.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رسالت عاشورايي و انقلابي .....
از نجف آباد اصفهان تا بيت‌الشهداي كياپي در مازندران
شمال نیوز : دردا و دريغا! كه معماي عشق شيعه را شرح و بيان نتوان كرد و اين راز سر به مهر بر دلهاي دلدادگان، بسيار سنگين و فرساينده است، بنابراين ما را در اين وادي عاشورا و محرم، با عرفان پست مدرن كاري نيست، چرا كه عرفان پست مدرن رويكردي انسان‌مدار و خداگريز است و ....
از نجف آباد اصفهان تا بيت‌الشهداي كياپي در مازندران

شمال نیوز / دکتر هادی ابراهیمی * : مدتي است كه بدليل كسالت كمتر مي‌نويسم، و دوستان هم به دليل قصور حقير با اين بضاعت اندك علمي گلايه مي‌كنند. اما چه كنم، كه به قول يكي از بزرگواران دعا كنيد تا عطش ما به شهادت شبيه عطش ياران حسين باشد؛ ما از مهد تا لحد، تشنه عنايت حسين و عباس هستيم و هر چه از فرات عشق مي‌نوشيم تشنه‌تر مي‌شويم، فراموش نكنيم دستي كه محزونانه در اندوه شهادت شاهدان كربلا بر سينه‌هاي سوخته مي‌خورد، دست بيعت شيعه با سالار شهيدان است، به فرمودة مولايمان امام خامنه‌اي ما بايد بفهميم بر سر آن جامعه چه بلايي آمد كه سر بريده حسين بن علي عليه السلام – آقا زاده‌ي اول شخص دنياي اسلام و پسر خليفه مسلمين، پسر علي ابن ابي طالب – در همان شهري كه پدر او بر مسند خلافت مي‌نشسته است، گردانده شد و آب از آب تكان نخورد؛ از همان شهر افرادي به كربلا بيايند، او و اصحابش را با لب تشنه به شهادت برسانند و حرم اميرالمؤمنين را به اسارت بگيرند! عوامل اين گمراهي و انحراف چه بود؟ اگر به تعبير آيت الله محي الدين حائري شيرازي ما «عاشورا» را جنگ كامل فطرت و طبيعت نامگذاري نكنيم؟ چه عنواني مي‌توانيم برايش انتخاب كنيم؟ عاشورا جنگ كامل فطرت و طبيعت است، در صحنه‌اي كه با خط درشت و خوانا ديده مي‌شود، حسين بن علي و يارانش سردار فطرت و لشكريان فطرت هستند، در حاليكه يزيد بن معاويه، عبيدالله بن سعد مجموعه لشكر اشقيا و جعل هستند، اتفاقاً تفاوت حزب الله و داعش همين جا است، حزب الله قبل از اينكه صبور باشد بصير است، اما داعش به راحتي كمربند انفجاري را منفجر مي‌كند، اين توان و اين قدرت در خدمت عدم بصيرت است، و ابزار دست مي‌شود.

