.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
عضو مازنی کمیسیون ویژه برجام مجلس در بابلسر:
رئیس جمهور و تیم مذاکره کننده یک‌بار هم متن برجام را نخوانده‌اند
شمال نیوز : عضو کمیسیون ویژه برجام مجلس گفت: برای تأمین امنیت اسرائیل، آمریکا از آقای ظریف و سایرین تعهد گرفت رآکتور اراک باید نابود شود و نابود کردند. این کار انجام شده است و بتون‌ریزی کرده‌اند و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.....
شمال نیوز : عضو کمیسیون ویژه برجام مجلس گفت: برای تأمین امنیت اسرائیل، آمریکا از آقای ظریف و سایرین تعهد گرفت رآکتور اراک باید نابود شود و نابود کردند. این کار انجام شده است و بتون‌ریزی کرده‌اند و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

به گزارش شمال نیوز ، حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان عصر شنبه در همایش بررسی سیاست خارجی دولت یازدهم که در دانشگاه مازندران برگزار شد، با بیان اینکه مهمترین محور سیاست خارجی دولت یازدهم مذاکره با غرب و موضوع برجام بوده است، گفت: برجام بد باشد یا خوب؛ خسارت‎های زیادی متوجه کشور است و گویی تیم اصلی کشور ما برجام را نخواندند.


وی افزود: قطع به یقین بدانید که برجام راه به جایی ندارد و با شکست روبرو خواهد همانطور که امروز صدای آن به گوش می رسد.

نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به بندهای موجود در این توافق باید گفت که در برخی از این بندها، محدودیت ها برای کشور ابدی است! حال برخی از افراد این موضوع را انکار می کنند، این جای سوال دارد.

تیم مذاکره‎کننده اطلاعات دقیقی از متن برجام ندارد

عضو کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که آیا تیم هسته ای و دولت در خصوص برجام دروغ می گویند، خاطرنشان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، “اینان دروغ گو نیستند”، اما باید بگویم اظهارات برخی از آقایان در خصوص برجام و توافق صورت گرفته خبر از بی اطلاعی آنان از متن توافق نامه دارد به شکلی که می توان گفت اینان حتی متن را نخوانده اند!

نبویان با اشاره به اینکه ایران محدودیت‎های چندساله را در برجام پذیرفته است، گفت: 23 تیرماه آقای روحانی گفتند که ما محدودیت بالاتر از هشت سال را نپذیرفتیم حال جای این سوال وجود دارد آنها یا می‎خواهند دروغ بگویند و یا اطلاع دقیقی از متن برجام ندارند.

وی با اشاره به اینکه اعضای اصلی تیم مذاکره‎کننده اطلاعات دقیقی از متن برجام ندارد و حتی یکبار دقیق آن را نخوانده است، افزود: برای اینکه رئیس‎جمهور گفته محدودیت بالاتر از هشت سال را نپذیرفتیم، آقای ظریف اولین روزی که گزارش داد گفت که در تحریم‎ها هیچ‎گاه تعلیق را نپذیرفتیم.

عضو کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان صالحی رئیس سازمان اتمی گفت: صالحی نیز معتقد بود که هیچ توقف و کندی در برنامه هسته‎ای وجود ندارد اما بنده در چندین جای برجام نشان دادم که ایران بیش از 10 مورد محدودیت ابدی را پذیرفته است، آخر با چه حقی نسل ما و تمام نسل‎های آینده را محروم کردید.

آمریکا دستور داد کل سانتریفیوژهای بالای نسل1 به انبار بروند

نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نابودی دانش و صنعت هسته ای به واسطه برجام، خاطرنشان کرد: ما در نطنز حدوداً 16 هزار و خرده‌ای سانتریفیوژ نسل1 و هزار و خرده‌ای سانتریفیوژ نسل2 داشتیم و در تغییر و توسعه تا نسل8 را هم مشغول بودند. 8 را تولید کرده بودند و رفتم و دیدم. تغییر و توسعه نسل2 تمام شده بود و باید استفاده می‌شد. حالا چه شده است؟ طبق توافقی که آقایان با امریکا کردند، امریکا دستور داد کل سانتریفیوژهای بالای نسل1 به انبار بروند. انبار کردن هم معنا دارد. سانتریفیوژهای نسل1 هم از 16 هزار تا به 5 هزار تا رسیده است.

