.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
طرح حذف دلار از مبادلات تجاری کلید خورد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از طرح نمایندگان برای حذف دلار از مبادلات تجاری کشور با عنوان طرح پیمان دو جانبه ارزی خبر داد.

به گزارش شمال نیوز، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از طرح نمایندگان برای حذف دلار از مبادلات تجاری کشور با عنوان طرح پیمان دو جانبه ارزی خبر داد.

حسینعلی‌ حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس،‌ گفت: طرح پیمان دوجانبه ارزی با هدف حذف دلار از مبادلات ارزی کشور توسط نمایندگان کلید خورد.

وی افزود:‌این طرح به دنبال آن است تا در پیمان‌ها و قراردادهای اقتصادی از ارز ملی کشورهای طرف قرارداد استفاده شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: این طرح مشتمل بر 7 ماده است که در ابتدای آن پیمان پولی دوجانبه شورای عالی پولی اتحادیه پایاپای آسیایی تعریف شده و در موارد بعدی به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه پولی و بانکی پیش‌بینی شده که ما بتوانیم نقش ارز ملی‌ خودمان را تقویت کنیم تا از ریسک‌ها در امان باشیم.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: بر این اساس دولت را مکلف کرده‌ایم که ایران با کشورهایی که روابط تجاری دارد، پیمان پولی دوجانبه امضا کند و از زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن را نیز فراهم کند.

وی افزود: ماده 3 این طرح بانک مرکزی را مکلف کرده که شورای پول و اعتبار اولویت‌های کشورهایی که باید با آنها پیمان پولی دوجانبه امضا شود را ظرف 6 ماه تعیین کند. همچنین در ماده دیگری وزارت نفت مکلف شده تا سال 1404 حداقل 30 درصد از وجوه دریافتی بابت فروش نفت و سایر فرآورده‌های نفتی و غیره را از طریق پیمان پولی دوجانبه دریافت کند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: همچنین وزارت امور خارجه مکلف شده است که زمینه ایجاد این مبادلات را فراهم کند و نیز بانک مرکزی مکلف شده که تا سال 1404 با استفاده از پیمان‌های پولی و سهم ارزهای واسط در تجارت فرامرزی‌مان در حد 60 درصد کاهش یابد و در ماده دیگری آمده است که بانک مرکزی هر سه ماه یک بار گزارش پیشرفت امضای پیمان‌های دوجانبه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

حاجی‌دلیگانی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در این طرح آمده که در پایان سال اول 10 درصد از تجارت خارجی کشورمان از طریق پیمان پولی دوجانبه تسویه مالی شود.و سال بعد 15 درصد به آن افزوده شود به طوری که در پایان سال پنجم 60 درصد از تجارت خارجی کشورمان به این شکل تسویه حساب شود.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.146 seconds.