.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
قدمت موقوفات مازندران به ۷۰۰ سال می رسد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران قدمت موقوفات در استان را بیش از ۷۰۰ سال اعلام کرد و گفت: یکی از راههای گسترش عدالت، وقف است.

به گزارش شمال نیوز، حجت الاسلام ابراهیم حیدری، پیش از ظهر پنج‌شنبه، در جمع خبرنگاران به مناسبت دهه وقف، با بیان اینکه وقف، فانی را باقی می‌کند، گفت: موقوفاتی در کشور داریم که بیش از یک هزار ۷۳ سال قدمت دارند و در استان نیز موقوفاتی با بیش از ۷۰۰ سال قدمت داریم و اکنون از نوادگان این افراد نامی نیست اما فعل این افراد ماندگار شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران، با بیان اینکه اسلام در کنار خمس، زکات و صدقه، اقدامی به نام وقف را معرفی می‌کند، افزود: یکی از راه‌های اسلام برای گسترش عدالت در جامعه اسلامی به واسطه وقف انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه از ۲۵ آبان تا ۴ آذر، به‌عنوان دهه وقف نام‌گذاری شده، در رابطه با روزشمار وقف گفت: ۲۵ آبان با عنوان وقف، رسانه و بسیج مردمی، ۲۶ آبان باعنوان وقف سیره نبوی و سیره اهل بیت (ع)، ۲۷ آبان با عنوان ترویج فرهنگ قرآنی، ۲۸ آبان باعنوان وقف، بقاء متبرکه و زیارت، ۲۹ آبان باعنوان وقف، خانواده و سبک زندگی اسلامی، ۳۰ آبان باعنوان وقف، علم و فناوری، روز ۱ آذر با عنوان وقف، اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال، ۲ آذر باعنوان وقف، علما و حوزه‌های علمیه، ۳ آذر با عنوان وقف، محیط زیست و سلامت و ۴ آذر باعنوان وقف و اجرای امینانه نیت نامگذاری شد.

وی با اشاره به اینکه وقف علاوه بر اینکه یک احسان ماندگار است، یک رسانه کامل نیز هست، چرا که پیام اسلامی را به جامعه جهانی منتقل می‌کند، افزود: اولین واقف جهان اسلام خود پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) بوده ‌ند و در سیره و گفتار معصومان (ع) به این کار بسیار اشاره شده است.

حیدری  با اشاره به سخن امام صادق گفت: اگر کسی مشکلی از مشکلات مردم را حل کند مانند کسی است که در بین صفا و مروه اعمال حسنه را انجام می‌دهد.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه موقوفه محمدباقر تاجر ساروی، وقف تجهیزات بیمارستان امام ساری است و بیش از دویست سال قدمت دارد، به نگاه بلند افراد در آن دوره اشاره کرد که مال خود را وقف درمان مردم می‌کردند.

وی با تأکید بر اینکه موقوفه هر شهر برای همان شهر مصرف می‌شود، از دیگر موارد وقف به ساخت مسجد، کمک به اسکان و اطعام محرومان اشاره کرد.

حیدری یکی از دغدغه‌های اوقاف را در عرصه فناوری برشمرد و گفت: ما در این عرصه موقوفات بزرگی نداریم و استان مازندران این افتخار را دارد که در عرصه علم و فناوری کارهای بزرگی، همچون هزینه تجهیز مدرسه فنی و حرفه‌ای دخترانه در این دهه با قریب به ۷۰۰ میلیون تومان انجام می‌دهد.

مدیر کل اوقاف مازندران بهترین حلقه ارتباطی بین اوقاف و مردم را رسانه‌ها دانست و افزود: در فرهنگ دینی ما سرمایه بزرگی به نام وقف وجود دارد که مردم کمتر با آن آشنا هستند و حتی از آن می‌گریزند و اصحاب رسانه می‌توانید وقف را به مردم توضیح دهند.

وی ادامه داد: اگر کسی از موقوفات استفاده کند و سهم وقف خود را پرداخت کند، مانند کسی است که عیناً آن مال را وقف کرده و در ثواب وقف شریک است اما چه اشخاص حقوقی و نهادها و چه حقیقی، اگر از مال موقوفات استفاده کند اما سهم وقف را پرداخت نکند، به اتفاق نظر همه مراجع، این عمل حرام است.

مدیرکل اوقاف استان مازندران گفت: وقتی اصل وقف را برای مردم بیان می‌کنیم، آنها در پرداخت عواید آن بسیار جلوتر از مسئولان هستند./مهر


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.057 seconds.