.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ایجاد یک شهرستان جدید در کشور/شناسایی 500 سکونتگاه برای تبدیل به روستا
مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور همچنین درباره ایجاد شهرستان جدید در کشور نیز گفت: براساس ظرفیت های موجود، تعداد بسیار محدودی شهرستان به خصوص در مناطق دور افتاده و مرزی که ظرفیت ها مناسب تر است را آماده ارسال به دولت می کنیم و در حال حاضر یک مورد آماده شده و به زودی به دولت ارسال می شود.


مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور: 500 سکونتگاه برای تبدیل به روستا شناسایی شدند

مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور از شناسایی 400 تا 500 سکونتگاه در کشور برای تبدیل به روستا خبر داد و گفت: در صورتی که مستندات لازم برای این سکونتگاه ها آماده شود، به روستا تبدیل خواهند شد.

زهرا احمدی پور در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره ایجاد روستاهای جدید با استفاده از ظرفیت های سکونتگاه ها، افزود: سکونتگاه هایی در فضای سرزمینی داریم که بنا به دلایلی شکل گرفتند اما ماهیت روستایی و شهری ندارند.

وی ادامه داد: این سکونتگاه ها یا در قالب مکان هایی در نزدیکی روستاها بودند که تبدیل به یک سکونتگاه جدیدی شده اند، یا بنا بر حوادث طبیعی شکل گرفته و یا محصول پدیده هایی همچون ناامنی هستند که باعث شده افراد از سکونتگاه های خود به جای دیگری کوچ کنند.

مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور گفت: به دلیل این که این نقاط جمعیتی هویت مستقل روستایی ندارند، هیچکدام از سیستم های اداری نمی توانستند مدیریت مناسبی روی فضای آنها داشته باشند.

احمدی پور یادآور شد: از سال گذشته دستورالعملی را برای شناسایی سکونتگاه های جدید به عنوان روستا آماده و برای استان ها ارسال کرده ایم تا بتوانیم در صورتی که پلاک های ثبتی آنان معارض نباشد و تعرضی به منابع طبیعی نداشته و در بستر و حریم رودخانه ها قرار نگرفته باشند، به عنوان روستاهای جدید شناسایی شوند.

وی ادامه داد: مقرر شده است که استان ها در خصوص سکونتگاه ها مستندات لازم را آماده کنند و در صورتی که استقلال این نقاط به رسمیت شناخته شد، به واسطه تهیه اسناد و مدارک، سکونتگاه های جدید شناسایی و یک نقطه جدید به نام روستا ایجاد خواهد شد.

مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور گفت: در حال حاضر یکی از این سکونتگاه ها شناسایی و در دستور کار کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت قرار دارد که در صورت تصویب در هیات دولت، یک نقطه جدیدی به اسم روستا ایجاد می شود.

احمدی پور افزود: وقتی نقطه جمعیتی واجد هویت شهر یا روستا نیست، نمی شود در آنجا انتخابات شوراها را برگزار کرد، آن نقطه نمی تواند شورای اسلامی داشته باشد و نهادهای دیگری از جمله بنیاد مسکن نیز نمی توانند در آنجا اجرای وظیفه کنند.

وی ادامه داد: در ارزیابی اولیه حدود 400 تا 500 نقطه در استان ها احصا شده اند اما در حال حاضر مستقل بودن 10 سکونتگاه مشخص شده که فرآیند اداری آن در حال طی شدن است.

این مقام وزارت کشور اضافه کرد: با توجه به اینکه تعداد سکونتگاه ها زیاد است و فرایند اخذ استعلام آنها زمانبر است، به استان ها اعلام کرده ایم فاز به فاز آنها را آماده و برای وزرات کشور ارسال کنند که امیدواریم ظرف امسال بتوانیم این ساماندهی را انجام دهیم.

 

** می خواهیم ساختار موجود تقسیمات کشوری را به سمت ساختار قانونی نزدیک کنیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دولت گذشته برخی شهرستان ها با یک بخش مرکزی به شهرستان تبدیل شدند در صورتی که باید حداقل دو بخش داشته باشند برای ترمیم این نقاط چه اقدامی انجام داده اید؟ اظهارداشت: 37 شهرستان وجود دارد که فاقد شرایط قانونی هستند یعنی بنا بر تغییراتی که برای آن ها صورت گرفته، بخش های تابعه آن ها ارتقا و سطح مبنا فقط با یک بخش مرکزی باقی مانده و بخش مستقل ندارند.

مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور یادآور شد: در یک سال مقدمات اصلاح این روند را فراهم کردیم و با رویکرد ساماندهی، ایجاد بخش دوم برای این شهرستان ها را به عنوان یک اولویت درنظر گرفته ایم و این را به استان ها نیز اعلام کرده ایم . رویکرد دولت این است که بتوانیم ساختار موجود تقسیمات کشوری را به سمت ساختار قانونی نزدیک کنیم.

احمدی پور افزود: متاسفانه برخی از شهرستان ها از جمله زابل، بیرجند و سمنان به عنوان شهرستان های با قدمت نظام تقسیمات کشوری دچار این وضعیت شده اند و در حال حاضر تنها یک بخش مرکزی دارند.

وی ادامه داد: رایزنی هایی را با استان ها انجام داده ایم تا زمینه ها را برای ایجاد بخش دوم فراهم کنند که یک تعداد آن ها را احصا کرده ایم و دو نمونه آن نیز در حال حاضر روند اداری را طی می کنند و به زودی به دولت ارسال می شوند.

مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور یادآور شد: تعدادی از موارد نیز در مرحله استعلام از سازمان برنامه و بودجه قرار دارد تا مجوز تامین اعتبار و نیروی انسانی لازم به آنها داده شود که اگر پاسخ مثبت دهند به ترتیب همه آن هایی را که می توانیم برایشان شرایط قانونی را فراهم کنیم، برای روند اداری جهت تصویب به دولت ارسال می شود.

احمدی پور افزود: متاسفانه به موازاتی که در کنار شهرستان ها، بخش ها را ارتقا داده ایم و در 10 سال گذشته اغلب روستاها به شهر تبدیل شده اند، ظرفیت ایجاد سطح پایه به اسم دهستان وجود ندارد.

وی ادامه داد: در خیلی از شهرستان ها اگر بخواهیم بخش مستقل ایجاد کنیم، چون روستا نداریم نمی توانیم دهستان درست کنیم و تا دهستان درست نکنیم نمی توانیم بخش درست کنیم؛ به همین دلیل عملا فرآیند تبدیل روستا به شهر در کنار بر هم زدن توازن سکونتگاههای شهری – روستایی، صدمه ای جدی به نظام تقسیمات کشوری وارد آورده و از آنحایی که برای ایجاد دهستان به جمعیت روستایی نیاز داریم، دچار محدودیت شده ایم.

مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور گفت: اگر سازمان برنامه و بودجه مجوز لازم را بدهد، می توانیم 20 تا 30 درصد از شهرستان ها را از حالت تک بخشی خارج و به شرایط قانونی برسانیم.

احمدی پور افزود: به موازات آن ها نیز بخش هایی داریم ( حدود 40 ) که تک دهستانی هستند یعنی یک تعداد بخش با یک دهستان درست شده است که برای فراهم آوردن شرایط قانونی برای آن بخش ها، فرایند ایجاد دهستان را دنبال می کنیم.

 

**بی محابا روستاها را به شهر تبدیل کردند

وی ادامه داد: خیلی بی محابا اجازه داده ایم روستاها به شهر تبدیل شوند، تعداد زیادی از روستاها را با هم ادغام کرده اند تا بتوانند یک نقطه شهری ایجاد کنند و این باعث شده در حال حاضر دچار مشکل تعداد روستا در شهرستان ها شویم.

مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور گفت: به خاطر جابجایی های صورت گرفته مرزهای ترسیم شده دچار تعارض بین شهرستان ها، بخش ها و استان ها شده است به گونه ای که بخشی از دعواها و اختلافات در استان ها بحث ابهامات روی خط های مرزی است.

احمدی پور افزود: هشت اسفندماه سال گذشته دستورالعملی به استان ها ارسال کردیم و طی جدول زمانبندی اجرای آن را پیگیری می کنیم و براساس ان دستورالعمل با استان ها نشست برگزار می کنیم.

وی ادامه داد: تا کنون 18 جلسه با حضور استانداران برگزار کرده ایم و ابهامات مرزی را دو به دو با استان ها بررسی می کنیم و بعد براساس تفاهم صورت گرفته، اصلاحات را انجام دهیم تا ابهامات برطرف شود.

 

**ابهامات مرزی استان ها برطرف می شود

مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور گفت: در داخل استان ها نیز استانداران جلساتی با حضور فرمانداران و بخشداران برگزار می کنند و ابهام مرزی را بررسی و راه برطرف کردن آن را پیدا می کنند.

احمدی پور افزود: این ابهامات در حال رفع شدن است که با زمان بندی مشخص پیگیری می کنیم تفاهم نامه ها توسط استان ها به مرحله اجرا دربیاید.

وی یادآور شد: در حاضر یک پروژه ای به اسم دسته بندی و نیاز به الحاق و انتزاع باز شده است ، جاهایی که به علت تغییرات تقسیماتی، دسترسی های اهالی دچار سختی شده است را ساماندهی می کنیم. در این فرایند، سطح جدیدی ایجاد نخواهیم کرد ولی سختی را از سر راه مردم برمی داریم که ان شاءالله عدالت نظام تقسیمات کشوری ایجاد شود.

 

**ایجاد یک شهرستان جدید

مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور همچنین درباره ایجاد شهرستان جدید در کشور نیز گفت: براساس ظرفیت های موجود، تعداد بسیار محدودی شهرستان به خصوص در مناطق دور افتاده و مرزی که ظرفیت ها مناسب تر است را آماده ارسال به دولت می کنیم و در حال حاضر یک مورد آماده شده و به زودی به دولت ارسال می شود.

احمدی پور افزود: احتمالا ظرف چند ماه آینده، سه چهار مورد دیگر شهرستان داشته باشیم که شرایط قانونی را دارند و بدون اینکه بخواهیم تغییر سرزمینی ایجاد کنیم، می توانیم آنها را به عنوان یک شهرستان مستقل معرفی کنیم که در حال طراحی مکانیزم آن هستیم.

مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور یادآور شد: از طرفی نیز یک جاهایی جمعیت ما میزان کمی تا شرایط قانونی فاصله دارند که منتظر نتایج سرشماری هستیم تا براساس قانون اقدامات را دنبال کنیم.




ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.046 seconds.