.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آیت ا... فاضل (ره) مجهز به سلاحهُ البُکاء

شمال نیوز: مقدمه / ارتحال عالم ربانی و مبارز آیت ا... شیخ محمد فاضل استرآبادی (ره) در ماه صفر و تشییع باشکوه و پر معنای پیکر مطهر ایشان در سالروز ارتحال حبیب قلبهایمان حضرت نبی مکرم اسلام و شهادت قائم امین و دانای به تاویل امام حسن مجتبی (ع) در حالیکه عزادارشان بودیم ، موجی از غم و اندوه در سراسر مازندران خصوصاً مرکز حوزوی جاری ساخت ، به هر شکل سخن گفتن درباره شخصیت ها و انسانهایی که از کمالات انسانی ، معنوی واخلاقی برخودارند، دشوار است ، انتساب ایشان به بیت حضرت آیت ا... العظمی کوهستانی (ره) یک از ستارگان پرفروغ فقاهت و اجتهاد این خطه و اینکه اساس و بنیان فعالیت ایشان بر اندیشه دینی و تفکر اسلامی و قرآنی بوده ، یادش را برای همیشه زنده و راه نورانیش را پر رهرو و ماندگار کرده است ، شناخت حقیر با مرحوم آیت ا... فاضل (ره) در دوران مسئولیت قریب به چهار ساله ام در استانداری مازندران بود که بعضاً با جمعی از فرمانداران و مدیران دستگاههای اجرایی به حضور ایشان می رسیدم و از نزدیک او را درک کرده بودم . اندیشه ای بلند، نفسی پر صلابت ، جانی پاک ، ایمانی راسخ و پیمانی استوار با نظام اسلامی و رهبری، ستاره ای درخشان در بلاد مازندران هر وقت در ذهنم تجسم می کنم آـن قول معروف شیخ مفید(ره) تداعی می شود.

اَللّهُمَّ انْفَعْنا بِالْعِلْمِ وَزَيِّنّا بِالْحِلْمِ وَجَمِّلْنا بِالْعافِيَةِ وَكَرِّمْنا بِالتَّقْوى
تحلیل برخی از عناصر محوری این شخصیت انقلابی و الهی که ابوالشهید بود و پایه گذار حوزه علمیه فیضیه در مازندران کاری سخت و دشوار است . در هر صورت امروز مازندران مبتلاً به ثلمه ای شده است که هیچ چیز آن را نمی تواند ترمیم کند. لایسدها شی. با صراحت باید عنوان نمود که با رحلت چندین عالمانی نه تنها خلاء بزرگی آشکار می شود بلکه ثلمه ناشی از آنها به این زودی هم پر نمی شود.
1-مرحوم آیت ا... فاضل (ره) و دغدغه دینداری آن مرحوم جمله معروفی داشت و همیشه می گفت خدای متعال کلید دین داری را به دست علما و فقها داده است و ما موظفیم چرا که خدا صیانت و نگهداری از دین را از ما می خواهد ، عارف محققی که مداماً به همه توصیه می کرد که از خداوند بخواهید در چشمانمان نور، در دینمان بصیرت ، قلبهایمان یقین و در عملمان اخلاص باشد ، شخصیتی که گفتارش با حمد آغاز می شد، زبانش صرفاً برای ثنای پروردگارش بود و فقط او را تمجید می کرد، از برخی از کم کاریها و کاستی ها در امور اجرایی شکایت می کرد و می گفت باید در نزد خدای متعال شکایت ببرم که خداوندا بلاها بزرگ شده ، دردهای پنهان آشکار شده و پرده ها افتاده و فریاد الغوث سر می داد، البته او با نظر و بصر این مهم را فهمیده بود مصداق بارزی از اللهُمّ ثَبتنی علی دینک ما اَحَییتَنَی.
برخوردار از یقین استوار ، اخلاصی کامل ، استقامتی دائم و خوشنود به قضا و قدر الهی و مهمتر از همه معدن صبر و مشعل هدایتی برای خطه مازندران که برخی از فعالیت و اقدامات او گمنامانه بوده و در آینده ای نه چندان دور به عنوان گنیجنه ای از حکمت برای حوزه های علمیه ماندگار خواهد شد. شخصیتی که با تمام توان شرایع و واجبات دین را بیان کرد در بیان حلال خدا و حرام او از هیچ تلاشی دریغ نکرد و مهمتراز همه با تربیت طلاب علوم دینی، نسل تشنه معارف الهی را به ترویج دین و عبادت الهی ترغیب نمود.
2-مرحوم آیت ا... فاضل رحمه الله ،تواضع و رسم ساده زیستی
پارسا منش بودن ، ساده زیست بودن ، در برابر حق متواضع بودن ، یار محرومان بودن، و هم تراز او دنیا را طلاق دادن است، دست رد او به دنیا به همه یال و کوپال و زرق و برق خود طَلقّتُک ثلاثه رجعه لی فیک . آری خدای متعال به نفسش اش تقوا عطاء فرمود، و او هم برای اصلاح نفس خود صرفاً از او مدد جست و در عهد و پیمان اللهی¬اش فراتر از حد استطاعت عمل کرد، و در این زندگی عارفانه و زاهدانه همیشه از خدا عافیت خواست هموکه همیشه با اسماء حسناء پرودگارش را خوانده و به همه خصوصاً مسولان سفارش می کرد ، دلبسته و درگرو احزاب و گروه و جناح نباشید، در زمره سپاه حق تعالی باشید ، عالمی که به معنای واقعی فاضل بود، او نیک می دانست که علماء ورثه انبیاء و مرسلین هستند، به همین منظور یک عالم زمان شناس بود، عالم به زمان که هرگز فریب نخورد العالم بزمانه لاتَهجُم علیه اللوّابس . عادلانه زندگی کرد و کریمانه بسر برد . ذکرش همیشه هُوَ الاولُ والاَخُر و الظاهر و الباُطن بود،، در دفاع از انقلاب اسلامی و حریم ولایت و امامت پیشتاز و ثابت قدم بود، به همه توصیه می کرد همانگونه که خواندن نماز واجب است پذیرش و تبعیت از نظام ولایی واجب است آنجا که ولایت در کنار نماز است، و دعا می کرد که ولایت فقیه تمامی قلمرو وسیع نظام اسلامی را در سراسر جهان زیر پوشش بگیرد.