وی تاکید کرد: نکته دوم این است که در آنجا تا 20 درصد غنی‌سازی می‌کردیم. آقای روحانی و آقای ظریف به امریکا تعهد دادند بالاتر از 7/3 درصد حق غنی‌سازی نداریم. نکته بعدی این است که هر چه غنی‌ می‌کنیم باید نابود شوند و حق نگهداری آن را هم در نطنز نداریم.

نبویان ادامه داد: فردو کاملاً تعطیل شد. سانتریفیوژهایی که در آنجا داشتیم، کلاً پی کارشان رفته‌اند! 1044 سانتریفیوژی که در آنجا داریم، دو آبشارش دارد می‌چرخد و آن دو آبشار را هم متخصص آورده‌ و از قابلیت غنی‌سازی انداخته‌ و بقیه را هم به انبار فرستاده‌اند. پس کل فردو به لحاظ اینکه یک مرکز غنی‌سازی بود، کلاً تعطیل شده است. علاوه بر این نکته مهم‌تر این است که امریکا گفته بود علاوه بر اینکه حق ندارید غنی‌سازی کنید، توسعه دانش غنی‌سازی در فردو هم ممنوع است. تحقیرآمیزتر اینکه امریکا گفته است اگر در فردو 2710 سانتریفیوژ داشتید و می‌خواهید به 1044 تا برسانید و بقیه را انبار کنید، جای انبارش را هم من معین می‌کنم. حق نداری این اضافی را در فردو انبار کنی و باید برداری و به نطنز ببری.

راکتور اراک نابود شد

وی با بیان اینکه راکتور آب سنگین اراک مهم ترین ابزار بازدارنده برای جلوگیری از حمله اسرائیل به ایران بود، تصریح کرد: اراک هم که رآکتوری داشتیم که اگر کار می‌کرد، سالانه 9 تن پلوتونیم تولید می‌کرد و این کافی بود که اسرائیل را سر جایش بنشاند. امنیتی که ایران دارد تابع خیلی چیزهاست. یکی از عواملش این است. برای تأمین امنیت اسرائیل، امریکا از آقای ظریف و سایرین تعهد گرفت رآکتور اراک باید نابود شود و نابود کردند. این کار انجام شده است و بتون‌ریزی کرده‌اند و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه تغییر و توسعه ما هفده نوع محدودیت را پذیرفتیم و این تعهدات را هم دادند. در مورد تولیدی سانتریفیوژ نسل1، نسل 2 تا نسل8 کاملاً در تمام نسل‌ها ممنوع شده است. این‌طور نیست که حتی حق تولید نسل1 را هم داشته باشیم. نسل2 به بالا که معلوم است چرا. نسل1 چرا ممنوع شده است؟ چون به ما گفتند هر وقت موجودی انبار شما به 500 تا رسید حق تولید دارید. الان موجودی انبارتان به 500 نرسیده است. کلاً تولید سانتریفیوژ ممنوع شده است و آقای ظریف، آقای روحانی و سایرین به امریکا تعهد داده‌اند که نمی‌خواهیم.

نبویان ادامه داد: 20 درصدهای ما هم که کلاً نابود شدند. مسخره است 8/447 کیلو اورانیوم 20 درصد داشتیم و از ژانویه به این طرف آقایان تعهد دادند کاملاً نابود کنند و نابود هم کردند و قول دادند هر وقت نیاز داشتید، 5 کیلو 5 کیلو به شما خواهیم داد. خودمان 447 کیلو داشتیم، نابودش کردیم و دست به سمت آنها دراز می‌کنیم که برایمان 5 کیلو، 5 کیلو بفرستند.

در برجام دسترسی به تمام اماکن نظامی اجازه داده شده است

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در برجام 9 شرطی که مجلس شورای اسلامی داده با 10 ملاحظه شورای عالی امنیت ملی و 9 شرطی که مقام معظم رهبری تاکید کردند 28 مورد را شامل می‎شود که دو تداخل در آن وجود دارد که نشان می‎دهد توافق‌نامه با 26 شرط پذیرفته شده است.

