.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در حاشیه واگرایی نمایندگان مازندران ؛
« منطقه آزاد »ارمغان رشداقتصادی مازندران و دعواهایی که پایان ندارد!
شمال نیوز : دعواهای سیاسی و اختلافات بر سر ایجاد منطقه آزاد در مازندران وارد فاز تازه ای شده و هنوز انسجام و همگرایی برای تحقق این خواسته وجود ندارد.....

شمال نیوز : سه دهه از ایجاد مناطق آزادتجاری می‌گذرد و هفت منطقه آزاد تجاری -صنعتی و ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی در کشور فعال هستند و در لایحه پیشنهادی دولت ۸ منطقه آزاد جدید و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی به این آمار اضافه خواهند شد؛ اما هنوز نامی از مازندران در بین مناطق آزاد تجاری صنعتی به چشم نمی‌خورد.

این در حالی است که ۴۳ درصد از شهرهای این استان شمالی در نوار ساحلی قرارگرفته‌اند و ۳ بندر اقتصادی نیز در این استان فعالیت دارد. مازندران با ۳ محور ارتباطی به نامهای هراز، کندوان و سوادکوه (فیروزکوه) از طریق جاده‌ای با پایتخت کشور در ارتباط است و وجود سه فرودگاه ساری (دشت ناز)، نوشهر و رامسر شرایط حمل‌ونقل هوایی مطلوبی را برای این استان فراهم ساخته است.

عبور راه‌آهن سراسری و اتصال این خط آهن به کشورهای هم‌جوار هم از مزیت‌های دیگر ارتباطی به‌عنوان مهم‌ترین شاخص توسعه اقتصادی این استان به شمار می‌رود. مازندران با قرار گرفتن در حاشیه دریای خزر با کشورهای آسیای میانه ارتباط تنگاتنگ اقتصادی دارد و تفاهم‌نامه‌های تجاری را با برخی کشورهای حاشیه‌ای این دریا منعقد کرده است.

این استان اما باقابلیت‌های مناسب برای توسعه اقتصادی و ارائه توانمندی‌های خود از معدود استان‌های مرزی و ساحلی است که منطقه آزاد تجاری ندارد و تنها دو منطقه ویژه اقتصادی در آن تعریف‌شده است.

از بین دو منطقه ویژه اقتصادی فعال در مازندران اما منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد شاخص هاو الزامات مهم دست‌یابی به منطقه آزاد را دارد و پرونده این بندر در شورای عالی مناطق آزاد کشور مطرح و مورد موافقت قرارگرفته است. اما به دلیل وجود اختلاف‌نظر در استان هنوز این وعده دولت به سرانجام نرسیده است.

 


بندر امیرآباد بهترین شرایط را برای تحقق منطقه آزاد در مازندران دارد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس که یکی از مناطق پیشنهادی برای ایجاد منطقه آزاد مازندران با شاخص‌های مطرح در این زمینه در حوزه انتخابیه وی قرار دارد؛ درباره آخرین وضعیت پرونده بندر امیرآباد به‌عنوان منطقه آزاد تجاری گفت: با اخذ موافقت‌نامه سازمان بنادر و دریانوردی پرونده منطقه آزاد امیرآباد باوجود تمامی استعلامات کارشناسی تکمیل‌شده و در انتظار مطرح‌شدن در هیات دولت است تا به تصویب برسد.

علی‌محمد شاعری ادامه داد: در گزارش صدصفحه‌ای که سال گذشته در خصوص بندر امیرآباد تهیه و به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ارسال شد این بندر ویژه اقتصادی بالاترین امتیاز را بر اساس شاخص‌های این دبیرخانه کسب کرد.