دردا و دريغا! كه معماي عشق شيعه را شرح و بيان نتوان كرد و اين راز سر به مهر بر دلهاي دلدادگان، بسيار سنگين و فرساينده است، بنابراين ما را در اين وادي عاشورا و محرم، با عرفان پست مدرن كاري نيست، چرا كه عرفان پست مدرن رويكردي انسان‌مدار و خداگريز است و صرفاً درصدد تحقق هدفهاي مادي و دنيوي است اما محرم و عاشورا با محور قرار دادن خدا و با معياري كمال‌گرا و آرماني، ارزش و منزلت آدمي را در قرب و شهادت في سبيل الله جستجو مي‌كند. عرفان پست مدرن، عرفاني دنياگرا، در بستر سكولاريسم و اومانيسم است و با استفاده از آموزه‌هاي مكاتب عرفاني شرقي همچون بوديسم و هندوئيسم، تعاليم خاصي مانند «مديتيشن» ارائه مي‌دهد كه براساس پوچ انگاري است اما در مكتب محرم و عاشورا؛ عرفان اسلامي از بستر شريعت الهي مي‌گذرد و اين طريقت شاهراهي است كه به حقيقت منجر مي‌شود هرچند پست مدرنها درصدد تعامل محافظه‌كارانه با نظام سلطه هستند اما انسان عاشورايي با تفكر انقلابي نمي‌تواند علي اكبر را بر خاك ببيند و ديده بر دنيا نبندد؟ آيا كسي هست كه ياس آل ياسين، قاسم بن الحسن را به رهوار شهادت ببيند و روي از ما سوا برنتابد؟ كدام گريبان است كه در داغ شقايق كوچك نينوا چاك نگردد و كدام چشم است كه بر حنجره بريده پروانه ولايت، خون نگريد؟ مگر نه اين است كه تمامت آفرينش، خداي يك لحظه سقايت ابوفاضل‌اند؟

* گفتمان «ولايت» در تقابل با گفتمانهاي «سلطنت» و «خلافت»

فراموش نكنيم! كه سه خرده گفتمان در عرصه اجتماعي جامعه مرتبط با صدر اسلام شكل گرفت: گفتمان «ولايت»، «خلافت» و «سلطنت» كه هر سه لباس اسلام را بر تن داشته‌اند و در تلاش بودند تا با نزديك كردن دالهاي شناور اسلامي به دال مركزي گفتمان خويش، ذهنيت جمعي اجتماع را به دست آوردند؛ هرچند جريان سقيفه زمينه‌ساز و سرآغاز انحراف ارزشها از «ولايت» به «سلطنت» بود اما در مورد ريشه‌هاي تاريخي و تبارشناسانه تخاصم گفتمان حسيني و گفتمان‌ يزيدي بطور اجمالي بايد گفت كه گفتمان حسيني (ع) همان گفتمان الهي (قرآني) است؛ زيرا اهل بيت: قرآن ناطقند و مفسران (تجلي) حقيقي قرآن صامت. در مقابل گفتمان «ولايت»، دو نظام معنايي «خلافت» و «سلطنت» توليد شد، اگر بخواهم به مفصل‌بندي گفتمان خلافت بپردازم بايد به موضوعاتي چون نماز بدون ولايت، ظلم ستيزي در حد منافع، اسلام غربي نه انقلابي، و هدايت ناقص اشاره كنم، از سوي ديگر در مفصل‌بندي گفتمان سلطنت با مفاهيم چون نماز سياسي، حفظ ظواهر دين، ارشاد سياسي، پوشش در لباس دين و غيره مواجهيم، و اين چنين بود كه در اين برهه از تاريخ دو گفتمان سلطنت و ولايت تمام قد در برابر يكديگر ايستادند و با دو چهره گفتمان حسيني و يزيدي جلوه‌نمايي كردند در حاليكه در مفصل‌بندي گفتمان ولايت ما با مفاهيمي چون نظام ولايي، نماز با اقرار به ولايت ولي الله، ظلم ستيزي تحت فرمان ولي الله، هدايت به صراط مستقيم ولايت و امر به معروف و نهي از منكر مواجه مي‌شويم.
با اين تفاسيري كه تاكنون از قيام كربلا و شهادت ابا عبدالله الحسين (ع) ارائه كرده‌ام، به نظر مي‌رسد عمق محتوايي اين نهضت الهي، بسيار بيش از آن است كه تا به امروز صورت گرفته است، چرا كه حسين بن علي (ع) كشته درسها، عبرتها و بهاي بصيرت‌هاي تاريخ‌ساز است. آموزنده‌گي، سازنده‌گي و تأثيرگذاري عاشورا و نهضت حسيني در گرو شناخت و تبيين همين درسها و پيامها است.

