.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
۷ تفریح برای باهوش تر شدن
برخی از دانشمندان بر این باورند که نشستن به مدت طولانی تاثیر معکوس دارد و در واقع مانع از کار کردن درست مغز انسان می‌شود.

به گزارش شمال نیوز:مدت‌ها تصور می‌شد مردم با سطح خاصی از هوش متولد می‌شوند و بهترین کاری که می‌توانیم در زندگی انجام دهیم این است که از نهایت پتانسیل وجودی‌مان استفاده کنیم. اکنون دانشمندان ثابت کرده‌اند که ما در واقع می‌توانیم با انجام کارهایی لذت‌بخش پتانسیل خود را افزایش دهیم. ما اکنون می‌دانیم که مغز با یادگیری مهارت‌های جدید مسیر‌های عصبی جدیدی ایجاد می‌کند که باعث عملکرد سریع‌تر و بهتر آن می‌شود.

در این مقاله به بررسی هفت تفریحی می‌پردازیم که باعث باهوش‌تر شدن شما می‌شود.

۱- نواختن یک ساز را یاد بگیرید

موسیقی و ساز نواختن به خلاقیت، مهارت‌های تحلیلی، زبان، ریاضیات، مهارت‌های حرکتی ظریف و… کمک می‌کند. با وجود این که این موارد مزایای مهمی به شمار می‌آیند، برخی از مردم این دیدگاه را دارند که بازی‌های گروهی نیز همین کار را انجام می‌دهد. اما یکی از مزایای نواختن یک ساز که در بقیه فعالیت‌ها وجود ندارد این است که از طریق ایجاد ارتباطات جدیدبه جسم پینه‌ای که وظیفه پیوند بین نیمکره‌های مغزی را بر عهده دارد، قدرت می‌بخشد.

جسم پینه‌ای ارتقایافته باعث پیشرفت مهارت‌های اجرایی، ارتقای حافظه، مهارت حل مساله و عملکردهای کلی مغزی در هر سنی می‌شود.

۲- مطالعه کنید

مطالعه همان فوایدی را دارد که در هنگام لذت بردن از هری پاتر یا خواندن آخرین نسخه وال‌استریت ژورنال به دست می‌آورید. مطالعه باعث کاهش استرس می‌شود که احساس بهتری نسبت به خودتان به شما می‌بخشد و هر سه نوع هوش (هوش سیال، هوش کریستالی، هوش احساسی) را افزایش می‌دهد. این موضوع مهارت حل مساله، قرار دادن موضوعات مختلف در کنار یکدیگر برای پیشبرد بهتر زندگی روزانه، الگوهای جست‌وجو، فرآیندهای درک و تفسیر صحیح و پاسخگویی به احساسات دیگران را ارتقا می‌بخشد.

این مساله در محل کار به درک بهتر اتفاقات اطراف و مهارت بالاتر مدیریتی می‌انجامد.

۳- به طور منظم ورزش کنید

ورزش گاه به گاه کمک خاصی به شما نمی‌کند. اگر به طور منظم ورزش کنید، فواید کارآمدتری نسبت به ورزش سخت و هر از گاهی به خود رسانده‌اید. زمانی که به طور منظم ورزش می‌کنید، سلول‌هایتان سرشار از پروتئین BDNFمی‌شود که به حافظه، یادگیری، تمرکز و درک بهتر خواهید انجامید. از این مساله گاهی به عنوان تیزهوشی ذهنی نیز یاد می‌شود.

برخی از دانشمندان بر این باورند که نشستن به مدت طولانی تاثیر معکوس دارد و در واقع مانع از کار کردن درست مغز انسان می‌شود.

۴-یک زبان جدیدیاد بگیرید

دیگر برای بهبود حافظه خود پازل حل نکنید! در عوض یک زبان جدید یاد بگیرید. پژوهش‌ها نشان داده است افراد دو‌زبانه توانایی بیشتری نسبت به افراد تک‌زبانه در حل معما دارند. اگر بتوانید به شکل موفقیت‌آمیزی یک زبان جدید یاد بگیرید مغزتان بهتر خواهد توانست از پس مسائل پیچیده ذهنی، از جمله مهارت‌های اجرایی معمولی مانند برنامه‌ریزی و حل مساله بر آید.

علاوه بر آن اگر بتوانید به خوبی به دو زبان صحبت کنید، مهارت بیشتری در کنترل محیط و توجه به کارهای پیش‌رو خواهید داشت. بسیاری از مردم بر این باور هستند که برای کسب ارتقای شغلی و به دست آوردن سمت‌های اجرایی باید به غیر از زبان‌های انگلیسی، به زبان‌های فرانسه و اسپانیایی هم مسلط باشند.

