.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نیاز مازندران به تیم مدیریتی چابک و باتجربه
مازندران دارای ظرفیت‌های بزرگی از نظر مدیریتی بوده، ولی همواره به علل مختلف از جمله منافع شخصی عده‌ای، تفکرات جناحی و سیاسی و تفکرات منطقه‌ای و متمرکز شهرستانی، باعث شده تا این استان کمتر از این منابع انسانی ارزشمند برای خودش استفاده درستی ببرد.
نیاز مازندران به تیم مدیریتی چابک و باتجربه

به گزارش شمال نیوز: بهزاد پور محمد - حال که براساس خواسته وزارت کشور و مصوبه هیأت دولت اسلامی سکان‌دار استانداری مازندران شده و فعالیت خود را رسماً آغاز کرده‌اند، امید می‌رود با مروری بر نیازها، واقعیت‌ها و ظرفیت‌های استان، علاوه بر برنامه‌ریزی مناسب با قابلیت اجرایی، منشاً اثرات خوبی در استان مازندران باشد و ضرورت دارد تمامی اقشار با تمامی تفکرها و جناح‌های سیاسی و به دور از حواشی و منافع شخصی یا تیمی خود، با استاندار منتخب برای اقتدار و آبادانی و توسعه بیشتر و رفع موانع، مشکلات و تنگناهای استان همراهی کنند.

معمولاً با آغاز به کار یک استاندار جدید به‌عنوان نماینده عالی دولت در یک استان، تمامی نگاه‌ها و توجه‌ها به رویکرد استاندار منتخب در انتخاب و به‌کارگیری تیم کاری خودش در مجموعه استانداری و دستگاه‌های اجرایی استانی و شهرستانی برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف آنان است.

سؤوال اینجاست، آیا آنان براساس سیاست شخصی یا تیمی حرکت خواهد کرد و برنامه‌ای برای غربال‌گری تیم مدیریتی استان و حذف و جابه‌جائی مدیران ناکارآمد و انتخاب و انتصاب مدیرانی چابک و با تجربه خواهد داشت، یا تصمیم دارد کماکان با همین تیم که عملکرد برخی از مدیران آن در بین دوستان دولت و منتقدان دولت و اذهان عمومی زیر سؤوال است، کار کند.

گرچه مازندران دارای ظرفیت‌های بزرگی از نظر مدیریتی بوده، ولی همواره به علل مختلف از جمله منافع شخصی عده‌ای، تفکرات جناحی و سیاسی و تفکرات منطقه‌ای و متمرکز شهرستانی، باعث شده تا این استان کمتر از این منابع انسانی ارزشمند برای خودش استفاده درستی ببرد.

گاها مدیران کارآمد حذف و مدیرانی جایگزین آنها می ‌شوند که مطیع خوبی هستند و منافع عده‌ای را تأمین و منافع استان را زیر سؤوال برده، حیف و یا میل می‌کنند.

از اصول مدیریتی دولت اسلامی ایران، تعهد، تخصص، پاک‌دستی، چابکی، تجربه، اجرایی بودن و هوش و ذکاوت مدیران در سطوح مختلف است.

البته شاید این موارد تمامی شاخص‌های مدیریتی در سطوح مختلف را در برنگیرد، ولی آنچه مهم است، این بوده که مدیران در سطوح عالی، میانی و عملیاتی باید دارای حداقل خصوصیات و شاخص‌های یک مدیر دولت اسلامی بوده، نه اینکه تنها یدک‌کش عنوان مدیریتی باشند.

طبیعی است در آینده و در طول دوره خدمت استاندار جدید آنان با دو نگاه حرکت خواهد کرد؛

نخست اینکه، بررسی واقع‌بینانه بر عملکرد مدیران در سطوح مختلف مدیریتی استان داشته (اطلاعات دریافتی ایشان تنها نباید از حاکمان  فعلی باشد، بلکه دریافت اطلاعات از چند منبع مناسب‌تر است) و تفکیکی بین مدیران توانمند، چابک و اجرایی و آنهایی که تنها یدک‌کش عنوان مدیریتی بوده و هم فرصت برای خدمت بهتر و بیشتر توسط فردی توانمندتر و اصلح‌تر از خود را گرفته‌اند و هم باعث هدر رفتن منابع در اختیار و عدم پیشرفت سازمان یا اداره تحت مدیریت خود و ارائه خدمات مطلب‌وتر توسط سازمان مربوطه در سطح استانی و شهرستانی شده‌اند، داشته باشند.