نبویان با بیان اینکه ما نسبت به نکات مثبت برجام نیز حرف داریم، افزود: مقام معظم رهبری پنج الی شش اشکال مهم، خلاء، ابهام و ضعف را در برجام مورد تاکید قرار کردند و فرمودند که اگر در مواردی از آن مراقبت لحظه به لحظه نشود خسارت‎های بزرگی برای حال و آینده کشور به ملت تحمیل خواهد شد.

وی با اشاره به وجود موارد خسارت‎آفرین برجام گفت: متاسفانه در برجام دسترسی به تمام اماکن نظامی ما اجازه داده شده است، اولین بار است در دنیا نسبت به یک کشور هسته‎ای «ایران» کمیسیون مشترک گذاشته شده است و 15 نظر اجماعی و اتفاق‎آراء لازم است و اگر حتی یک کشور مخالفت کند ممکن است تصمیم، اجرایی نشود.

با تعهدی که داده شده، یعنی بیت رهبری، بیوت مراجع و مجلس شورای اسلامی نیز باید نظارت شود

عضو کمیسیون بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی افزود: علیرغم نهیب مقام معظم رهبری که اجازه نخواهیم داد از اماکن نظامی کشور بازدید شود اما آقایان رفتند و تائید کردند، اولین بار است که در دنیا کشوری تحت نظارتی قرار گرفته که در مورد هیچ کشور هسته‎ای انجام نشده است.

نبویان با اشاره به پادمان و نظارت بر پروتکل الحاقی گفت: برخی کشورها پروتکل الحاقی را پذیرفتند، که نظارت بر فعالیت‎ها موارد آن اعلام نشده است یعنی هر جایی که آنها دست گذاشتند باید نظارت شود نظارت‎ها بر پروتکل الحاقی در هر زمان و مکان شامل تاسیسات هسته‎ای و نظامی است با این تعهدی که داده شده، یعنی بیت رهبری، بیوت مراجع و مجلس شورای اسلامی را نیز باید بگردند و نظارت کنند.

وی با اشاره به اینکه آقایان شش نظارت را به طرف آمریکایی اجازه دادند، افزود: پادمان، پروتکل الحاقی، اقدامات شفاف‎ساز، نظارت آژانس و شورای امنیت سازمان ملل بر تاسیسات هسته‎ای و نظامی، نظارت کمیسیون مشترک و حتی ایران به ده‎ها کشور دنیا اجازه داده تا ایران را نظارت کنند.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: این شش نوع نظارت چه مصلحتی داشت که آقایان به راحتی آن را پذیرفتند.

نبویان افزود: آژانس بین‎المللی دو تا سند بیرون داده یکی پارت‎وان شامل «اسامی و اقلام هسته‎ای» و دیگر پارت‎تو که «مصارف دوگانه در نفت و پتروشیمی» دارد که ما سند پارت‎تو را به اساتید دانشگاه شریف و دانشگاه علم و صنعت دادیم تا آن را ببینند، یک هزار و 600 شرکت دانش‎بنیان داریم که یکی از مسئولان آن می‎گوید که با لیست اقلام اکثر بچه‎ها سروکار دارند منبعی که تولید اشعه ایکس می‎کند و اکثر صنایع کلاس‎بالای ما جزو این دسته است.

وی افزود: بر این اساس غیر از کانال خرید، حق خرید یک کالا را نداریم ایران باید طرح خرید را به کارگروه خرید، کمیسیون مشترک، شورای امنیت سازمان ملل و کشور صادرکننده این اقلام بدهد و اگر مورد اجماع آنها قرار بگیرد می‎توانیم از آن اقلام استفاده کنیم.

نبویان عنوان کرد: دولت و تیم هسته‌ای بهتر است در خصوص برجام به ملت پاسخ بدهند.

وی در پایان با اشاره به این موضوع که تحریم‌ها از چهار قسم هسته ای، موشکی، حقوق بشر و تروریست تشکیل می‌شود، بیان کرد: به جز لغو قطع نامه های شورای امنیت که آن هم با یک تعهد ۱۰ ساله از سوی ایران همراه است، جمهوری اسلامی هیچ گونه دستاوردی نداشت و اکثر تحریم‌ها پا برجا ماندند.
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.092 seconds.