.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نقدی بر بحرانی خواندن باد و بارش های پاییزی استان ؛
هشدارهای مدیریت بحران مازندران کارشناسی نیست !
شمال نیوز : بارش های پاییزی لازمه استان سرسبزی همچون مازندران است نه اینکه هر بارشی را یک بحران تلقی نموده و یک هشدار در سطح قرمز به مردم بدهیم و باعث رعب و وحشت مردم و سلب اعتماد مردم نسبت به هشدارهای واقعی مدیریت بحران که در بسیاری از موارد لازم است شویم.....

شمال نیوز / یادداشت وارده : امروزه با پیشرفت علم و دانش و تجهیزات و امکاناتی که در کشور وجود دارد پیش بینی و آمادگی در برابر عواملی همچون سیل و طوفان آن هم در فصل پاییر که سامانه بارشی و تغییرات جوی دارای روند مشخصی است امری محال نیست.

در جوامع پیشرفته و در علم مدیریت بحران برای پدیده های عادی و طبیعی مثل بارندگی های فصلی و باد ، بحران ها و حوادث کوچک و بزرگ تفکیک مشخصی قائل هستیم.

جای تعجب است که علی رغم این همه علم و دانش و تجهیزات و امکانات در اختیار متولیان امر و تفکیک بین پدیده ها و وقایع طبیعی، حوادث طبیعی و بحران هنوز دستگاه های متولی در استان مازندران نتوانستند تفکیکی بین آنها قائل شوند و برای هر موضوعی هشدارهای غیر کارشناسانه صادر نموده که باعث جریحه دار شدن ، نگرانی و اظطراب افکار عمومی می شوند.

در علم مدیریت بحران برای هر حادثه و بحران ناشی از آن سطع معینی از پشتکار مشخص و تعیین شده و بر اساس سطح هشدار اقداماتی لازم است.

معمولا هشدارها بر اساس سطح یا وضعیت سفید، زرد یا نارنجی و قرمز مشخص و سطح اطلاع رسانی و اقدامات مورد نیاز نیز در برابر آن متفاوت خواهد بود.

اینکه ما تمامی وقایع طبیعی و حتی حوادث کوچک و عادی را بحران خطاب می کنیم کاری غیر کارشناسی و غیرمنطقی است. اینکه ما بارندگی های فصلی خاص پاییز مازندران که عموما همراه با باد شدید است را به یک هشدار و وضعیت خاص تبدیل کنیم جای تعجب و تاسف دارد.

ایجاد رعب و وحشت و هشدارهای پی در پی غیر کارشناسی باعث آزرده خاطر کردن مردم می شود. این موضوع در هشدارهای مکرر هفته گذشته مجموعه مدیریت بحران و هواشناسی به وضوح دیده شد. طوری که از صبح روز هشدار مردم استان مازندران بر اساس این هشدارها خود را برای یک تحول و تغییرات آب و هوایی شدید و یک بحران بزرگ آماده کرده بودند درحالی که برخی از نقاط استان تنها با بارندگی ها و بادهای فصلی ویژه پاییر مواجه بودند.

حال سوال اینجاست: آیا بارندگی های فصل پاییز که در گذشته تاریخ مازندران همراه با این استان همراه بوده یک بحران است و سطح هشدار آن خاص !!!؟

بارش های پاییزی لازمه استان سرسبزی همچون مازندران است نه اینکه هر بارشی را یک بحران تلقی نموده و یک هشدار در سطح قرمز به مردم بدهیم و باعث رعب و وحشت مردم و سلب اعتماد مردم نسبت به هشدارهای واقعی مدیریت بحران که در بسیاری از موارد لازم است شویم.

هرچند که عملاً هشدارها باعث آمادگی مردم می شود ولی باید این نکته را بدانیم مردم مازندران به خاطر قرارگرفتن در منطقه خاص جغرافیایی و آب و هوایی و تجارب تلخ و ناگوار بحران های گذشته خود را با شرایط محیطی وفق داده و شاید بتوان گفت که آمادگی مردم بیشتر از خود مسئولان امر مدیریت بحران است و یا به عبارتی استان مازندران محل وقوع و آزمایشات بزرگ، وقوع حوادث کوچک و بزرگ واقعی بوده که مردم به آن عادت کرده اند.

