.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آدم برفی نباشیم
گرچه مسئولان نباید وظایف خودشان را در خصوص مدیریت بحران فراموش کنند اما گرمای کمک و همدلی مردم، می تواند برف ها را آب کرده و روسیاهی را برای غافلان بگذارد.

شمال نیوز: گیتی بابایی - زمستان های سال های نه چندان دور، برف هر چقدر هم سنگین بود مردم را مثل این روزها زمین گیر نمی کرد؛ آنان به جای نشستن و انتظار برای اینکه مسئولان به دادشان برسند که البته مدیریت بحران و امدادرسانی وظیفه ذاتی آنهاست، خود نیز به پا می خاستند و برای رفع مشکل تلاش می کردند.

نوجوانان، جوان ها و میانسال های خانواده برف پشت بام ها را در گوشه ای که نه مزاحم خانه های همجوار و نه رهگذران باشد، می ریختند و جلوی درب خانه ها، کوچه ها و حتی معابر اصلی را با همیاری یکدیگر تا حد ممکن باز نگه می داشتند.

همسایه ها از حال بیماران و سالخوردگان محل غافل نمی شدند و در روزهای سخت آنها را تنها نمی گذاشتند و با خرید نان و مایحتاج یا دارو و روفتن برف بام و راه آمد و شد حیاط شان، آنان را یاری می کردند.

در هر کوی و برزنی نیز آدم برفی با کمک اهالی ساخته می شد که به روی مردم لبخند می زد اما سال های اخیر با وجود تشکیل سازمان های مردم نهاد و وجود شبکه های اجتماعی، به ندرت شاهد اقدامی برای کمک به یکدیگر، همسایه و خویشاوند هستیم.

حتی بسیاری از ما نمی دانیم که در زمان هشدار سازمان هواشناسی که خوشبختانه اطلاعاتش اکنون به روز و دقیق است، برای پیشگیری از بروز مشکل چه باید بکنیم. برف نیمه بهمن ماه جاری در گیلان نشان داد که از حوادث طبیعی سال های قبل درس نگرفتیم و خود را برای مقابله با شرایط بحرانی آماده نکرده ایم از این رو بسیاری از جاده ها بسته شد، برق مناطق زیادی برای روزها قطع بود و شمار زیادی از مردم استان دچار مشکل و گرفتاری شدند.

علاوه بر نواقص تجهیزاتی و مدیریتی در بخش هایی همچون راه و برق، مردم نیز نه فقط نقش تماشاگر صرف را داشتند بلکه برخی با ناآگاهی یا بی توجهی خود برای مثال با تردد بدون زنجیرچرخ در جاده ها و خیابان ها موجب تشدید مشکلات می شدند.

**آموزش را جدی بگیریم
آموزش مهارت های حیاتی یکی از مهمترین اصولی است که باید برای آماده ساختن مردم برای مواقع بحران مورد توجه قرار دارد. گیلان از پر مخاطره ترین استان های کشور است و علاوه بر زمین لرزه مخرب سال ۱۳۶۹ ، در سال های ۸۳ ، ۸۶ ، ۹۲ و امسال ( ۹۵) شاهد بارش سنگین برف بودیم؛ حوادث طبیعی که لزوم آمادگی و آموزش بمنظور مواجهه بهینه را بیش از دیگر نقاط کشور ضروری می سازد.
اما این مهارت های حیاتی به شکل مستمر و جدی توسط ستاد مدیریت بحران آموزش داده نمی شود و تنها به آموزش های کوتاه هر از چند گاه از طریق صدا و سیما یا برخی جاهای دیگر بسنده می شود.

**آموزش برای مقابله با بحران برف
خوشبختانه اکنون سازمان هواشناسی از دانش و تجهیزات کافی برای پیش بینی وضعیت هوا برخوردار است؛ پیش بینی که می تواند به ما برای آمادگی فرصت کافی دهد. بنا به هشدار اداره هواشناسی گیلان از غروب پنجشنبه با تقویت هوای سرد، بارش مخلوط برف و باران و بتدریج طی شب بارش برف در منطقه آغاز خواهد شد و تمرکز بارش ها در مناطق مرکزی و شرقی استان پیش بینی شده است؛ هشداری که مسئولان استان گیلان را به تشکیل جلساتی برای آمادگی برای مقابله با بحران احتمالی واداشت و امید است که به مدیریت مناسب بحران و جلوگیری از بروز مشکل برای مردم منجر شود.

