.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رویدادی ملی برای بزرگداشت دو عالم مازندرانی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از برگزاری همایش ملی تجلیل از مقام فقهی و علمی ملا‌علی فاخر و شیخ آقاحسن فاخر سناری پنجشنبه این هفته در چالوس خبر داد.

به گزارش شمال نیوز،احد جاودانی با قدردانی از مؤسسه فرهنگی فاخر در زمینه جمع‌آوری آثار شیخ حسن و ملاعلی فاخر، اظهار کرد: این همایش با محورهای مدیحه، مرثیه و سوگ سرایی در اشعار فاخر، زمینه های فقهی، عرفان و کلام، جنبه های بلاغی و صنایع ادبی در اشعار فاخر، تعزیه و مجالس شبیه خوانی فاخر برگزار می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران افزود: براساس رویکردوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مفاخر هر منطقه‌ای را شناسایی کرده و به نسل امروز معرفی خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه با مطالعه در زندگانی این دو فرهیخته می‌توان از اثار آنها بهره برد افزود: از این که در منطقه کسانی بودند که مراجع بزرگی برای پاسخگویی به شیعیان محسوب می‌شدند مایه مباهات است و باید گرامی داشته شوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اظهارداشت: با مطالعه اشعار و مراثی این دو عالم می‌توان دریافت شخصیت‌هایی وجود داشتند که توانستند به زیبایی ،اهل بیت (ع) را معرفی کرده و مصائب کربلا و عاشورا به‌دور از تحریف و در عین حقیقت ارائه کنند .
جاودانی ادامه داد:از ١٠٠ مقاله ارسال شده به دبیرخانه همایش، ٧٧ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که از این تعداد ١١ مقاله به عنوان مقالات برتر در قالب سخنرانی و ٦٦ مقاله نیز به صورت پوستر در همایش ارائه می ‌شود.
ملا علی فاخر(متخلص به فاخر) در سال ١١٨٨ش. در روستای سنار چالوس متولد شد.
وی به تحصیل علوم دینی در نجف اشرف پرداخت و پس از به اتمام تحصیلات با حکمی از میرزا مهدی آل کاشف الغطاء به مازندران بازگشت.
وی معاصرومصاحب ایه الله میرزا محمدمجتهد تنکابنی ازعلمای صدرمشروطیت بود. وی در شریعت مرجع زمان خود بود و علاوه بر رسیدگی به امور شرعیه در منطقه کلارستاق( چالوس ، مرزن آباد و کلاردشت) با بهره گیری از نبوغ خدادادی به سرود ن اشعار آئینی پرداخت.
شیخ آقا حسن فاخری( متخلص به زاده فاخر) در سال ١٢٤٩ش. در علوی کلای چالوس چشم به دنیا گشود و در دامن پدر نامدار خویش علامه فاخر به کسب علوم پرداخت.
وی به تحصیل دوره های تکمیلی در سپهسالار تهران و حوزه علمیه قم پرداختند و طی حکمی از سوی آیت ا... حائری یزدی، بنیانگذار حوزه علمیه قم و آیت ا...شیخ ابوالحسن اصفهانی بعنوان حاکم شرع کلارستاق منصوب شد.
وی نیز اهل عرفان و بهره مند از استعداد خدادادی شاعری بود و علاوه بر رسیدگی به امورات محوله، فرصت را غنیمت شمرده ، عمر خود را صرف سرودن اشعار وزین آئینی کرد./فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.142 seconds.