*زمان‌شناسي در حمايت از جريان حق

بحث زمان شناسي در حمايت از جريان حق بسيار مهم و اساسي است، امام صادق (ع) مي‌فرمايند: «آن كس كه به زمان خود عالم باشد، از هجوم شبهه‌ها در امان است» اگر خواص، نتواند در وقت خودش زمان را مديريت كنند و به حمايت از جريان حق بپردازند، معلوم است كه بصيرت كافي ندارد. بلاترديد اگر كاروان كربلا امثال محمد حنفيه، ابن عباس، عبدالله بن جعفر، عبدالله بن عمر و ... را داشت مسلماً گروههاي بيشتري را جذب مي‌كرد، عمر بن سعد از نمونه‌هاي بارز خواص منحرف و بي‌بصيرت در دوران امام حسين (ع) بود، پدرش سعد بن ابي وقاص از صحابه برجسته و از شخصيت‌هاي صدر اسلام كه در جنگ‌هاي احد و بدر شركت داشت، عمر بن سعد به خوبي امام حسين (ع) را مي‌شناخت و مي‌دانست كه حق با اوست ولي مُلك ري چشم بصيرت او را كور كرده بود، از اين رو بصيرت نياز اصلي كربلاي امروز است، اگر كسي برگهاي تاريخ اسلام را تورق كند، به اين حقيقت پي مي‌برد كه امت پيامبر (ص) در اثر بي‌بصيرتي، تسامح و سهل‌انگاريهايي كه از خود بروز داد، به دردهاي سختي مبتلا گرديد، نهضت عاشورا بهاي بصيرت تاريخ است، برخوردار از يك ساختار فكري و اخلاقي نظام‌مند و به هم تافته كه هيچگاه اهل بصيرت نگاهي سطحي به آموزه‌هاي ديني نداشته و ندارند يعني هنگامي كه در جنگ صفين قرآن بر سر نيزه مي‌رود، و يا در كربلا لشكريان عمر بن سعد به نماز مي‌ايستند، آنان هرگز دچار اشتباه نمي‌شوند و جبهه حق براي آنان در آن فضاي مه آلود و شعارها و بيرق‌ها و نمادهاي يكسان و همانند آن گم نمي‌شود، همانگونه كه ملاك جناب «عمار» هم همين بود كه جبهه حق جبهه‌اي نيست كه او در آن قرار دارد بلكه ملاك جبهة حق آن است كه امام علي (ع) پرچمدار آن است و برخلاف خواص بي‌بصيرت هرگز دچار تصميم‌گيري براساس برخوردگزيني و جزيي نمي‌شود. العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس؛

*از نجف آباد اصفهان تا بيت‌الشهداي كياپي

تاريخ هشت سال دفاع مقدس ما هم ثابت كرد كه يكي از اهرمهاي مؤثر در مواقع حساس بحث زمان‌شناسي در تبعيت از ولايت است، ولايت با نقش تأثيرگذار خود اجازه نداد يك وجب از خاك اين مرز و بوم جدا شود، همانطور كه وقتي دشمن جزيرة مجنون را شيميايي كرد، همه گفتند بايد مجنون خالي شود.
اما به دليل نقش استراتژيكي مجنون حضرت امام (ره) فرمودند: «مجنون بايد حفظ شود» و مجنون با رشادتهاي حاج همت‌ها و شهيد حاج احمد كاظمي‌ها حفظ شد. آري ولايت پذيري شهداي ما مانند جناب عمار بود، محمد ابراهيم همت، حميد باكري، حاج حسين خرازي، محمد حسن طوسي، حاج حسين بصير، عزيزالله زارعي و عبدالحميد زارعي از بيت الشهداء قرية معرفت و شجاعت يعني كياپي.
اما اين روزها كشور «عزيزمان»، با شور حسيني و شعور برخاسته از فرهنگ جهاد و شهادت، خود را مهياي استقبال و بدرقة شهيدي مي‌كند كه حجت خداوند بر اي نشان دادن چهرة درخشان «اسلام عزيز»، درعصر جاهليت مدرن است امروز شهيد «محسن حججي» از رزمندگان لشكر 8 نجف اشرف در جبهه‌هاي مقاومت اسلامي و دفاع از حرم زينبي و ديروز «عزيزالله و عبدالحميد زارعي» از بيت الشهداء كياپي.
به قول سردار سليماني عزيز؛ مدافعان حرم فقط مدافعان خاك نيستند؛ بلكه مدافع حرم انسانيت هستند، عباس‌ها و علي‌اكبرهايي كه دور حرم خواهر حسين چرخيدند و چه زيبا جان خود را در راه آنها فدا كردند، «عون و جعفرهايي» كه پيش پاي مادرها قرباني شدند.

