.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سرپرست معاونت میراث فرهنگی مازندران :
شناسایی هویت تاریخی مردم مازندران در 3 پروژه باستان‌شناسی
شمال نیوز : سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اجرای همزمان 3 پروژه باستان شناسی در مازندران، گفت: هویت تاریخی مردم بومی منطقه شناسایی می‌شود.
شناسایی هویت تاریخی مردم مازندران در 3 پروژه باستان‌شناسی

شمال نیوز : عبدالمطلب شریفی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سه پروژه کاوش باستان‌شناسی در منطقه ایزگام جنت رودبار رامسر، وستمین ساری و غار کمیشان نکا به‌طور همزمان در حال انجام است که برای نخستین‌بار در مازندران به اجرا درآمده است.

 

وی بیان کرد: دشت ایزگام جنت رودبار با هدف تعیین حریم و عرصه، مطالعه و مستندسازی منطقه، و تهیه پرونده برای ثبت این اثر در لیست آثار ملی کشور به سرپرستی محمدرضا خلعت‌بری با 100 میلیون تومان اعتبار در حال انجام است.

 

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه حفاری باستان‌شناسی در غار کمیشان نکا به سرپرستی حسن فاضلی با 50 میلیون تومان اعتبار آغاز شده است، اضافه کرد: گاه‌نگاری و شناسایی نخستین استقرار روستاهای مازندران و تعیین عرصه و حریم این غار تاریخی از جمله برنامه‌های این فصل کاوش در غار کمیشان است.

 

این مسؤول ادامه داد: جاده بهشهر به نکا از محوطه نوسنگی غار کمیشانی می‌گذرد و با گسترش این جاده نیز امکان تخریب محوطه وجود دارد و به بخشی از غار آسیب می‌زند.

 

شریفی تصریح کرد: کاوش باستان‌شناسی وستمین نیز با اعتبار یک میلیارد و 620 میلیون تومان آغاز شده که تا پایان 98 با برنامه‌ای مدون پیگیری می‌شود.

 

وی وستمین را به‌عنوان یک محوطه اشکانی منحصربه‌فرد در جغرافیای سیاسی اشکانی برشمرد و افزود: کاوش باستان‌شناسی در این محوطه در سال 94 با جانمایی آن در نقشه باستان شناسی کشور و ثبت این اثر تاریخی در لیست آثار ملی آغاز شد که با کشف آثار به‌دست آمده احتمال وجود بقایای اشکانی در این محوطه به‌طور حتم تایید شد.

 

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: با شروع فصل جدید کاوش که هم اکنون در حال انجام است، با کشف آثار به‌دست آمده دوره پیش از تاریخ تا صفویه هم رویت شد و کاوش 12 گور دخمه از 60 دخمه گور که در سال 94 کشف شده بود، نیز به پایان رسید.

 

این مسؤول اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود 250 دخمه در این منطقه وجود داشته باشد که تاکنون دو گونه تدفین از مجموع 13 مدل تدفین در زمان اشکانی معمول بوده در محوطه تاریخی وستمین کشف شده است.

 

شریفی در پایان گفت: در این سه پروژه کاوش‌های باستان‌شناسی، 20 کارشناس باستان‌شناس و بیش از 50 نیروی انسانی مشغول به کار هستند. / فارس

22


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.147 seconds.