.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بی‌کفایتی دولت عربستان در حادثه منا و سکوت مدعیان دروغین حقوق بشر؟!
بی‌کفایتی دولت عربستان در حادثه منا و سکوت مدعیان دروغین حقوق بشر؟!

به گزارش شمال نیوز:فرزند شهید حرم امن الهی حاج قربانعلی سالاری:

بی‌کفایتی دولت عربستان در حادثه منا و سکوت مدعیان دروغین حقوق بشر؟!

اشاره: یک سال از حادثه تلخ و عروج ملکوتی شهدای منا می‌گذرد و جهان همچنان شاهد سکوت غیرانسانی رسانه‌های غربی و وابسته در برابر خبر کشته شدن بیش از هفت هزار مسلمان و زائر بیت‌الله الحرام است. فاجعه به‌اندازه‌ای عمیق و جان‌گداز بود و زخم‌هایی که بر دل‌وجان مسلمانان ایجاد کرده، هیچ مرهمی نخواهد توانست دل داغ‌دیدگان را آرام کرده و التیام بخشد.

زن و مرد، پیر و جوان، نیمه‌جان و بی‌هوش، زنده و مرده... صحرای محشری از جنازه‌های زائرین خانه امن الهی برپاشده بود؛ هرکس به دنبال عزیز گمشده‌اش بود! زائرینی هم از شدت گرما و فشار جمعیت لابه‌لای جنازه‌ها و کشته‌شدگان، بی‌هوش بر زمین داغ عربستان افتاده و با چشمان منتظرشان یک قطره آب تمنا می‌کردند و بسیاری از زائرین هم به یاد تشنه‌لب کربلا، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) جان به جان‌آفرین تسلیم کردند.

محشر عظمایی برپا بود؛ سیاه‌وسفید، عرب و عجم، ترک و فارس؛ اما همه مسلمان بودند و زائر خانه امن الهی که با بی‌تدبیری دولت آل سعود، عزیز یا عزیزان خود را ازدست‌داده بودند. این حادثه بزرگ و تأسف‌برانگیز هرگز از خاطر مسلمانان و آزادگان جهان پاک نخواهد شد و تاریخ این جنایت بی‌شرمانه دولت آل سعود وابسته به آمریکا و سردمداران وابسته‌اش را در برگ برگ صفحات خود ثبت خواهد کرد. اما یک سؤال اساسی باقی‌مانده است و آن چرایی و چگونگی حصول نتیجه‌ی خواسته‌ی به‌حق خانواده‌های شهدای منا، از مجامع بین‌المللی و حقوقی و نیز مسئولین داخلی است.

مهاجر الی الله، قربانی فاجعه منا؛ شهید حاج قربانعلی سالاری

مرحوم حاج قربانعلی سالاری متولد 1/2/1329 در سن 65 سالگی در حادثه منا به فیض عظیم شهادت نائل آمد و به آرزوی قلبی‌اش که همان شهادت بود رسید.

یکی از نکات برجسته و کم‌نظیر در زندگی این شهید حرم امن الهی این بود که مرحوم قربانعلی سالاری در روز عید قربان به دنیا آمد، نام او را قربانعلی گذاشتند و در روز عید سعید قربان که تاریخ ولادتش بود، در قربانگاه منا به دیدار معبودش شتافت؛ اما نکته شنیدنی دیگر اینکه این دیدار از قبل به او الهام شده بود؛ چراکه شب قبل از رفتن به مشعر و منا به همسرش می‌گوید: اگر فردا در منا برای من اتفاقی افتاد، مرا در سرزمین وحی و در همان‌جا دفن کنید و مراقب فرزندان و نوه‌ها، به‌خصوص نازنین زهرای من باشید.

به‌منظور شنیدن مطالبات خانواده شهید قربانعلی سالاری از مجامع بین‌المللی و دولتمردان جمهوری اسلامی ایران گفتگویی را با فرزند این شهید، مهندس علی‌اکبر سالاری، استاد دانشگاه و مشاور حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مازندران انجام داده‌ایم که با احترام به این شهید بزرگوار و دیگر شهدای جان‌باخته حادثه منا تقدیم می‌گردد.

