.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کاهش چشمگیر مصرف آب در مزارع زراعی و شالیزاری مازندران
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش چشمگیری داشته است.

به گزارش شمال نیوز، عزیزالله شهیدی‌فر طی گفت‌وگویی با بیان اینکه مازندران 5.2 درصد سطح زیر کشت اراضی کشور را دارا است، اظهار کرد: مازندران در بخش کشاورزی 9 درصد تولید و 10 درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

وی مازندران را نیازمند منابع آبی بیشتر دانست و افزود: سازمان جهاد کشاورزی در کنار افزایش تولید کشاورزی استان، برنامه‌های مدیریت مصرف بهینه آب را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: پروژه‌های مختلفی در بخش کشاورزی استان شروع شده است که می‌تواند راهکارهای مناسبی برای مصرف بهینه آب کشاورزی باشد.

این مسؤول، سیاست سازمان جهاد کشاورزی مازندران را در توسعه مکانیزاسیون کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که با افزایش و بهبود مکانیزاسیون در کشاورزی کارایی مصرف آب را افزایش دهیم.

شهیدی‌فر با بیان اینکه کشاورزی مازندران در حالت گذر از حالت سنتی به مدرن است، بیان کرد: در گذشته نشای برنج از فروردین ماه شروع و تا پایان خردادماه انجام می‌شد و مصرف آب نیز به گونه‌ای بود که در تمامی کانال‌های درجه 3 و 4 اراضی شالیزاری، آب به صورت مستمر جریان داشت.

وی ادامه داد: اواخر شهریور ماه نیز برداشت صورت می‌گرفت، هرچند در برخی از مناطق برداشت در مهر ماه انجام می‌شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه این پروسه در زمان داشت و برداشت، یک ماه کاهش یافته است، اضافه کرد: امروز نشا در اراضی شالیزاری تا پایان اردیبهشت ماه خواهد بود و 85 درصد از اراضی شالیزاری استان نیز تا پایان مردادماه برداشت می‌شوند که 10 درصد از این میزان نیاز به آب ندارند.

شهیدی‌فر با بیان اینکه دو سوم اراضی استان به کشت برنج اختصاص دارد، تصریح کرد: یقینا این مقدار، حداکثر ضریب مصرف آب را به خود اختصاص می‌دهد.

وی ورود تکنولوژی به کشاوری مازندران را موجب تسریع در مدیریت مصرف بهینه آب دانست و بیان کرد: 50 درصد باغات استان به صورت آبیاری تحت فشار و قطره‌ای سامان‌دهی شدند که کارایی مصرف آب را از 30 درصد به 80 درصد رسانده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران کشت گلخانه‌ای را از سیاست‌های جدی سازمان جهاد کشاورزی مازندران دانست و اظهار کرد: در این راستا تسهیلات مکفی و حمایت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است و شاهد افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان هستیم.

شهیدی‌فر وضعیت سم‌پاشی اراضی استان را مناسب ارزیابی کرد و گفت: قبلا برای سم‌پاشی مزارع زراعی استان هزار لیتر آب در هکتار مصرف می‌شد که الان به 250 لیتر رسیده و جا دارد که به 10 تا 20 لیتر در هکتار برسد.

وی در پایان با بیان اینکه با برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش چشمگیری داشته است، تاکید کرد: این حجم آبیاری از آب می‌تواند کاهش آلودگی‌های زیست محیطی را به همراه داشته باشد./بلاغ


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.621 seconds.