البته در این باره کمی باید به استاندار  وقت داد تا ایشان حداقل بررسی‌های خود را در این زمینه انجام دهد، هرچند که با ورود استاندار جدید بر مسند خدمت استانداری لابی‌ها و رایزنی‌های و سهم خواهی‌های متعددی برای انتخاب مدیر مورد علاقه یک جناح سیاسی و یا طیف خاصی که دنبال منافع متعدد برای خود و تیم خودشان هستند، انجام خواهد شد و استاندار  را تحت فشارهای متعدد قرار خواهند داد، ولی انتظاری که از استاندار می‌رود این است که در انتخاب مدیرانی چابک، با تجربه، متعهد، پاک‌دست و اجرائی همه ملاحظات ملی، درون استانی و شهرستانی را کنار گذاشته (هر چند که بعید به‌نظر می‌رسد، ولی این نگاه بسیار مهم است)، چون پس از چند صباحی از دوره خدمتشان مردم استان، از ایشان و تیم کاریشان عملکرد خواهند خواست (هر چند که گاها مردم از مدیران خود ناامید می‌شوند) و طبیعی است علاوه بر زحمات و خدمات آنان در استان عملکرد تیم مدیریتی ایشان نیز به‌نام خود آنان ثبت خواهد شد.

دوم اینکه، استاندار مازندران با همین تیم فعلی ادامه مسیر خواهد داد و بدون غربال‌گری منطقی و انتخاب مدیرانی با تجربه، چابک و اجرایی آنان نیز چند صباحی برای گذر زمان در استان سرسبز و زیبا و پر از درد و رنج، مدیریت خواهند داشت و خوشحال از اینکه استاندار بوده و نماینده عالی دولت و برخی مدیران زیرمجموعه در سطح استان و شهرستان‌ها در خلوت خود، فرصت خدمت بهتر و بیشتر را از دیگرانی که می‌توانند دلسوزتر و با تجربه‌تر از آنها باشند، خواهند گرفت و در نهایت مازندران می‌ماند و دردهایش، مازندران می‌ماند و مشکلات و تنگناهایش، مازندران می‌ماند و عدم توسعه در سطح ملی و استانی. پس باید استاندار در این مورد کمی تأمل بیشتری کند.

ناگفته نماند در بین مدیران کنونی افراد دلسوز و باتجربه هم کم نیستند، ولی باید غربال‌گری بیشتری انجام گیرد، تا از فرصت‌ها و منابع در اختیار برای بالندگی استان در تمام مناطق آن بهتر و بیشتر استفاده شود.

هر چند که تفکرات سیاسی و جناح‌بندی‌های متعدد و سهم‌خواهی عده‌ای و آن هم فقط و فقط برای منافع خودشان، نه منافع استان و شهرستان، مانع از تحقق این امر مهم خواهد شد.

چنانچه اسلامی (استاندار مازندران) که دارای تجارب خوبی در سطح ملی است، بتواند و بگذارند علاوه بر بررسی مناسب در فرصت زمانی کوتاه، نسبت به بازنگری تیم مدیریتی خود در سطح استان و شهرستانها کمی تأمل کند و کمی غربال‌گری داشته باشد، طبعاً با جایگزینی مدیرانی چابک، باتجربه، متعهد و اجرائی‌تر به‌جای مدیران ناکارآمد در سطح استانی و شهرستانی در تمامی سطوح، از منافع استان بیشتر حمایت خواهد کرد و از منابع استان برای اهداف و برنامه‌های خود و دولت و مردم نیز بهتر استفاده خواهد کرد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.454 seconds.