.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گیلان؛ قطب گردشگری مذهبی
شمال نیوز: در استان گیلان وجود بیش از 900 بقعه، این استان را به قطب گردشگری مذهبی تبدیل کرده است زیرا سرزمین سرسبز گیلان و دیلمان، مأمن و ‏پناهگاه علویان ستمدیده‌ای گردید که به سبب ستم ‏خلفای بغداد، مأوا و مسکن خود را رها ساخته بودند.

شمال نیوز: در استان گیلان وجود بیش از 900 بقعه، این استان را به قطب گردشگری مذهبی تبدیل کرده است زیرا سرزمین سرسبز گیلان و دیلمان، مأمن و ‏پناهگاه علویان ستمدیده‌ای گردید که به سبب ستم ‏خلفای بغداد، مأوا و مسکن خود را رها ساخته بودند.

به گزارش شمال نیوز، صنعت بزرگ گردشگری شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها «گردشگری مذهبی» است. تمامی ادیان و مذاهب در سراسر جهان اماکن، آثار، سنت‌ها و مراسم‌های مذهبی مختلفی دارند که به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری آن‌ها تبدیل شده است. در این میان دین اسلام و مسلمانان نقش به‌سزایی در این شاخه از گردشگری دارند. مراسم حج، زیارت اماکن مقدس و وجود مراسم‌های عزاداری یا جشن‌های مذهبی مسلمانان از بزرگترین رویدادهای گردشگری مذهبی در جهان هستند.

مشاهده آداب و سنن اسلامی که به عنوان یکی از بزرگترین ادیان الهی محسوب می‌شود، در اماکن مذهبی مسلمانان یعنی مساجد، بارگاه‌ها و امامزاده‌ها همواره مورد توجه توریست‌ها بوده است.

در استان گیلان هم وجود بیش از 900 بقعه، این استان را به قطب گردشگری مذهبی در کنار بهره مندی از طبیعت زیبا و آب و هوای مطلوب، تبدیل کرده است زیرا استان گیلان به‌ خاطر مهاجرت سادات علوی در قرن‌های اولیه ورود اسلام به ایران و خصوصا به گیلان و همچنین اراداتی که مردم گیل به سادات داشتند، به برکت انوار بقاع متبرکه امامزادگان و دوستاران اهل بیت(ع) منور است.

دیلمیان به دلیل موقعیت طبیعی قلمرو خود که دارای راه‏‌های صعب العبور و کوه‌های بلند و جنگل‌های انبوه بود و نیز ‏با پایداری و استقامت و دلاوری مردان سلحشور خویش ‏توانستند تا 250 سال بعد از حمله اعراب به ایران در برابر لشکریان ‏مقتدر خلفای بغداد مقاومت و از ورود آنان به سرزمین خویش ‏جلوگیری کنند. در این زمان سرزمین سرسبز گیلان و دیلمان، مأمن و ‏پناهگاه علویان ستمدیده‌ای گردید که به سبب جور و ستم ‏خلفای بغداد و کارگزاران آنها، مأوا و مسکن خود را رها ‏ساخته و فرار کرده بودند.

مهاجرت سادات علوی به نقاط امن دیلمان و طبرستان ‏علت‌های مختلفی داشت؛ از جمله در این مناطق به جهت ‏موقعیت جغرافیایی خاص خود، وقوع جنگ ، لشکرکشی و ‏تصرف در آن از سوی خلفای جور امکان پذیر نبود و از طرفی ‏هم مردم در انتخاب دین و مذهب در مناطق حکومت حاکمان ‏محلی تا حدودی آزادی داشتند.

از سویی دیگر، مردم دیلمان خصوصا سرداران دیلمی که ‏عباسیان را دشمن می‌داشتند، با پناه دادن سادات علوی، آنان را ‏تحت حمایت خویش قرار می‌دادند و وسایل زندگی و ‏معیشت آنان را فراهم می‌ساختند. پناهندگان و سادات جلیل ‏القدر نیز بر اثر معاشرت با مردم دیلمان، آنها را تحت تأثیر قرار ‏دادند و با تعالیم دین مبین اسلام آشنا ساختند.

وجود زیارتگا‌ه‌های متعدد در گیلان نشان می‌دهد که ‏این سرزمین همواره مورد توجه امامزادگان و سادات علوی بوده ‏است و مردم نوع دوست گیلان نیز آنها را حمایت و پشتیبانی ‏می‌کردند و امروز نیز آرامگاه آنان مورد احترام و زیارتگاه مردم ‏این سامان است.

امامزاده هاشم، نگینی که در جوار سپیدرود می‌درخشد

بقعه امامزاده هاشم واقع در30 کیلومتری جنوب رشت و سر راه رشت به قزوین قرار دارد و از نوادگان امام موسی کاظم(ع)است که به جهت قرارگیری در ورودی مرکز استان همچون نگینی سبز در جوار رود همیشه جاری سپیدرود می‌درخشد و همواره مورد توجه مردم بومی و مسافران قرار دارد.

فاطمه اخری؛ خواهر تنی امام غریب

گرچه امام رضا (ع) بیشتر بین شیعیان به دلیل فاصله فراخ مرقد مطهر وی تا بقیع و شهر کاظمین محل مدفن پدر بزرگوار ایشان امام موسی کاظم(ع) به غریب ملقب شده، اما بوی غربت واقعی را فقط از مرقد مطهر خواهر تنی ایشان بانو فاطمه اخری در رشت می توان استشمام کرد.

مرقد این بانوی بزرگوار از قرون گذشته تا کنون از معرفی در بین شیعیان و مسلمانان آن گونه که در خور شان ایشان است پوشیده مانده و تعداد کمی از شیعیان و حتی مردم کشور و استانهای همجوار گیلان از وجود مرقد ایشان در رشت باخبر هستند.