در اولین پرسش از ایشان می‌خواهم زندگی‌نامه‌ای از پدر شهیدش برای ما بازگو نماید، بغضش را فروخورده و باحالتی دردمندانه سرش را به تأسف در غم از دست دادن پدرش تکان می‌دهد و می‌گوید: پدرم بازنشسته و تکنسین موتورجت نیروی هوایی بود. فردی مو من، مذهبی، انقلابی و متعهد به کشورش بود. در سال 57 مستقیماً با حضرت امام خمینی در فعالیت‌های انقلابی در ارتباط بود. در حادثه خونین 17 شهریور (میدان ژاله) توسط نیروهای اسرائیلی سرنیزه به شکم ایشان اصابت کرد و درحالی‌که من 4 – 3 سال بیشتر نداشتم، پدرم با شکم شکافته و خونین وارد خانه‌مان که در آن زمان در افسریه تهران بود شد که این صحنه هیچ‌گاه از ذهنم پاک نمی‌شود. همچنین پدرم در سال‌های دفاع مقدس در عملیات شلمچه حضور داشت که در آن عملیات هم از ناحیه پا دچار مجروحیت شده بود. این مرد متعهد و انقلابی در هر شرایطی دست از اعتقادات عمیق انقلابی و اسلامی‌اش برنمی‌داشت.

علی سالاری در ادامه این گفتگو بابیان اینکه شهید قربانعلی سالاری به مدت 11 سال منتظر چنین سفر معنوی بودند اظهار داشت: قبل از سفر به پدرم گفتم الآن چون عربستان نسبت به ایران موضع گرفته است بهتر است فعلاً این سفر را لغو کنید که پدرم در جوابم گفت: پسر جان مگر می‌شود حج واجب نرفت؟ حج مثل نماز و روزه واجب است، مگر می‌شود نماز نخواند؟

سکوت مدعیان دروغین حقوق بشر در قبال جنایت آل سعود

از فرزند شهید حاج قربانعلی سالاری می‌پرسم در شرایطی که شاهد سکوت مجامع بین‌المللی و حقوقی در برابر فاجعه منا هستیم و بی‌تدبیری دولت عربستان نیز بر کسی پوشیده نیست، خواسته شما از مجامع بین‌المللی چیست؟ این مشاور حقوقی و فرزند ارشد شهید منا در پاسخ به سؤالم با اشاره به اینکه طبق کنوانسیون بین‌المللی عهدنامه مودت بین دولت ایران و عربستان که در سال 1308 تنظیم‌شده، در این عهدنامه کشور میزبان مسئولیت حفظ جان کلیه زائران را بر عهده دارد و طبق این عهدنامه در این حادثه، عربستان کوتاهی کرده و مقصر اصلی است گفت: پس‌ازاین حادثه شکایتی علیه دولت عربستان بر اساس کنوانسیون بین‌المللی تنظیم کردم و با توجه به تشکیل گروه در فضای مجازی (تلگرام) خانواده قربانیان نیز همکاری لازم رادارند. از سوی دیگر دولت عربستان به لحاظ فنّاوری خیلی پیشرفته است و در مهار گرما هیچ مشکلی نداشته است و از فن‌های بسیار قوی استفاده می‌کند و توسط سیستم آب‌رسانی، باران مصنوعی درست می‌کند و در هر 100 مترمکعب آب‌سردکن و آب آشامیدنی وجود دارد. ولی در روز حادثه بر طبق گفته‌ها و دیده‌های شاهدان عینی ازجمله مادر بنده که در این سفر همراه پدرم بودند و به حمدالله ایشان سلامت برگشتند تا ما شب قبل تمامی سیستم‌های خنک‌کننده فعال بود ولی صبح روز حادثه قطع‌شده بود. فرزند شهید سالاری در پاسخ به سؤال دیگر در خصوص پیشرفت و پیگیری شکایت شما در چه مرحله‌ای است؛ در تکمیل سخنانش با تأکید بر اینکه دولت میزبان (عربستان) در برابر شهروندان و بیگانگان ساکن آن کشور مسئولیت دارد افزود: حتی از دیدگاه حقوق بشری و حق حیات هم که در حوزه‌ی میثاق مدنی و سیاسی آمده و هم در اعلامیه جهانی حقوق بشر  و هم در قوانین عرفی حقوق بین‌الملل، میزبان در قبال هر حادثه‌ای مسئول است و باید پاسخگو باشد. از طرفی هم حکومت آل سعود وقتی ویزا صادر می‌کند به‌نوعی تعهد قراردادی برایش ایجاد می‌شود که دولت عربستان از باب مسئولیت مدنی هم نسبت به جبران خسارت اقدامات لازم را به عمل آورد.