نگارنده پیشنهاد می کند مدیریت بحران استان سطح اقدامات کارشناسی خود را قوی تر نموده و اقدامات واقعی مدنظر در مراحل مدیریت بحران از جمله مرحله آمادگی و هشدار، مقابله، پیشگیری و بازسازی و بازتوانی را کارشناسانه تر انجام دهد تا ضمن جلوگیری از هدررفت منابع استان مشارکت بیشتر مردم را به سمت جامعه ایمن جلب نماید.

هر چند که این کار را میتوان با مانور های متعدد در بین دستگاه های متولی  و آحاد جامعه برای ایجاد آمادگی بیشتر تقویت نماید و فرقی بین جریان چوپان دروغگو و توانمندی و اقدامات کارشناسانه مدیریت بحران قائل گردد.

 حال سوال اینجاست مسول پاسخگویی این سوال مردم کیست؟ مدیریت بحران استان یا هواشناسی یا سایر دستگاه های اجرایی استان؟


محسن گرجی


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

محمد 29 مهر 1396
فقط به مردم استرس واردکردند.خواهشادروغ نگویید.
سید 29 مهر 1396
تنها ارگانی که پیش بینی آن واقعیت نداشته باشد موجب خوشحالی مردم میگردد سازمان هواشناسی است اگر سیل و طوفان اتفاق میافتاد شاید خسارت فراوانی را به بار می آورد اما چون اتفاق نیافتاد و مردم از خسارت ندیدند خوشحال شده و اعتراضی هم نمیکنند
نا شناس 29 مهر 1396
احسنت
ایرانی 29 مهر 1396
سلم .. خیلی ناشیانه اطلاع رسانی شده بود توسط هواشناسی .. شخصا خودم تا حد مشکل قلبی پیش رفتم و اطرافیان همش در اضطراب و استرس بودند که قراره چه اتفاقی بیوفته .. خواهشا به خاطر اینکه از جواب دهی بعدی معذور باشید انقدر با اعصاب مردم بازی نکنید..
نا شناس 29 مهر 1396
شمال نيوز
1-اين مديريت بحران نيست كه اتفاقات جوي را پيش بيني مي كند وضعيت جوي را هواشناسي اعلام ميكند با توجه همان نكاتي كه گفتيد مديريت بحران اقدام ميكند پس بايد ديد هواشناسي چطور پيش بيني كرده .
2-پس نگارنده محترم اول بررسي مي كردي چه كسي مسوله بعد زيرابش را ميزدي
3- اگر اين موضوع براي بحران آب نداشت ولي براي تو كه نون داشت .
4-البته خوبه شما به فكر سايت بحراني خود هم باشي كه كلي گير و گور داره .
م 29 مهر 1396
چوپان دروغ گو
جمشید 29 مهر 1396
چیه این دولت در این استان با برنامه هست که این هواشناسی بشه/واقعا مردم از باد و بوران از نوع اطلاع رسانی اینها ترسیدند
کارشناس 29 مهر 1396
مدیریت بحران استان فاقد اتاق فکر و برنامه ریزی اصولی در مواجه با بحران است و تغییرات مدیریتی غیر مرتبط و سیاسی سبب ناکارامدی مشهود در عملکرد این تشکیلات شده است. همانطوریکه عدم اعلام نوع و سطح خطر میتواند فاجعه بار باشد اطلاع رسانی و اعلام نادرست از سطح خطر نیز زیانبار است.
نوری 29 مهر 1396
ازترس تاصبح مردم نخواببدن واسه یه باد وبارونی که مثل همیشه بود
نا شناس 30 مهر 1396
افرين
عمران 30 مهر 1396
لایک...
نا شناس 30 مهر 1396
چه کاری بافکرانجام میشه که این دومیش باشه!فقط تواین بحرانهابعضی ازفروشنده ها مثل لوازم برقی الکتریکی چراغ شارژی و شمع ووووحسابی به فروش میره

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.042 seconds.