آیت ا... فاضل (ره) و تعهد فرهنگی
آنانیکه این عالم وارسته را می شناسند می دانند که این بزرگوار هم در بخش اعتقاد و هم در بخش تخلق به اخلاق الهی و مهمتر از همه در مرحله عمل شخصیتّی جامع نگر بود و مبرّا از خودستایی ، انسانی که در جهاد اکبر و مبارزه با نفس به سلاحه البکاء تمسک جُست،این ناله و دعا، نه در برابر دنیا و فرومایگی اش، بلکه در پیشگاه ذات اقدس الهی فروتنانه گریه می کرد، گفتار و نوشتارش چون رفتارش، شرح و تفسیری از قرآن کریم یا حدیثی از عترت طاهرین بود، خصوصاً در نصایح مردمی، ادای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، موضع گیری های سیاسی ، حمایت از پابرهنه ها و درد آشنایان جامعه و توفیق حضور در صحنه دریانت و سیاست ، در کسوت نماینده مردم شهید پرور و انقلابی شهرستان بابل در مجلس شورای اسلامی نه تنها هیچ حقوق و مواجب مادی از مسئولیت نمایندگی نگرفت بلکه از بسیاری از حداقل های یک زندگی عادی و معمولی محروم بود، سلوکی که راقم این سطور با عقل مادی خود نمی تواند آنرا به تصویر بکشاند و در برابر مناعت طبع و هیبت معنوی و سیره اخلاق و سیاسی او زبان بگشاید.
او که هم حسن فاعلی داشت یعنی فقط برای خدا کار می کرد و هم حسن فعلی که کار او به نفع مردم و برای آنها بود.
و چه زیبا بود در مراسم تشییع پیکر مطهر ایشان هزاران نفر از سراسر کشور، نقاط مختلف مازندران خصوصاً مردم شهید پرور بابل در کمال جلال و شکوه با بدن مطهر آن عالم وارسته وداع کردند . خداوندا ترا به عزت و عظمت و رحمت بی انتهایش قسم ! مرحوم آیت ا... فاضل را میهمان رسول الله صلی الله و علیه وآله و ائمه اطهار قرار بده ، او را با انبیا و اولیاء علیهم السلام محشور بفرما ، روح و درجه او را که عالی است ، متعالی بفرما ، همه ما را حق شناس مردم مومن ، انقلابی و فداکار قرار ده و خودت پاداش آنها را دنیا و آخرت مضاعف بفرما

* دکتر هادی ابراهیمی استاد دانشگاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.12 seconds.