انتقال شهدا با کامیون !!!

انتقال شهدای منا، با کامیون آن‌ها در هوای بسیار گرم فاجعه‌ی مصیبت‌بار دیگری است که نشان از بی‌کفایتی دولت عربستان در انتقال جنازه‌ی زائران و خادمی حرمین شریفین دارد. سالاری در این خصوص هم معترض است و شکایتی تنظیم کرده است. وی در توضیح این مطلب می‌گوید: جنازه‌ها با کامیون منتقل‌شده بود، حال‌آنکه طبق ماده 2 اعلامیه حقوق بشر اسلامی مصوب 1990 میلادی مبنی بر اینکه جنازه انسان باید حفظ شود و بی‌احترامی به آن جایز نیست و حمایت از جنازه‌ها بر عهده دولت میزبان است، ولی دولت آل جهود عربستان این تعهد بین‌المللی را نقض کرد. درواقع فاجعه منا از دو منظر حقوق بین‌الملل و حقوق بشر بین‌المللی قابل‌بررسی و پیگیری است و عربستان در هر دو حوزه تعهدات خود را نقض کرده است. نقض دوم در ماده 7 میثاق بین‌الملل حقوق مدنی و سیاسی مصوبه 1966 میلادی است که کسی نباید در معرض شکنجه یا آزار  و اذیت قرار گیرد. در این ماده حق بر حیات و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی و آب آشامیدنی و حفظ حرمت و حیثیت انسانی است که بازهم نقض شد و این مسئله برمی‌گردد به زمانی که حجاج روی زمین افتاده بودند و امدادرسانی به آن‌ها صورت نمی‌گرفت.

به او می‌گویم آیا با شاهد عینی در این خصوص صحبت کردی؟

پاسخ می‌دهد: به‌طور غیرمستقیم بله، وقتی آقای ولی زاده مسئول دفتر خدمات هواپیمایی در نور به منزل ما آمد ، این‌طور به نقل از یکی از همراهان زائرین تعریف کرد یکی از زائرین بندر ترکمن که به روی زمین افتاده بود و مأموران آل سعودی را صدا می‌زد مأمورین به آن‌ها نگاه می‌کردند ولی کمک نمی‌کردند .چون ازنظر ظاهری شباهتی به افغان‌ها داشتند سرباز سعودی را صدا می‌زند و می‌گوید: انا افغانی، لا ایرانی و پلیس عربستان توقف کرد و پرسید: انت افغانی؟  و ما با زبان عربی و دست‌وپاشکسته گفتیم نعم انا افغانی و سپس او را با احترام بیرون آوردند!

این‌یک دلیل مستند است که با زائرین ایرانی درنهایت بی‌احترامی و بداخلاقی رفتار می‌کردند و صد درصد زائرین ما را مورد آزار و اذیت قراردادند.

در پایان این گفتگو از این حقوقدان و فرزند شهید می‌پرسم خواسته شما در شرایط فعلی   از دولت و وزارت خارجه ایران چیست؟

فرزند این شهید بزرگوار فاجعه منا اظهار داشت: خواسته ما تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و بررسی ابعاد حادثه است و تعهداتی که طبق عهدنامه مودت حفظ جان مسلمین است باید از طریق مجامع بین‌المللی به‌ویژه دیوان بین‌المللی دادگستری پیگیری شود.

یادآور می‌شوم در سال 1366 در مراسم برائت از مشرکین نیز 402 حاجی ازجمله 275 زائر ایرانی کشته و 649 نفر ازجمله 303 ایرانی زخمی شدند.

گفتگو:مهدی پورعرب


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.099 seconds.