۵- یادگیری کلی خود را مورد آزمایش قرار دهید

بسیاری از دانش‌آموزان باهوش دبیرستان در روزهای قبل از امتحان حجم زیادی از درس‌ها را در بازه زمانی کمی به خاطر می‌سپارند و به نظر می‌رسد در روز امتحان واقعا به همه درس‌ها مسلط هستند. مشکل اینجاست که آنها به همان سرعتی که درس‌ها را به خاطر می‌سپارند، از یاد هم می‌برند؛ چون دیگر به این شکل از آن اطلاعات استفاده نمی‌کنند. یکی از دلایلی که یادگیری یک زبان خارجی ما را باهوش‌تر می‌کند این است که نیازمند یادگیری کلی‌ست. زیرا ما به آن اطلاعات بارها و بارها نیاز داریم، گرامر و لغات بارها و بارها تکرار می‌شوند تا مهارت زبان خارجی ما ارتقا پیدا کند.

با پیگیری مداوم اطلاعات کوچک ولی باارزشی که به دست آورده‌اید، مفهوم یادگیری کلی را در زندگی روزمره و در محل کار اعمال کنید. سراغ کتاب‌هایی بروید که به تازگی خوانده‌اید، مشاهداتی که در طول یک همایش به دست آورده‌اید یا حتی دفترچه کوچکی تهیه کنید و اتفاقات مهم روزمره را در آن یادداشت کنید. به تدریج یادگیری کلی را در برنامه پیشرفت شخصی خود بگنجانید.

۶- به مغزتان ورزش بدهید

سودوکو، پازل، معما، بازی‌های خانوادگی، بازی‌هایویدئویی، بازی‌های کارتی و دیگر فعالیت‌های مشابه باعث افزایش نوروپلاستیسیتی می‌شود. این شامل طیف وسیعی از تغییرات در مسیرهای عصبی و ارتباط میان سلول‌های عصبی می‌شود که در واقع همان توانایی مغز در سازماندهی خود است. زمانی که سلول‌های عصبی به اشکال جدیدی پاسخگو باشند، باعث افزایش نوروپلاستیسیتی می‌شود که به ما توانایی مشاهده مسائل ازمنظرهای گوناگون و درک دلیل و تاثیر رفتارها و احساسات مختلف را می‌دهد. ما از الگوهای جدید آگاه می‌شویم و توانایی‌های شناختی‌مان افزایش می‌یابند.

با توجه به این که این نوروپلاستیسیتی در نقص‌هایی مانند زنگ زدن گوش نقش دارد، افزایش آن می‌تواند در جلوگیری از برخی شرایط نقش داشته باشد. به عنوان مثال، افرادی که نوروپلاستیسیتی بیشتری دارند کمتر در معرض تشویش و اضطراب قرار گرفته و سریع‌تر و بیشتر مسائل را یاد می‌گیرند و به خاطر می‌سپارند.

۷- ورزش یوگا کار کنید

در سال ۱۹۹۲ یکی از اساتید یوگا دانشمندی به نام ریچارد دیویدسون را دعوت کرد تا امواج مغزی ویرا در هنگام یوگا مورد مطالعه قرار دهد و ببیند که آیا او می‌تواند طبق فرمان امواج مغزی خاصی ایجاد کند یا خیر. یافته‌ها حاکی از آن است زمانی که از او خواسته شد یوگا را آغاز و بر روی حس مهربانی و دلسوزی تمرکز کنند، امواج مغزی‌شان نشان داد آنان در حالت مغزی کاملا مهربانانه‌ای قرار گرفته‌اند. نتایج کامل پژوهش در سال ۲۰۰۴ در مجله «یافته‌های آکادمی علمی ملی» و سپس در وال‌استریت ژورنال منتشر شد و توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرد.

یوگا به فعالیت جالبی برای افراد جاه‌طلب تبدیل شد زیرا این پژوهش عنوان کرده بود که به وسیله این ورزش می‌توانید امواج مغزی‌تان را کنترل کنید و در هر زمان می‌توانید هر احساسی که بخواهید داشته باشید. این بدان معنا بود که می‌توان درست قبل ازجلسه مذاکره قدرت بیشتری احساس کرد، در هنگام درخواست ارتقای درجه احساس اعتماد به نفس بیشتری داشت و به راحتی مشتری را تحت تاثیر قرار داد.

ایده کلی این است که مغز می‌تواند پیشرفت بیشتری داشته باشد و شما می‌توانید به طور خودآگاه این کار را انجام دهید. فعالیت‌های مختلف بخش‌های متفاوتی از مغز را تحریک می‌کنند، بنابراین شما می‌توانید روی توانایی‌های فعلی خود کار کنید و آنها را بهبود ببخشید و همچنین نقاط ضعف‌تان را نیز برطرف کنید. تمرکز روی ارتقای شخصی ایده خوبی برای هرکسی‌ست که احساس می‌کند در اوج حرفه خود قرار دارد، جاه‌طلب است یا کارآفرینی‌ست که می‌خواهد پتانسیل خود را افزایش دهد.

منبع: پنجره خلاقیت


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.086 seconds.