.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
یاداشت معاون سیاسی استاندار مازندران برای روزخبرنگار
17 مردادماه روز پاسداشت قلم، دانایی و آگاهی بخشی جامعه
17 مردادماه روز پاسداشت قلم، دانایی و آگاهی بخشی جامعه

شمال نیوز: 17 مرداد ماه روز پاسداشت قلم، دانایی و آگاهی بخشی جامعه است قلم، زبان و بیان عقل و معرفت انسانها و وسیله ی تجلی خدا در آفرینش است و ذات اقدس حق در کتاب مبین برآن و آنچه که می نگارد، سوگند خورده است.

تامل و تفکر در آفرینش و ثبت این حقیقت والا از هر مرتبت و منزلتی والاتر است، چرا که قلم، همواره زبان گویای اندیشه ها، تفکرات و ایده های نهفته در جان آدمیان بوده است و چه سراهای تاریکی که با چراغ فروزان قلم روشنایی یافت و چه ره گم کردگانی که با هدایت قلم های منزه، به ره آمدند.

قلم، گواه استواری اراده و عشق است و جوهره جوش و خروش و آن که قلم را عاشقانه در دست می گیرد، پیشاپیش زمان حرکت می کند، تاریکی ها را در می نوردد و به خوبی ها و روشنی ها عشق می ورزد.

از متون مقدس و الهی تا قرآن کریم، از مکتوبات فرزانگان و اندیشمندان تا نوشته ها و اشعار جان فزا و روح بخش از لسان الغیب حافظ شیرازی تا مولانا محمد بلخی، از فردوسی، عطار، نظامی تا جامی تا نیمای مازندرانی، قلم با آن چه که نگاشته است، والاترین نقش را در انتقال اندیشه های الهی، انسانی، فرهنگی و تاریخی داشته است و می توان گفت که قلم در واقع خانه وجود آدمی است که به عاطفه و احساس انسان، رنگی سحر انگیز می بخشد.

در ارزش و حرمت قلم و آنچه می نویسد و ستایش نویسندگان و قلم بدستان صادق، پرتلاش و متعهد بسیار سخن گفته شده است و تاریخ گواهی می دهد که از مجرای همین قلم و آنچه بدان نوشته شده است چه رخدادهای عظیم بنا نهاده شده و چه اتفاقات بزرگی رخ داده است.

امیر مؤمنان علی (ع) در بیانی ارزشمند و ماندگار می‏فرمایند: دانش را با نوشتن در بند کنید تا باقی بماند و از کفتان نرود.

و مرحوم علامه طبرسی (ره) در بیانی مغزدار و زیبا در تفسیر مجمع البیان، در باب ارزش و اهمیت قلم و خطیر بودن و حساسیتش می گوید: «پایه امور دین و دنیا بر دو چیز است: قلم و شمشیر و شمشیر زیر پوشش قلم قرار دارد».

فی الجمله، قلم هم می تواند واجد نیکی ها و حسنات باشد و هم خالق زشتی ها و ظلم ها و بیعدالتی ها.
قلمی، قلم الهی و سوگند خورده ی حق می باشد که اندیشه ها را بارورتر، قلوب را منزه و مهذب تر و راهها را از سنگلاخ کج اندیشی ها هموار نماید.
در یک کلام باید گفت که قلم، شرافت آدمی و واسطه منزلت او بر دیگر موجودات آفرینش است و لذا آن که قلم بدست می گیرد باید شرافت قلم را پاسداری کند و تعهد و مسئولیت انسانی و نقش خود را بعنوان حامل بار امانت الهی هرگز به فراموشی نسپارد.

سرنوشت قلم و نقش آن در درازنای تاریخ را باید با خودِ قلم به رشته تحریر درآورد، چرا که تنها قلم است که از بود و نبود جهان و حتی هستی خود پرده برمی دارد و نقش صاحبان قلم را در مسیر تحول اندیشه، تاریخ و تمدن بشر با سرشک خود تجلی می بخشد.

در جهان معاصر که ما در آن نفس می کشیم، حیات قلم به عرصه های دیگری پای گذاشته است که گاهی بجز نقش تاریخی آن نقشی ممتاز، تازه و برجسته به آن داده و به صاحب قلم بعنوان فریاد گر حقیقت، جایگاه اطلاع رسانی را بخشیده است.

در روزگاری که از آن به عصر اطلاعات، ارتباطات و فن آوری نام برده می شود، شخصیت جدیدی نیز به تاریخ نوشتار انسانی معرفی شده است که جایگاه و مرتبت او بعنوان یک انسان متعهد در ارتباط با قلم و رفتاری که با آن می نماید، تعریف می شود.

خبرنگاران متعهد، انتشار دهندگان حقیقت هستند که در جهت هدایت و برای اصلاح امور می نویسند و قلم خود را در راستای اعتلای انسان و جامعه به دست می گیرند و هم از این رهگذر است که هیچ گاه نباید رسالت والای خود را در صیانت از حقیقت، عدالت خواهی و تعالی انسان به فراموشی بسپارند.

خبرنگاران که در بطون حادثه ها و رخداد ها حضور می یابند گاه جان خود را در مسیر خطیر و ارزشمند اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه به خطر می اندازند و با جوهر خون، تصویر حادثه ای دوران ساز را در قاب جاودانه تاریخ بشر ثبت و ضبط می کنند تا وجدان انسانی در هر کجا و هر زمان از قافله خبر و دانستن جا نماند.

علیرضا یونسی رستمی- معاون سیاسی، امنیتی و انتظامی استاندارمازندران


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.289 seconds.