وی به قابلیت‌های اقتصادی بندر امیرآباد اشاره کردو بیان داشت: وجود پس‌کرانه مناسب، نزدیکی به فرودگاه و جاده دسترسی، در اختیار داشتن ۲ هزار هکتار زمین، وجود زیرساخت انرژی در نزدیکی آن و ۷.۵ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری از مزیت و زیرساخت‌های توسعه‌ای این بندر است که آن را در زمره بنادر فعال کشور جای‌داده است.

نماینده شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی اظهارنظرهای غیر کارشناسی را چالش پیش روی محقق شدن منطقه آزاد برای مازندران برشمرد و اعلام کرد: سال گذشته به دلیل مطرح کردن مسائل حاشیه‌ای در خصوص ایجاد منطقه آزاد در مازندران پرونده بندر امیرآباد از دستور کار هیات دولت خارج‌شده بود.

وی یادآور شد: برخی این تحلیل غلط را ارائه می‌کردند که اگر منطقه آزاد در شرق مازندران محقق شودمنافع مناطق دیگر آسیب می‌بیند درحالی‌که بندر امیرآباد عملکرد ملی دارد و متعلق به همه استان است.

شاعری با ابراز گلایه‌مندی از دولت، افزود: انتخابات تمام‌شده است و از دولت انتظار می‌رود دوباره پرونده بندر امیرآباد را فعال کند و معیارها، موازین کارشناسی و استانداردهای دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد را به‌جای مطالبات یک شخص، نماینده یا ملاحظات و منافع شهرستانی و محلی ملاک عمل قرار دهد.

عضو مجمع نمایندگان مازندران بابیان اینکه باید بر اساس کار کارشناسی نظر داد، تأکید کرد: اجازه دهیم مراحل کارشناسی منطقه آزاد در دولت طی شود و حساسیت ایجاد نکنیم و اطلاعات درست را به مردم انتقال دهیم.

شاعری با ابراز تأسف از نبود منطقه آزاد تجاری در مازندران خاطرنشان کرد: همه استان‌های مرزی کشور یک یا دو منطقه آزاد تجاری دارند اما مازندران به دلیل منطقه‌گرایی شدید و ترجیح دادن منافع محلی بر منافع عمومی از این امر محروم مانده است.

* دولت به یک منطقه آزاد در مازندران اکتفا نکند

رئیس مجمع نمایندگان مازندران اما نظر خاص خود را دراین‌باره دارد و اکتفا به یک منطقه آزاد را مطابق با منافع استانی نمی‌داند؛ وی در خصوص پیشنهاد نام‌های متفاوت به دولت اظهار داشت: مجمع نمایندگان سه منطقه نوشهر، بابلسر-فریدونکنار و امیرآباد را به‌عنوان مطالبه جدی مردم مازندران برای ایجاد مناطق آزاد به دولت پیشنهاد داده است.

 

 

وی بابیان اینکه در یک استان می‌توان چند منطقه آزاد را ایجاد کرد، افزود: این امر در کشور سابقه دارد و مازندران نیز به لحاظ شرایط خاص استراتژیک خود از دولت درخواست دارد تا توجه جدی‌تری به این استان داشته باشد و صرفاً به یک منطقه آزاد اکتفا نکند.

نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این مجمع آمادگی دارد تا در چارچوب مسائل کارشناسی دیدگاه خود را در راستای منافع عمومی مردم مازندران بیان نماید.

ایجاد منطقه آزاد حق مازندران است

یوسف نژاد نماینده ساری و میان درود در مجلس شورای اسلامی از منظری دیگر به نبود منطقه آزاد در مازندران نگاه می‌کند و معتقد است؛ این حق سالها از مازندران دریغ شده و بیش از این نباید معطل اختلاف‌نظرهای استانی باقی بماند و ی دراین‌باره گفت: با توجه به شرایطی که در مازندران وجود دارد این استان سی سال قبل باید مجوز منطقه آزاد را دریافت می‌کرد اما به دلیل اختلافات و مشکلاتی که وجود داشته از قافله عقب ماند.

