.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در کنار ظرفیت های خالی صادراتی استان؛
تعطیلی 100 کارخانه در مازندران و انتظار رفع موانع
شمال نیوز : سهم دولت تدبیر و امید تعطیلی کارخانه‌های دارای بیش از ۱۰ کارگر مازندران ۱۰۰ کارخانه است و ۶۰۰ واحد تولیدی نیز قبل از این دولت به ورطه تعطیلی کشیده شده بودند.....

شمال نیوز : 700 کارخانه و واحد تولیدی مازندران در ۱۰ سال گذشته تعطیل شد و در حال حاضر ۶۵ درصد واحدهای صنعتی دارای بیش از ۱۰ کارگر در استان فعال هستند.

سهم دولت تدبیر و امید تعطیلی کارخانه‌های دارای بیش از ۱۰ کارگر مازندران ۱۰۰ کارخانه است و ۶۰۰ واحد تولیدی نیز قبل از این دولت به ورطه تعطیلی کشیده شده بودند.

درحالی دولت تدبیر و امید آغاز چهارمین سال حضورش را تجربه می کند که توجه به رفع اساسی تولید و بازگشایی از گروه کور آن، خواسته و مطالبه اساسی مردم مازندران است و چشم به تدبیر دولت در سال پایانی دوخته‌اند.هرچند بیش از چهار هزار طرح و پروژه مختلف در سه سال گذشته در مازندران بهره‌برداری شد اما هنوز خیل بی‌شماری از پروژه‌های نیمه‌تمام و غیر کارشناسی در استان وجود دارد که به سرانجام رسیدن آن تدبیر ویژه دولت را می‌طلبد.

قفل شکسته کارخانه ها

اگرچه قفل سکون و رکود بسیاری از کارخانه‌ها در مازندران شکست و کارخانه‌هایی نظیر نساجی به چرخه تولید بازگشتند و کارخانه خزر خز نیز پس از ۱۷ سال دوباره برای تولید آمده شد، اما هنوز مازندران تا قطب صنعتی شدن راه درازی دارد و مشکلات فراروی بخش‌های مختلف تولیدی آن ادامه دارد.

 

تعطیلی ۷۰۰ واحد تولیدی در ۱۰ سال گذشته

محمد محمدپورعمران رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه ۷۰۰ واحد تولیدی دارای بیش از ۱۰ کارگر استان تعطیل‌شده‌اند، اظهار داشت: از این تعداد تنها ۱۰۰ واحد در دوره دولت یازدهم بوده است.

وی بابیان اینکه بیشترین واحدهای تولیدی استان در سال‌های ۸۸ تا ۹۲ تعطیل شدند می‌گوید: در حال حاضر ۶۵ درصد واحدهای صنعتی دارای بیش از ۱۰ کارگر در استان فعال هستند.

وی راه‌اندازی ۵۵۴ واحد تولیدی با ۱۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل برای هشت هزار نفر را از اقدامات دولت در بخش صنعتی استان اعلام کرد و گفت: در سال گذشته ۶۶۰ میلیارد تومان در صنعت استان سرمایه‌گذاری شد که ۳۹ درصد نسبت به گذشته رشد داشته است.

نبض ۴۰۰ واحد تولیدی دوباره می تپد

درحالی ۷۰۰ واحد صنعتی و تولیدی مازندران در ۱۰ سال گذشته تعطیل شده که به اعتقاد ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران ۴۰۰ واحد صنعتی تعطیل شده مکات راه اندازی دارند و بابت راه‌اندازی واحدهای متوقف و تعطیل‌شده در استان مازندران، تلاش داریم تا پایان سال برای ۱۵ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شود.

وی ادامه داد: با برگزاری ستاد تسهیل و توجه به سرمایه در گردش و کمک به واحدهای تولیدی غیرفعال برای تولید بیشتر، تسهیلات مناسبی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد تا کمک‌کار آنان برای اشتغال بیشتر و فعالیت دوباره و تولید بیشتر باشد..

