.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
(+ اسامی) ؛
کدام یک از اعضای کابینه دولت روحانی تغییر می کنند؟
شمال نیوز : “اعضای کابینه چابک تر می شوند” ؛ “کابینه دوازدهم جوان تر می شود” و “تغییر در دولت دوازدهم” عباراتی بود که پیش از انتخابات ریاست جمهوری از رئیس جمهور و مسئولان ستادی وی نقل می شد.
کدام یک از اعضای کابینه دولت روحانی تغییر می کنند؟

شمال نیوز : تغییرات در دولت ها امر جدیدی نیست اما به احتمال زیاد دولت دوزادهم تغییرات گسترده ای نسبت به دولت فعلی شاهد خواهد بود.

اگرچه تاکنون بجز چند مورد از تغییرات، تصمیم قطعی درباره سایر اعضای کابینه گرفته نشده است، اما حضور لیست امیدی ها در مجلس دهم گزینه های بیشتری را در اختیار دولت قرار می دهد تا بتواند از افراد قوی تری برای حضور در هیئت ولت استفاده کند و از همین رو تغییرات گسترده محتمل است.

اسحاق جهانگیری؛ زمزمه های حضور معاون اول محبوب رئیس جمهور در شهرداری تهران شنیده می شود، اگر این اتفاق بیفتد وی از کابینه رفتنی است و در غیر اینصورت به احتمال فراوان وی در دولت دوازدهم همین سمت را خواهد داشت.

محمدرضا نعمت‌زاده؛ تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت از قطعی ترین حدس هایست که می شود، زد. نعمت زاده نه تنها در بالا بردن میانگین سنی کابینه نقش پررنگی دارد، بلکه انتقادات فراوان مردم از عملکردش بخصوص در حوزه خودروسازان همچنین نارضایتی گسترده نمایندگان مجلس و مضاف بر آن همچنین ثروت قابل توجه اش در دولت دوازدهم، دیگر صندلی وزارت را نخواهد دید.

علی طیب نیا؛ تغییر در تیم اقتصادی دولت یکی از درخواست های موافقان دولت در پی انتقادات و هجمه سازی مخالفان بوده و هست. طیب نیا که بیشترین رای را از مجلس گرفته بود، پیشتر خودش هم ابراز کرده بود آمادگی دارد تا در دولت بعدی نباشد و از همین رو به احتمال فراوان وی در دولت یازدهم از وزارت اقتصاد و دارایی خواهد رفت.

علی ربیعی؛ وزیر اصلاح طلب تعاون، کار و رفاه اجتماعی اگرچه کمتر درگیر حاشیه ها بوده است اما در میان نمایندگان اصلاح طلب مجلس مخالفان جدی دارد و به احتمال فراوان لیست امید پیش از معرفی کابینه عذر وی را می خواهد. ربیعی هم نشان داه خیلی برایش فرقی نمی کند کجا باشد و با رفتنش تعداد افراد با سابقه امنیتی در دولت یازدهم کمتر می شود. البته ربیعی عملکرد شاخصی هم نداشته که کسی برای ماندنش دعوا راه بیندازد.

عباس آخوندی؛ تغییر در تیم اقتصادی و سیاست خداحافظی با وزرای ثروتمند، آخوندی را از طبقه آخر برج مشرف بر عباس آباد جدا می کند. وزیر راه و شهرسازی هم در کانون انتقادات است و اگرچه خدماتی از جمله ورود هواپیماهای نو به کشور برای اولین بار بعد از انقلاب در دوران وزارت وی اتفاق افتاده است، اما احتمال رفتنش بیشتر از ماندنش است.

محمد فرهادی؛ انتخابات مجلس دهم و پیروزی لیست امید و پس از آن انتخابات ریاست جمهوری دوزادهم باعث شد تا درس آخر استاد فرهادی در وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری، خداحافظی باشد و با آمدن تابستان وی به تعطیلات می رود. از آنجا که حساسیت ها همیشه درباره وزارت علوم بسیار زیاد بوده است و مجلس نهم سه وزیر قبل تر از وی در دولت یازدهم را امان نداد و فرهادی با توفیق اجباری به وزارت رسید، اما حضور لیست امیدی ها در مجلس دهم، گزینه های بیشتری بر روی میز دولت گذاشته است و از این رو وزارت علوم که گاه و بیگاه مستاصل بوده است، به احتمال فراوان دیگر میزبان فرهادی نخواهد بود.