علی‌اصغر یوسف نژاد بابیان اینکه روند انتخاب و مراحل ایجاد منطقه آزاد مشخص است؛ از بیان برخی نقطه نظرات غیر کارشناسانه انتقاد کردومراحل چندگانه روند تصویب منطقه آزاد را برشمردو بیان داشت: با نظر مساعد استاندار به‌عنوان نماینده دو لت در استان، شورای عالی مناطق آزاد و دبیرخانه این شورا این موضوع به هیات دولت می‌رود و بعد از طرح در هیات دو لت به‌عنوان لایحه به مجلس ارسال می‌شود و پس از نظرات کارشناسی و بررسی در کمیسیون‌های تخصصی در صحن مجلس به رأی گذاشته می‌شود.

یوسف نژاد نیز پیشنهاد سه‌نقطه در مازندران را برای ایجاد منطقه آزاد، تصدیق کردو ادامه داد: جانمایی منطقه آزادکاری تخصصی است که دستگاه‌های مرتبط با توجه به استقرار زیرساخت‌های لازم، گمرک، موسسه استاندارد و دیگر دستگاه‌های اجرایی در آن ظرفیت مناطق را سنجیده و در خصوص آن نظر کارشناسی خود اعلام می‌کنند.

نماینده ساری و میان درود در مجلس شورای اسلامی تضاد و تقابل به وجود آمده در اعلام نظری واحد بین نمایندگان استان را موجب عقب ماندن مازندران از ظرفیت‌های توسعه‌ای خواند و افزود: بیان اظهارنظرها بدون در نظر گرفتن کار کارشناسی که صرفاً نظری شخصی و فردی است روند طبیعی و مسیر منطقی را کند خواهد کرد.

هر نقطه از مازندران که نظر مثبت را برای ایجاد منطقه آزاد کسب کند ما از آن استقبال کرده و برای فراهم کردن شرایط آن همکاری می‌کنیم

یوسف نژاد حداقل یک منطقه آزاد را حق مازندران خواند و عنوان کرد: هر نقطه از مازندران که نظر مثبت را برای ایجاد منطقه آزاد کسب کند ما از آن استقبال کرده و برای فراهم کردن شرایط آن همکاری می‌کنیم تا پس از استقرار اولین منطقه آزاد در مازندران بتوان برای دستیابی به نقاط بیشتر هم تلاش و پیگیری کرد.

وی به اظهارنظرهای مختلف در خصوص عملکرد مناطق آزاد کشور و ایرادات وارد بر عملکرد آن اشاره کردو بیان داشت: این امر هم جای بررسی دارد کما اینکه برخی مناطق توانستند به اهداف پیش روی خود دست یابند و عملکرد ضعیف مناطق آزاد دیگر می‌تواند به خاطر مکان‌یابی نادرست، نداشتن زیرساخت‌ها و مشخصات حداقلی باشد.

این نماینده مجلس ایجاد منطقه آزاد تجاری در مازندران را امری مهم برای توسعه اقتصادی استان دانست و خاطرنشان کرد: توسعه صادرات، تأمین اشتغال، ورود سرمایه به کشور و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و رشد صادرات از اهداف اقتصادی این مناطق است که اثرات مثبتی را برای استان به همراه خواهد داشت.

ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی در مازندران می‌تواند با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، بالا بردن سطح تولید، ایجاد اشتغال مولد و توسعه صادرات به‌خصوص کالاهای باارزش افزوده بالا نقش مهمی در چشم‌انداز اقتصادی این استان داشته باشد و با معافیت‌های مالیاتی و گمرکی این مناطق، حجم صادرات و تبادل تجاری را افزایش دهد و با بالا بردن سطح درآمدی ساکنان رونق اقتصادی را برای استان به ارمغان بیاورد هرچند اگر در مسیر پر پیج و خم اختلاف‌ها گم نشده و فراموش نشود./ مهر


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.921 seconds.