.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تعطیلات تابستانی مجلس و کارهای زمین مانده
محسن مهدی پور

شمال نیوز: محسن مهدی پور - آیین‌نامه داخلی مجلس در ماده ۸۴ سی روز در سال تعطیلات تابستانی برای نمایندگان مجلس در نظر گرفته که زمان آن با تشخیص مجلس تعیین می‌شود؛ مقوله‌ای که از قبل انقلاب در آیین‌نامه داخلی مجلس دست نخورده مانده است.

البته در مجلس نهم با انتقاداتی که در این خصوص در رسانه‌ها و نیز در داخل مجلس مطرح شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ اما حذف آن رأی نیاورد. سؤال جدی این است که با وجود مرخصی شخصی برای نمایندگان و تعطیلی مجلس در ایام ابتدای سال تا ۱۴ فروردین، تعطیلات تابستانی چه معنایی دارد؟

امسال نمایندگان مجلس دهم نیمی از تعطیلات تابستانی خود را در تیر ماه گذراندند. درحالی‌که مقرر شده بود نمایندگان در شهریور، باقیمانده تعطیلات تابستانی را به مدت دو هفته سپری کنند، در اقدامی قابل تأمل یک هفته دیگر تحت عنوان سرکشی به حوزه‌های انتخابی به این تعطیلات افزودند. این در حالی است ‌که طبق ماده فوق‌الذکر از آیین‌نامه داخلی، «هیئت رئیسه می‌تواند در تنظیم ‌برنامه جلسات علنی و کمیسیون‌ها به‌گونه‌ای عمل کند که نمایندگان در هر ماه یک هفته کاری هم برای رسیدگی به وظایف نمایندگی فرصت داشته‌ باشد.»

اگرچه برخی از نمایندگان حتی در تعطیلات هم پی‌گیر مشکلات مردم در حوزه‌های انتخابی خود هستند و این دغدغه، امر قابل ستایشی است؛ اما باید مراقب بود این مسئله بیشترِ وقت و تمرکز نمایندگان شهرستان‌ها را متوجه خود نکند؛ چراکه رسیدگی به امور حوزه‌های انتخابی، انحراف مجلس از وظیفه اصلی خود یعنی قانون‌گذاری و نظارت بر کل کشور و داشتن نگاه ملی به‌جای نگاه منطقه‌ای است.

علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران با تأکید بر این نکته‌ می‌گوید: «عملاً با رویه‌ای که در مجلس وجود دارد، نماینده‌ها تمرکزی بر
قانون‌گذاری ندارند و بیشتر درگیر مشکلات اجرایی در مناطق خود هستند. نماینده سه هفته در مجلس کار می‌کند و تازه زمانی که برنامه‌های خود را سروسامان می‌دهد و بر مسائل کلان کشور تمرکز می‌کند، تعطیلات شروع و دوباره مشکلات جدید در منطقه ایجاد می‌شود و نماینده باید پی‌گیر آن شود»؛ بنابراین وظیفه اصلی نمایندگان مجلس، تمرکز بر مسائل کشور و ارائه راه‌حل‌های عملیاتی و کارآمد برای آنها است که جز با شرکت فعال در جلسات مشورتی کمیسیون‌های تخصصی امکان‌پذیر نخواهد بود.

بسیاری از قوانین مصوب مجلس که زمان و بودجه فراوان برای تصویب آنها در مجلس صرف شده، به دلیل مشغله‌ فراوان نمایندگان و عدم پی‌گیری مناسب خاک می‌خورند. چهار سال نمایندگی، به شرط استفاده درست از آن، فرصت خوبی برای حل مسائل کشور است. به گفته رهبر انقلاب همه‌ کارهایی که امیرکبیر انجام داده و همه‌ خاطرات خوبی که تاریخ و ملت ما از این شخصیت دارد، محصول سه سال است.) بیانات در دیدار نمایندگان مجلس، ۲۷ خرداد ۸۳) پس با توجه به مسائل عدیده‌ کشور، تعطیلات بیش از اندازه مجلس حتی با هدف خدمت به مردم و سرکشی به حوزه‌های انتخابی، توجیهی نمی‌تواند داشته باشد.

هر چند سه تن از نمایندگان مردم تهران نسبت به تعطیلات بیش از اندازه مجلس اعتراض کردند، اما نکته‌ای که نباید مورد غفلت قرار گیرد، اینکه از مجلس که باید به عنوان مغز متفکر ساختار سیاسی کشور و در تراز انقلابی عمل کند، انتظار می‌رود در حرکت برای اصلاح نظام اداری معیوب کشور و از جمله کثرت تعطیلی سازمان‌ها و ادارات، اولاً با قدرت ورود کند و ثانیاً پیشتاز باشد و این اصلاح را از خود شروع کند.

هفته پیش بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها ۲۰ نفر از نمایندگان از علی مطهری به خاطر مواضعش در خصوص فایل صوتی منتشرشده از آیت‌الله ‌منتظری و نامه‌ای که به مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری نوشته بود، شکایت کردند و حتی خواستار عزل او از مقامش شدند؛ اما همین نمایندگان کمترین واکنشی به سه هفته تعطیلی متوالی نهاد قانون‌گذاری کشور که بایستی در رأس امور ایفای نقش کند، نشان ندادند. از این عزیزان باید پرسید آیا انقلابی بودن مدّنظر رهبری منحصر در شعار و اعلام موضع است؟ و آیا پیگیری مطالبات برزمین‌مانده رهبر انقلاب، بدون اصلاح ساختارها امکان پذیر است؟ مگر نه اینکه «الناس علی دین ملوکهم».


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.091 seconds.