بیژن نامدار زنگنه؛ نامش هم در لیست پا به سن گذاشته هاست و هم از طبقه مرفه محسوب می شود اگرچه قبل از انتخابات در نامه ای به قالیباف گفته بود بیا دارایی هایمان را معاوضه کنیم. شاید برجام نفتی (افزایش سهمیه ایران در اوپک) و برابری سهم ایران در برداشت از میادین مشترک گازی از دست کسی جز او بر نمی آمد اما احتمال دارد نامی از نامدار زنگنه در دولت دوازدهم نباشد و وزارت نفت را رها کند.

فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی؛ اگر چه دانش آشتیانی تازه از راه رسیده است، اما هجمه هایی که موضوع تجارت دخترش در مناظرات به پا کرد و در واقع تنها نقطه ضعف مالی دولتی ها بود و همین موضوع دل بسیاری از هوادارن دولت دوازدهم را به در به درآورده است و همچنین حساسیت های که بر روی این وزارتخانه به خصوص بخاطر موضوع سند 2030 و نیز حاشیه های صندوق ذخیره فرهنگیان وجود دارد، به احتمال زیاد باعث خداحافظی دانش‌آشتیانی از وزارت آموزش و پرورش خواهد شد تا فردی کارآمدتر و کم حاشیه تر این وزارتخانه مهم را راهبری کند.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی؛ وزیر موفق دولت یازدهم اگرچه در ابتدای کار محبوب اصولگرایان بود و حتی برخی محافل رسانه ای اصولگرا درصدد کاندیدا سازی از وی بودند و به همین سبب رسانه های اصلاح طلب کم و بیش از خجالتش در می آمدند اما با اجرای طرح تحول سلامت محبوب همه البته بجز پرستاران شد ولی گویا دکتر قاضی زاده هاشمی میلیاردر دیگر تمایلی برای حضور در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ندارد و در دولت دوازدهم نخواهد بود.

عبدالرضا رحمانی فضلی؛ وزیر اصولگرای کشور اگر چه از پشتوانه سیاسی قوی در مجلس برخوردار است و گفته می شود از نیروهای نزدیک به علی لاریجانی است اما بخاطر برخی انتقادات و منفعل بودن در بسیاری از موارد و همچینین بازگشت اصلاح طلبان به میدان فاطمی به احتمال زیاد از وزارت کشور رفتنی است.

شهیندخت مولاوردی؛ می توان به عملکرد مولاوردی در معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نمره مثبت داد و دستکم می توان گفت عملکرد این حوزه در دولت یازدهم بهتر از دولت قبل بوده است و توجه به زنان بیشتر شده است، اما گویا بخاطر هجم انتقادات و بعضا بهانه گیری ها، شخص رئیس جمهور هم متقاعد شده است که مولاوردی از هیئت دولت برود وحتی در مناظرات نیز روحانی به این موضوع اشاره کرد و تلویحا خبر از تغییرات در این حوزه داد.

معصومه ابتکار؛ شاید قابل گمان باشد با این موج انتقادات از وضعیت محیط زیست و البته بدشانسی های ابتکار بخاطر هجوم ریزگردها به مناطق جنوب و غرب و درگیر شدن دریاچه ارومیه و هامون با خشک سالی و حتی موج کشته شدن یوزهای ایرانی، علیرغم کاهش نامحسوس روزهای آلوده تهران در سال، وی بخاطر انتقادات سیاسی که همیشه علیه اش وجود دارد از سازمان حفاظت محیط زیست برود و در دولت داوزدهم نباشد.

 اگرچه درباره برخی اعضای کابینه هم می توان گمانه زنی کرد که در دولت بعدی حضور نداشته باشند و افرادی چون نهاوندیان، چیت‌چیان و حجتی هم ممکن است درگیر تغییرات شوند اما به زعم تحلیلگران و منبع خبری تعداد زیادی از مسئولانی که از آنها نامبرده شد به احتمال زیاد در دولت بعدی حضور نخواهند داشت./  بویر


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 3 خرداد 1396
جهانگیری برای دور بعد باید اماده شود

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.85 seconds.