استاندار مازندران با اعلام اینکه در سال جاری ۲۰۰ واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات، به بانک‌ها معرفی‌شده‌اند، یادآور شد: واحدهای تولیدی بدهکار تا سقف یک میلیارد تومان، برای دریافت تسهیلات مشکلی ندارند و برای گرفتن تسهیلات جدید به بانک‌ها معرفی می‌شوند.

ظرفیت های خالی صادراتی مازندران؛ زیرساخت ها مهیا نیست

صادرات مازندران به رغم رشد تعریف چندانی ندارد، یک روز به پیش است و چند روز به پس، توان صادراتی استان بیش از دو میلیارد دلار است که در حال حاضر تنها یک‌چهارم آن سالانه محقق می‌شود. عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه چرا نتوانستیم بیشتر از ۵۰۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم گفت: باید بررسی شود که آیا این ضعف از سوی بخش خصوصی است یا زیرساخت‌های دیگر که سبب شد اهداف محقق نشد.

مهاجر با اشاره به اینکه زیرساخت‌های موردنیاز برای صادرات باید فراهم شود به صادرات پرتقال به روسیه اشاره کرد و گفت: به دلیل متغییر بودن واحد پولی بسیاری از صادرکنندگان با مشکلاتی مواجه هستند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران به ظرفیت‌های صادراتی استان اشاره کرد و گفت: نیاز است با برنامه‌ریزی مناسب و رفع موانع نسبت به توسعه صادرات برنامه‌ریزی داشته باشیم.

همچنین به‌رغم آنکه محصولات کشاورزی ۱۵ درصد ازنظر وزنی و ارزشی افزایش صادرات داشتیم و ظرفیت بالایی ازنظر صادرات داریم اما زیرساخت‌های ما هنوز آماده نیست درحالی‌که مازندران در تولید پرتقال بالاترین تولید را در کشور دارد اما بسته‌بندی آن برای تولید داخل مناسب است و نیاز به سرمایه‌گذاری و حمایت دولت داریم.

مازندران با ۴۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، در تولید ۱۴ محصول زراعی و باغی رتبه اول تا پنجم را دارد و بیشتر محصولات کشاورزی تولیدی این استان هم صادراتی است

 

مازندران در رویای سوآپی که ازدست‌داده است

سوآپ نفتی نکا شش سال متوقف شده و قرار است دوباره از سر گرفته شود و حسینعلی طالبی مدیر شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی ساری در گفتگو با مهر دپو فراورده‌های نفتی راباظرفیت ۲۰ میلیون لیتر نفت در سواپ نکا اعلام کرد و افزود: سواپ نکا مدت شش سال است که متوقف‌شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا چند ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد و فعالیت این مجموعه باعث افزایش ارزآوری برای کشور خواهد شد.

وی با اشاره به امکانات و تجهیزات با پتانسیل بالا درسواپ دریای خزر خبر داد و گفت: در دولت قبل این سواپ با ۵۴ نیرو بدون بهره‌برداری تعطیل‌شده و استفاده بهینه نمی‌شود درحالی‌که امکان صادرات واردات و تبدیل نفت کوره و گاز مایع را دارا است.

آزادراهی با هزار دغدغه

آزادراه تهران -شمال، پروژه‌ای که ۲۰ سال از زمان طرح آن می‌گذرد اما به اتمام نرسیده و در دولت تدبیر و امید تلاش‌های زیادی برای تکمیل آن صورت گرفته و قطعه چهارم آن کامل بازگشایی شد البته تکمیل آن به سال ۹۷ موکول شده است.

