهتر و دقیق‌تر صورت گیرد.

وی تاکید کرد: پیش لرزه‌ها و خرد لرزه‌ها قبل از وقوع زلزله اصلی می‌تواند علائمی بر فعالیت یک گسل باشد، باید آن را دستگاه‌های متولی و امدادرسان و هم مردمی که در منطقه وقوع آن قرار دارند، جدی بگیرند زیرا این مسئله آمادگی و هوشیاری را تقویت می‌کند و پس از وقوع زلزله اصلی نیز نباید از پس لرزه‌های آن غافل بود.

وی گفت: باید سازمان‌های متولی در امر مقابله (امداد و نجات) بر اساس اطلاعات واصله از مراکز لرزه نگاری و شتاب‌نگاری، برای زلزله تعیین سطح و تعیین وضعیت مشخص کرده تا مبنای عمل در مرحله آمادگی و مقابله برای دستگاه‌های اجرایی و آحاد مردم جامعه باشد. البته این سطوح متناسب با وضعیت هر منطقه اعلام خواهد شد.

پورمحمد با اشاره به اینکه باید نظارت و اجرای مناسب ساخت و ساز در کشور تقویت شود، گفت: در این بخش به شدت ضعف داریم و باید کاری کنیم مردم بجای فرار از خانه‌های غیر استاندارد پناه‌گیری کنند و در منازل استاندارد و مقاوم. کوچکتر و با تأخیر بسازیم اما استاندارد و مقاوم باشد.

وی یادآور شد: تجربه زلزله‌های اخیر و سنوات گذشته نشان داده است، رعایت حداقل استاندارد در ساخت و ساز بیشترین اثربخشی را در زلزله داشته است.

پورمحمد افزود: در زمان بحران زلزله و پس از آن باید از شایعات و نشر اخبار کذب در محیط های بحرانی و خارج از آن به شدت پرهیز کرد. چون علاوه بر تشویش اذهان عمومی، عملیات مقابله و امداد و نجات را به شدت دچار مشکل می‌کند.

وی افزود: مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، کار ثبت و تعیین محل زمین‌لرزه‌ها را از سال 1337 (1958 میلادی)، با احداث اولین ایستگاه لرزه‌نگاری در تهران آغاز کرده و در دهه 1960 میلادی ایستگاه‌های لرزه‌نگاری کشور به 5 ایستگاه آنالوگ نصب شده در شهرهای تهران، تبریز، مشهد، شیراز و کرمانشاه افزایش یافت. با وقوع زلزله های متعدد در مناطق مختلف کشور این موسسه به تدریج اقدام به توسعه و تقویت ایستگاههای لرزه نگاری در سایر مناطق کشور کرد.

معاون مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بیان کرد: هم اکنون مرکز لرزه‌نگاری کشوری با برخورداری از کادری مجرب علاوه بر ستاد مرکز، با بهره‌گیری بیش از 125 ایستگاه لرزه نگاری پیشرفته در قالب 21 شبکه و 5 پایگاه لرزه نگاری مستقر در شهرستان‌ها و استقرار شبانه‌روزی نیرو در آنها، وظیفه خطیر تعیین مکان، زمان و بزرگی زمین‌لرزه‌های رخداده را در سطح ملی و محلی و ارائه گزارش سریع آن به مراجع ذیربط را به صورت شبانه روزی عهده دار است.

وی با بیان اینکه بر اساس 2 مصوبه دولت در سال‌های 1382 و 1384 ، مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به منظور اطلاع‌رسانی سریع و شبانه‌روزی زلزله‌های کشور به وزارتخانه‌ها و سازمانهای ذیربط، موظف به تأمین نیروی انسانی و خرید تجهیزات لازم جهت شبکه‌ها، پایگاه‌ها و ایستگاه‌های لرزه‌نگاری در سطح کشور شد، گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف شد، در بودجه سالانه کل کشور اعتبار ویژه‌ای در قالب برنامه تحقیقاتی و پژوهشی برای مؤسسه ژئوفیزیک برای تحقق هر چه بهتر این امر پیش بینی کند./تسنیم


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.101 seconds.