.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کدام آوار سنگین تر بود ؟ پلاسکو یا مرکبات یخ زده !
سئوالم از رئیس جمهور و اعضای هیات دولت این است که با این نوع برخورد تبعیض آمیز با خسارت دیدگان چگونه آنها را تشویق کنیم که در روستا بمانند و نباید هرگز ! زمین های کشاورزی خود را بفروشند و به کلانشهرها و تهران بیایند؟
کدام آوار سنگین تر بود ؟ پلاسکو یا مرکبات یخ زده !

به گزارش شمال نیوز_ محمد مبرا: حادثه تلخ فرو ریختن ساختمان قدیمی اقتصادی پلاسکو ابعاد زیادی برای پرداختن داشت.
از ایثار و شجاعت آتش نشانان شهید تا مسائل فرهنگی و مدیریت شهری و ایمنی و…که به اندازه قابل قبول در رسانه ها به آنها توجه شد.

اما بُعدی که هرگز دیده نشد حمایتهای سریع و قابل توجه دولت از مالکان و کسبه پلاسکو و مقایسه آن با زیانهای اقتصادی شهروندان در نقاط دیگر کشور بویژه زیانهای کشاورزی است.

گاهی سیل, گاهی آفت, گاهی دلالی و واردات بی رویه و اینبار یخ یزدگی مرکبات از جمله مصائب تلخ روزگار است که زندگی و کسب و کار بسیاری از کشاورزان و روستا نشینان را هرازگاهی تحت تاثیر قرار می دهد.

فارغ از نگاه برخی فعالان سیاسی و اجتماعی مانند سعید لیلاز که از حمایتهای ریز و درشت و حتی بخشودگی مالیاتی کسبه پلاسکو لب به اعتراض گشودند و اعتقاد داشتند بی توجهی مالکانِ بعضاً میلیاردی این مجموعه اقتصادی به مسائل ایمنی, موجب جان باختن آتش نشانان عزیز شد, اما بعنوان یک شهروند از نگاه مسئولانه دولت به زیان دیدگان مالی حادثه پلاسکو کمال تشکر را دارم و معتقدم که دولت به وظیفه ذاتی خود عمل کرده است. اما چرا فقط تهران و کسبه تهرانی؟

آیا تولیدات کشاورزان و حمایت از آن, در جهت اقتصاد مقاومتی نیست و خسارت دیدگان شهرستانی نیاز به توجه ویژه و آنی ندارد؟
مقایسه میزان خسارت حدود ۶۰۰ واحد اقتصادی در پلاسکو با هزاران باغدار که بصورت کلان در سه استان شمالی خسارت دیده اند نیز قابل توجه است.

مدتهای زیادی از یخ زدگی مرکبات و درختها می گذرد و بسیاری از خسارت دیدگان می گویند که حتی یک ریال هم حمایت نشده اند! مصوبه های دولت نیز تا کنون یا اجرایی نشد و یا اگر در آینده اجرا شود دردی از آسیب های جدی و گسترده باغداران را دوا نخواهد کرد.
سئوالم از رئیس جمهور و اعضای هیات دولت اینست که با این نوع برخورد تبعیض آمیز با خسارت دیدگان چگونه آنها را تشویق کنیم که در روستا بمانند و نباید هرگز ! زمین های کشاورزی خود را بفروشند و به کلانشهرها و تهران بیایند؟

آیا اگر شما به جای کشاورز و باغدار بودید ترجیح نمی دادید دارایی های خود را به حراج بگذارید و به امید کسب و کار بهتر به شهرهای بزرگ کوچ کنید تا بلکه در موارد اینگونه بهتر دیده شوید و تبدیل به فعال اقتصادی دُردانه مسئولان شوید؟!

توجه و اهمیت جوامع جهانی به کسب و کار کشاورزی نیز خالی از لطف نیست:

همزمان با تحریم های ایران, کشور روسیه نیز بدلیل اشغال کریمه در مناقشه اکراین, توسط قدرتهای اروپایی و جهانی تحریم شد. اما چرا تحریم های روسیه کارساز نبود؟

به گواه کارشناسان, اقتصاد ایران نفت محور بود که عربستان بسرعت خلاء آنرا پُر کرد. اما دلیل عمده کم اثر بودن تحریم های روسیه وابستگی کشورهای اروپایی به محصولات استراتژیک کشاورزی روسیه بود! و این یعنی اقتصاد مقاومتی که برخی از مسئولان در حد نصب بنر و سخنرانی آنرا پاس داشتند!

به صراحت می گویم تا زمانیکه نگاه دولتها به کشاورز و باغدار نگاه مسئولانه و حمایتی نباشد اقتصاد ما تکانی نخواهد خورد و در مقابل هر فشاری آسیب پذیر خواهیم بود.

به عقیده نگارنده, اقتصاد آن نیست که با هر هزینه و حمایتی بتوانیم خودرویی مانند پراید را تولید کنیم و به آن افتخار کنیم! بلکه با توجه به چهارفصل بودن ایران و نعمت پتانسیل های طبیعی, تمرکز و سرمایه گذاری روی کشاورزی, صنایع دستی و حتی گردشگری می تواند اقتصاد ما را درون زا کُند تا آیتم های قدرتمند و متنوعی برای مقابله با تهدیدات داشته باشیم.

با توجه به همه این موارد باید پرسید که کدام آوار برای اقتصاد ایران سنگین تر بود و نیاز به واکنش و حمایت سریع دولت داشت, حدود ۶۰۰ کسبه پلاسکو یا هزاران کشاورز ۳ استان کشور؟


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

سعیدی پور 5 اسفند 1395
بسیار عالی دست مریزاد

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.052 seconds.