.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کاهش 24 درصدی بارش باران ماه گذشته در مازندران
مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: متوسط بارش 7 ماهه امسال استان مازندران، حدود 310 میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت حدود 3 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 24 درصد کاهش داشته است.

به گزارش شمال نیوز، بحران کمبود آب و تنش آبی بحث جدی است که این موضوع برای استان مازندران حکایت دیگری دارد.

6 ماهه نخست امسال شاهد کاهش بارش بودیم و این موضوع به‌صورت ملموس در بحث ذخایر آبی استان قابل مشاهده بود.

بحث خشکسالی و تنش آبی نگرانی‌های بسیاری به دنبال داشت و تصور اینکه مازندران دیار بارانی به این سرنوشت دچار شود موضوعی دور از ذهن بود ولی در حال حاضر به‌دلیل بحث تغییر اقلیم شاهد تغییر در بارش‌ها هستیم به‌طوری‌که از حالت تداوم خارج شده و تبدیل به بارش‌های رگباری و سیل‌آسا شده است.

همچنین امسال شاهد تأخیر در بارش‌های پاییزی بودیم که این موضوع نیز موجب نگرانی‌های بسیاری شد.

با آغاز فصل پاییز در مهر ماه امسال بارش‌های خوبی در مازندران رخ داد به طوری‌که بارش‌ها توانسته قدری از عطش طبیعت مازندران بکاهد.

موضوع مهم این ضرورت توجه به بحث مدیریت مصرف است که با توجه به وضعیت بارش‌ها و مناسب نبودن آن از نظز زمانی و مکانی لزم توجه به این مهم بیش از گذشته احساس می‌شود.

*کاهش 38 درصدی بارش در 6 ماهه نخست امسال به 3 درصد رسید

مدیرکل هواشناسی مازندران  اظهار کرد: براساس آمار ایستگاه‏‌های هواشناسی سینوپتیک استان مازندران، بعد از چند ماه کم‌بارشی همراه با تداوم هوای گرم کم‏‌سابقه در استان، با شروع فصل پاییز( نخستین ماه سال آبی 97-96) و با نفوذ سامانه بارشی، شاهد بارندگی خوبی در استان بودیم.

سید محمدرضا رضوی ادامه داد: در این ماه متوسط بارش 15 ایستگاه هواشناسی سینوپتیک استان (رامسر، نوشهر، بابلسر، آمل، قراخیل قائم‌شهر، ساری، دشت‌‏ناز، بندرامیرآباد بهشهر، گلوگاه، سیاه‏‌بیشه، کجور، بلده، آلاشت، پل‏‌سفید و کیاسر)، نسبت به دوره آماری حدود 80 درصد افزایش داشته باشد.

وی با بیان اینکه همچنین کاهش 38 درصدی بارش در 6 ماهه نخست سال جاری به 3 درصد رسید، اضافه کرد: با استقرار سامانه بارشی در پاییز استقرار هوای گرم تابستانه جای خود را به هوای پاییزی داد.

مدیرکل هواشناسی مازندران یادآور شد: همچنین در هفته دوم مهر ماه با نفوذ سامانه بارشی سرد، شاهد بارش برف در ارتفاعات بودیم که در این موقع از سال این میزان کم‌سابقه بوده است.

این مسؤول تصریح کرد: هر چند در مهر ماه بارندگی مناسبی اتفاق افتاد اما نباید از کم بارشی ماه‏‌ها و سال‏‌های اخیر که از پراکنش مناسب مکانی و زمانی برخوردار نبود غافل شد و بهتر است کماکان بخش‏‌های مختلف، مدیریت منابع آب را در برنامه کاری خود داشته باشند.

رضوی اظهار کرد: متوسط بارش مهر ماه سال 96 (نخستین ماه سال زراعی 97-96) استان مازندران، حدود 164 میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت حدود 80 درصد و نسبت به مهر ماه سال گذشته حدود 53 درصد افزایش داشته است، به‌طوری‌که میزان بارش نسبت به نرمال(دوره آماری) در تمامی ایستگاه‏‌های استان میزان بارش آنها افزایش داشته است.

وی با اعلام اینکه این افزایش در غرب و ارتفاعات قابل ملاحظه بوده است، گفت: بیشترین افزایش نسبت به نرمال از بلده حدود 560 و کجور و آلاشت حدود 210 و کمترین افزایش از ساری که بدون تغییر بوده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران بیان کرد: متوسط بارش 7 ماهه امسال استان مازندران، حدود 310 میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت حدود 3 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 24 درصد کاهش داشت، به‌طوری‌که در غرب و بخش‏‌های از ارتفاعات غربی استان میزان بارش به بیش از نرمال رسید و بیشترین افزایش از رامسر حدود 40 درصد و تمامی ایستگاه‌‏های مرکزی و شرقی استان با کاهش بارش روبرو بوده‏‌اند و بیشترین کاهش بارش از ساری 37 ، قراخیل قائم‌شهر 27، دشت‏‏‏‏‏‌ناز 26 و گلوگاه 25 درصد بوده است.

به گزارش فارس، حکایت بارندگی قصه درازی است که در برخی موارد تبدیل به تراژدی غم‌بار می‌شود که همه این مسائل به بحث تغییر اقلیم و تغییر در نوع بارش‌ها برمی‌گردد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.223 seconds.