**چگونه آماده باشیم
خود ما نیز می توانیم با آمادگی برای بحران هم به خویش و هم به دیگران کمک کنیم و تبعات حوادثی نظیر بارش سنگین برف را کاهش دهیم. اقلام و تجهیزات ضروری برای مواقع بحران برف عبارتند از پارو، آذوقه خشک، نان، خرما، بیسکویت، انواع کنسرو، آب آشامیدنی، مهیا کردن مقداری سوخت نفت و چراغ والور برای مواقع قطع گاز، کیف کمک های اولیه شامل دارو، آنتی بیوتیک، باند، ضد عفونی کننده زخم، چراغ قوه، شمع، باطری و رادیو، پوشک بچه، پتو و پوشاک گرم، شمع و کبریت، اجاق و بخاری که با نفت یا چوب کار کند و … پوشاندن کنتورهای آب و گاز و لوله های آب بیرون ساختمان، در دسترس بودن شارژ موبایل ها و آمادگی برای برف روبی سقف ساختمان ها در صورت ضرورت از دیگر مواردی است که باید به آن توجه داشت.

همچنین شماره تلفن های ضروری نظیر ۱۱۰ پلیس، ۱۲۵ آتش نشانی ، ۱۱۵ مرکز فوریت های پزشکی ، ۱۱۲ جمعیت هلال احمر را به یاد داشته باشیم .

هلال احمر می تواند در مواقع ضروری با انتقال بیماران در صورت عدم دسترسی به اورژانس، کمک رسانی کند و در مواقع بروز بحران در جاده ها ، به در راه ماندگان از طریق ارائه جیره غذایی خشک و اسکان اضطراری لوازم گرم کننده مثل پتو اقدام می کند.

در جریان اخبار جدید باشیم تا خود را برای پیشامدهای احتمالی آماده کنیم. با تشکیل گروه های امدادی به خودمان ، همسایگان و افراد گرفتار کمک کنیم و افراد سالخورده و بیماران محله خود را به حال خودشان رها نکنیم.

فضای مجازی و شبکه ها فرصت خوبی برای اطلاع رسانی مناسب ، ارائه آموزش ، آگاهی از وضعیت نقاط مختلف و ایجاد گروه های کمک در مواقع ضروری است . همچنین شهروندان می توانند از طریق فضای مجازی مسائل و مشکلات را به صورت مستند همراه با عکس به اطلاع رسانه های حرفه ای و مسئولان برسانند.

برای بازگشایی مسیرهای فرعی همچون مقابل خانه و کوچه خود منتظر کمک نمانید بلکه با همیاری جوانان و همشهریان، بسیاری از کارها را می توان به انجام رساند.

در هنگام برف از تردد و سفرهای بی مورد خودداری کرده و در صورت اجبار زنجیرچرخ، کمک های اولیه، پوشاک گرم و خوراکی های قابل نگهداری همراه داشته باشیم .

با رعایت مصرف انرژی از قطع آن جلوگیری کنیم، افراد در صورت سلامت بدنی برای برف روبی اقدام کنند و هنگام برف روبی روی شیروانی، حتما از یک طناب برای مهار و جلوگیری از سقوط استفاده شود. از ریختن برف در خانه های مجاور و معابری که موجب بسته شدن مسیر می شود، خودداری و در مواقع بروز حادثه خشم خود را کنترل کنید و از درگیری هایی بی مورد بپرهیزید.

کمک های اولیه به حادثه دیدگان را فرا بگیریم تا در هنگام مواجهه با شکستگی استخوان ، سکته و … امدادهای اولیه را برای جلوگیری از صدمه جدی به فرد انجام دهیم؛ هنگام بارش سنگین برف در خانه با ایجاد سرگرمی و بازی برای فرزندان و مطالعه از افسردگی پیشگیری کنیم؛ حیوانات و گیاهان را نیز فراموش نکنیم و از وارد آمدن آسیب به آن ها به روش های مناسب جلوگیری کنیم.

ما آدم برفی نیستیم که در سکون منتظر بمانیم؛ گرچه مسئولان نباید وظایف خودشان را در خصوص مدیریت بحران فراموش کنند اما گرمای کمک و همدلی مردم، می تواند برف ها را آب کرده و روسیاهی را برای غافلان بگذارد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.94 seconds.