.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
احتمال بروز زلزله‌های 7 ریشتری دیگر هم وجود دارد
معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال بروز زلزله‌های 7 ریشتری دیگری در کشور وجود دارد، گفت: به‌دلیل شرایط خاص کشور و قرار گرفتن در منطقه زلزله خیز جهان این احتمال وجود دارد.

به گزارش شمال نیوز،جلیل قلم‌قاش در پاسخ به اینکه آیا تعداد زلزله در کشور زیاده شده است، اظهار کرد: این‌طور نیست، میزان اطلاع‌رسانی در ارتباط با زلزله افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: کشور ما در منطقه زلزله‌خیز جهان قرار دارد و در ردیف چند کشور اول است که کمربند زلزله از آن عبور می‌کند.

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور اضافه کرد: هر روز در کشور زلزله بالای چهار ریشتر داریم، میزان زلزله‌های زیر چهار ریشتر در کشور زیاد است، چون بیشتر زلزله‌ها خسارت ندارند مردم متوجه بروز زلزله نمی‌شوند.

قلم‌قاش در پاسخ به این سؤال که زلزله اخیر متأثر از جریانات خاصی بوده یا مربوط به مباحث زمین‌شناسی است، افزود: بروز این زلزله یک مبحث زمین‌شناسی است، پدیده‌ زمین‌شناسی که مرتبط با موقعیت خاص کشور ماست، هر چند تعداد زلزله‌های بالای هفت ریشتر در کشور کم است ولی به هر حال مواردی از این دست داشتیم اما در زاگرس انتظار ما برای زلزله بالای هفت ریشتر کم است و این هم اتفاق افتاده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال بروز زلزله‌های از این دست در کشور وجود دارد، بیان کرد: احتمال آن به‌دلیل شرایط خاص کشور و قرار گرفتن در منطقه زلزله‌خیز جهان وجود دارد.

معاون زمین شناسی کشور یادآور شد: تهران در خطر لرزه‌خیزی است، شهرهای بزرگ ما در خطر لرزه قرار دارند و کل کشور در معرض لرزه‌خیزی است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کمربند لرزه‌خیزی کشور و مناطقی که احتمال وقوع زمین لرزه وجود دارد مشخص است، بیان کرد: نقشه‌های لرزه‌خیزی مناطق پرخطر به لحاظ زلزله را مشخص می‌کند، این نقشه در برخی از سایت‌ها هم مشخص است.

قلم‌قاش در پاسخ به این سؤال که آیا عوامل بیرونی هم در مباحث بروز زلزله تأثیرگذار است، عنوان کرد: عوامل بیرونی تأثیر چندانی در رخداد زلزله ندارد، نظریاتی است که در تابستان میزان زلزله افزایش پیدا می‌کند ولی در حد نظریه است.

وی در ارتباط با تحقیقات انجام‌شده در مبحث وضعیت آتشفشان‌های فعال در کشور افزود: پنج آتشفشان نیمه‌فعال در کشور داریم که سهند و سبلان در آذربایجان، دماوند در مازندران، بذرمال و تفتان در استان سیستان بلوچستان است، این آتشفشان‌ها نسبت به بقیه جوان‌تر هستند و احتمال فعال شدن آنها وجود دارد.

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور خاطرنشان کرد: تحقیقات بر روی این آتشفشان‌ها وجود دارد و همه تحرکات آنها به‌ویژه دماوند مورد بررسی قرار می‌گیرد، در روزهای اخیر ایستگاه‌های پایش آتشفشان در اطراف دماوند ایجاد می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال دارد، آتشفشان دماوند به این زودی‌ها فعال شود، گفت: خیر، برای نظریه دادن در این ارتباط باید اطلاعات دقیق کسب کنیم  و تا این سازمان اطلاعات مناسب دریافت نکرده باشد، نظری ارائه نمی‌کند.

قلم‌قاش یادآور شد: اطلاعات دقیق درباره آغاز به کار آتشفشان دماوند نداریم، در حال حاضر از نظر تحقیقاتی فعالیت این آتشفشان در حال رصد است.

وی بیان کرد: آتشفشان دماوند مانند بیماری است که باید دائم تحت نظر باشد که رصد آن نیاز به اعتبارات خاصی که در سال‌های اخیر این اعتبارات در اختیار ما قرار نگرفت.

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در پاسخ به این سؤال که آیا از ظرفیت مرکز شما برای اجرای فعالیت‌های عمرانی بزرگ استفاده می‌شود، یا خیر، بیان کرد: زلزله آدم‌ها را نمی‌کشد، بلکه ساختمان‌هایی که بر اساس معیارها خاص ساخته نشده است، انسان‌ها را از بین می‌برد، آئین نامه و قوانین فراوانی در این ارتباط داریم ولی این که چقدر رعایت می‎کنند، بحث این قسمت است، اطلاعات کلی در اختیار همه قرار دارد، برای ایجاد سازه اطلاعات پایه قرار دارد ولی وقتی قرار است که به‌صورت جدی موضوع مورد رصد قرار گیرد، معمولاً توجهی به این مباحث نمی‌شود.

وی در پایان گفت: وقتی حوادثی مانند زلزله ایجاد می‌شود برای همه ناگوار است و مسؤولان  احساس می‌کنند که باید به مباحث زمین‌شناسی توجه شود، وقتی از این حوادث فاصله می‌گیریم همه فراموش می‌کنند، سال‌های زیادی در حال تلاش برای جذب اعتبارات مناسب برای مطالعات زمین‌شناسی هستیم ولی تا آن حدی که لازم است اعتبار در اختیار محققان قرار نمی‌گیرد، انتظار است که متولیان کشور در زمانی که بروز حادثه را نداریم به فکر مباحث زمین‌شناسی در کشور باشند./فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.955 seconds.