*رسالت عاشورايي و انقلابي

راستي! وظيفه عاشورايي و انقلابي ما چيست؟ امسال اولين روز محرم حسين (ع) با اولين روز هفته دفاع مقدس، همزمان شده است؟در اين ايام، ميليونها شيعه عاشق در سراسر جهان با برگزاري دستجات عزاداري، ارادت خود را به حضرت اباعبدالله (ع) به نمايش مي‌گذارند؟ حوادث فاجعه‌باري كه اين روزها در كشورهاي نيجريه، يمن، ميانمار، سوريه، عراق، كشمير و غيره رخ مي‌دهد نشان از آشفتگي اخلاقي و فقدان حكمت در اين كشورهاست. گروههايي كه به راحتي و بي‌رحمانه در مناسبت‌هاي مختلف ريختن خون شهروندان مسلمان و برادران خود را مباح مي‌شمارند.
امروز برخورد با منابع و نيروهاي انديشه اهل بيت (ع) در نيجريه رفتار مطابق با حكمت و عقلانيت نيست؟
چرا سازمان‌ها و مجامع بين‌المللي به اصطلاح حقوق بشر در اين خصوص سكوت كرده‌اند، در كجا دنيا شيعيان مسلمان به امنيت و ثبات كشورهاي جهان اسلام آسيب زده‌اند؟
مگر جز اين نيست كه جنبش بوكوحرام و منابع فكري شناخته شده‌اش امروز به عنوان جريانات تشنج آفرين و فتنه‌گر، مورد حمايت كشورهاي معلوم الحال دهها ميليون مسلمان را تكفير مي‌كنند؟
و يا ادامه حملات رژيم سفاك آل سعود در كشتار مردم بي‌دفاع يمن و محاصره غيرقانوني و نامشروع هوايي، دريايي و زميني كه موجب گسترش فقر و گرسنگي و شيوع بيماري وبا شده است، و اين در حاليست كه آل سعود در قبال سكوت به سردمداران و عناصر كاخ سفيد نشين در آمريكا رشوه مي‌دهد تا چشم خود را به اين واقعه هولناك ببندد. آيا مي‌شود داستان غم‌انگيز نسل كشي مسلمانان در ميانمار را ناديده گرفت؟ اين كشتار بي‌رحمانه در حالي رخ مي‌دهد كه در رأس نظام سياسي آن شخصي قرار گرفته كه جايزه صلح نوبل دريافت كرده است؟