نام اصلی ایشان فاطمه اخری است، وی دختر چهارم امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) است که پس از شهادت پدر بزرگوارش بر اثر ظلم و جور حکومت عباسی به دیلمان سفر کرد و در سن 24 سالگی به علت بیماری درگذشت.

سبط بن جوزی از مورخان اسلامی به هنگام شمردن خواهران تنی حضرت رضا(ع) و اولاد امام موسی کاظم(ع) از چهار دختر به نام فاطمه یاد کرده است: فاطمه کُبری(س)، فاطمه وُسطی (س)، فاطمه صُغری(س)، فاطمه اُخری(س).

علامه مجلسی نیز به پیروی از ابن جوزی در بحارالانوار از فاطمه‌های چهار گانه به عنوان فرزندان امام موسی کاظم (ع)یاد کرده است که حضرت معصومه(س)، همان فاطمه کبری است که بارگاه ایشان در شهر قم واقع است.

گفته می شود که بارگاه حضرت فاطمه وُسطا(س) در شهر اصفهان وجود دارد، مزار حضرت فاطمه صُغری(س) مشهور به بی بی هیبت در کشور آذربایجان (بادکوبه) است و بارگاه مبارک فاطمه اخری(ع) در شهرستان رشت و در منطقه خواهر امام در نزدیکی خیابان استاد مطهری واقع است.

آستان مقدس سیدجلال‌‌الدین اشرف؛ چهارمین مرقد مذهبی ایران

سید ابراهیم المرتضی الاصغر ملقب به جلال الدین اشرف(ع)، پسر امام موسی كاظم(ع)، برادر امام رضا (ع) و عموی امام محمد تقی (ع) است که مرقد ایشان در ۳۵ کیلومتری شهر رشت قرار دارد؛ شهرستان آستانه اشرفیه بخاطر وجود این بقعه، چهارمین شهر مذهبی ایران به شمار می‌آید.

بقعه شیخ زاهد گیلانی در لاهیجان

این بنای تاریخی در بیرون شهر لاهیجان و در روستای شیخانه ور، بر سر راه لاهیجان به لنگرود و بر دامنه کوه واقع شده است. مسیر زیبایی که در نهایت به گنبد هشت ترک فیروزه‌ای این بقعه تاریخی ختم می‌شود، خود با جاذبه‌هایی شعف انگیز چون مزارع برنج، جنگل و رودخانه احاطه شده است.

شیخ تاج‌الدین ابراهیم ملقب به شیخ زاهد گیلانی از عرفا و دراویش بزرگ و از استادان شیخ صفی‌الدین اردبیلی است.

بقعه دوازده‌‌تن روستای ملاط در لنگرود

بقعه دوازده‌تن ملاط، مدفن 12 امامزاده از سادات کیایی است که بر بخش شرقی گیلان حکومت داشتند و چون موطن سادات کیایی ملاط بود، به سادات ملاطی نیز معروف هستند؛ بنای این بقعه متبرکه در روستای ملاط رانکوه از توابع شهرستان لنگرود واقع شده است؛ در داخل بقعه، مزار فرزندان امام زین‌العابدین(ع) و امام محمدباقر(ع) در دو ردیف قرار دارد.

طبق شجره‌نامه‌ای موجود درباره امامزادگان این بقعه، سید‌علی و سید‌محمد، پسران امام سجاد(ع) و سید‌یوسف، سید‌یونس، سید‌حسن، سید‌مظفر، سید ‌موسی، سید‌حیدر، سید‌صالح، سید‌اسکندر، سید‌خاور و سید‌ابوذر پسران امام محمدباقر‌(ع) هستند.

امامزاده ابراهیم(ع)؛ معروف به «ابوالفضل گیلان»

یکی از مشهورترین بقاع متبرکه استان گیلان، بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم(ع) می‌باشد که در شهرستان شفت قرار دارد. بقعه امامزاده ابراهیم(ع) در منطقه‌ای خوش آب و هوا در دل جنگل‌های شفت است که به فاصله 20 کیلومتری از شهر شفت قرار دارد. براساس شجره‌نامه موجود، امامزاده ابراهیم(ع) از فرزندان امام موسی کاظم(ع) می‌باشد که در روستای طالقان شهرستان شفت قرار دارد.

معماری خاصی که باعث شهرت جهانی این منطقه شده است. ساختمان های تا 6 طبقه که تنها مصالح به کار برده در آن چوب است پذیرای میهمانان و گردشگران در منطقه ای ییلاقی و با طبیعتی تحسین برانگیز است وچشم هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند.

مردم گیلان به خصوص غرب گیلانی‌ها را عقیدتی وافر به این مکان می‌باشد و آن را «ابوالفضل گیلان» نامیده‌اند؛ منطقه امامزاده ابراهیم(ع) که در فصل تابستان مسافران زیادی را به این مکان می‌کشاند، به یک قطب اقتصادی برای منطقه و استان تبدیل شده است، به طوری که سالانه هزاران نفر از این مکان دیدن می‌کنند.

امامزاده قادر؛ تنها پیامبر گیلان

امامزاده قادر واقع در روستای باباولی شهرستان لاهیجان، تنها پیامبری که در گیلان آرامیده است. روستای بابا ولی دیلمان، بنایی چهارگوش قرار دارد که در ضلع‌های شمالی، شرقی و جنوبی آن، ایوان‌های ستون‌دار چوبینی وجود دارد. این بقعه، همانند بسیاری از آرامگاه‌های شمال ایران، نقاشی‌های مذهبی دارد و پوشش بام آن از سفال است.

این بقعه در 67 کیلومتری شهرستان لاهیجان در مسیر دیلمان به آسیابر قرار دارد./ ایسنا


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.056 seconds.