* بصيرت نياز اصلي كربلاي امروز

برادران و خواهران! ما چاره‌اي نداريم هم در مسائل داخلي و هم در مسائل بين‌المللي براساس ويژگي‌هاي تفكر انتقادي براي جامعة امروزمان به بررسي كربلاي ديروز (سال 61هجري) و كربلاي امروز در دنياي معاصر بپردازيم؛ تا از برخي از مسائل شبهه‌زدايي كنيم، شباهت و تفاوت‌هاي اساسي را دريابيم و با تجزيه و تحليل عناصر، مسائل را با نگاه تيزبينانه پيگيري كنيم و آنگاه براساس معيارها و ملاك‌ها داوري درست كنيم چرا كه؟ بصيرت نياز اصلي كربلاي امروز است و با وظيفه‌اي عاشورايي و تفكر انقلابي مي‌توانيم برگي از عبرتهاي تاريخ را در عبرتهاي عاشورا پيدا كنيم و به فرمودة امام عظيم الشأن انقلاب اسلامي «هر روز عاشورا و هر سرزميني كربلاست».
اينكه! امروز قراردادي موسوم به برجام را فتح الفتوحي در سياست خارجي بدانيم؟ يا به آمريكا و سازماني بين‌المللي انرژي اتمي اجازه بازرسي از مراكز نظامي بدهيم؟ و يا اينكه سردمداران كاخ سفيد را كدخداي جهان بدانيم و برداشتمان از قيام كربلا را صرفاً مذاكره بخوانيم؟ و يا اينكه كشوري كه سالها با صلابت و رشادت در مقابل تمامي دنياي كفر ايستاده، امروز عده‌اي با شعار «سايه جنگ»، دستاوردهاي ملي را براساس خواست آمريكا، تخريب كنند، اينكه اخيراً علاوه بر تحريم‌هاي گذشته، دهها نهاد و فرد و شركت ايراني به ليست تحريم‌ها اضافه شدند؟ آمريكا فروش هواپيماي مسافري به ايران را ممنوع اعلام مي‌كند؟ ترامپ با نطق كابويي، گانگستري و با سبك مغزي خود در سازمان ملل، با تندترين و زشت‌ترين ادبيات خصمانه، جمهوري اسلامي را مورد تهديد قرار مي‌دهد؛ اسرائيل و آمريكا با تحريك بارزاني در كردستان عراق، بدنبال ايجاد تنش و جنگ در منطقه و تجزيه عراق و ايران و تركيه هستند، آمريكا داعش را در افغانستان براي ناامن كردن مرزهاي شرقي ايران تقويت كرده است. سؤال اينجاست!؟ آيا مسئولان كشور بايد نسبت به عهد خود با نظام و كشور پايبند باشند يا در مقابل آمريكا؟ آيا اينهمه توهين، تحقير و تهديد نتيجه سياست‌هاي وارونه نيست؟
راستي! چرا در اين اوضاع پرآشوب خبري از مواضع قاطع مسئولان سياست خارجي نيست؟ و حتي رئيس سازمان انرژي اتمي در مواضعي عجيب اعلام مي‌كند؛ حتي اگر آمريكا از برجام خارج شود ما نسبت به آن متعهد مي‌مانيم!؟ سنخيت اين بحث‌ها با تفكر انقلابي كجاست؟
و در كنار آن تداوم حقوق‌هاي نجومي، اختلاسها، بي‌عدالتي در توزيع امكانات و نابساماني در مديريت با فرهنگ حسيني چه نسبتي دارد؟
و پايان سخن اينكه اگر امروز اقتدار ايران اسلامي را در مناسبات بين‌المللي نظاره مي‌‌كنيم؛ اگر لبخند نجاتي كه بر لبان كودكان در محاصره آمرلي، نبل و الزهرا، فوعه و كفريا، ديرالزور و حلب، فلوجه، بلد و موصل نشانده شده، با هيچ قلم و بياني قابل تصوير و تصور نيست و همه اينها به بركت مردي است كه بر بالاي قله همت است و همه را به راه عزت و معنويت رهنمون مي‌كند و او كسي نيست جز امام خامنه‌اي عزيز.

با خامنه‌اي كسي نگرددگمراه / او در شب تير مي‌درخشد چو ماه
در هر نفسم براي او مي‌خوانم/  لا حول ولا قوة الا بالله

* استاديار و عضو هيئت علمي دانشكده فلسفه رسانه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.451 seconds.