درواقع این آزادراه که قرار بود شهر تهران را به شمال کشور متصل کند، به معضلی برای دولت‌ها تبدیل‌شده و نتوانسته در مدت‌زمان مشخص و اقتصادی به پایان برسد، هرچند که از ابتدای سال جاری پیمانکاران چینی در قطعه یک این آزادراه که از تهران تا شهرستانک ادامه دارد، در حال کار هستند اما وقفه چندساله‌ای که در کار پیمانکاران ایجاد شد، زیان‌های زیادی را به پروژه وارد کرد.

براین اساس، هنوز قطعه دو و سه این آزادراه که از شهرستانک تا مرزن آباد امتداد دارد به‌جایی نرسیده و پیمانکار مشخصی برای آن تعیین نشده است این در حالی است که با توجه به ابعاد پروژه و اعتبار بالایی که برای ساخت آن موردنیاز است، بعید به نظر می‌رسد که فعلاً این دو قطعه سرنوشت مشخصی را پیدا کند.

اما یکی از بزرگ‌ترین انتقاداتی که در طول این سال‌ها به این پروژه واردشده، طولانی شدن بیش‌ازاندازه اجرای آن است و کارشناسان خسارات واردشده ناشی از اجرای طولانی‌مدت این پروژه را بسیار بالا می‌دانند که نیازمند یک طرح مطالعاتی است تا مجموع این خسارات اندازه‌گیری شود.

 

منطقه آزاد آرزویی که تدبیر دولت را می خواهد

استان مازندران دارای دو منطقه ویژه تجاری است. بندر امیرآباد بهشهر و بندر نوشهر که هر دو امتیازات لازم را برای تبدیل‌شدن به منطقه آزاد تجاری-صنعتی رادارند. هرچند که چه ازنظر کمی و چه ازنظر کیفی، بندر امیرآباد با زیرساخت‌های خوبی که دارد گزینه اول تبدیل‌شدن به منطقه آزاد تجاری-صنعتی در استان مازندران است.

سالهاست که ایجاد یک منطقه آزاد تجاری-صنعتی در مازندران مدنظر است اما متأسفانه این مهم تاکنون محقق نشده است. شاید بتوان اوج توجهات به مسئله منطقه آزاد را در سفر هیئت دولت به مازندران در مهر ۹۴ مشاهده کرد، درحالی‌که بسیاری از مردم و دلسوزان منتظر سفر هیئت دولت به این استان مستعد اما کمتر توسعه‌یافته بودند تا پیگیر درمانی برای این عقب‌ماندگی‌ها یعنی ایجاد منطقه آزاد شوند و به‌واسطه آن تغییر وضعیت اقتصادی و اشتغال مردم منطقه شوند، سفر رییس‌جمهور به مازندران هم انجام گرفت اما خبری از تصویب منطقه‌ای از مازندران به‌عنوان منطقه آزاد تجاری نشد.

 

اختلافات جدی به‌خصوص نمایندگان مجلس نهم مازندران، بی‌تحرکی و بی‌تفاوتی، غیر کارشناسی بودن طرح‌ها، بی‌میلی دولت برای تصویب یک منطقه آزاد در مازندران و تمرکز بر موضوعات فوری و اورژانسی مانند تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره و ... دولت را به این نتیجه رساند که فعلاً برنامه‌ای برای تأسیس یک منطقه آزاد تجاری-صنعتی در مازندران نداشته باشد.

یک منطقه آزاد نهایی می شود

این در حالی است که ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران در پاسخ به خبرنگار مهر درباره منطقه آزاد می‌گوید: یک منطقه به‌عنوان منطقه آزاد شناسایی و به دولت معرفی‌شده است و به‌زودی این طرح در استان نهایی می‌شود.

مازندران که تا قبل از دولت یازدهم خسته از بازی‌های سیاسی و جنگ بین شهرها بود برای اولین بار در طول تاریخ از کشمکش‌های سیاسی رهایی یافت و روحیه جهادی و تلاش در بین مسئولانش پررنگ‌تر شد و در حوزه سیاسی با گذر از تنش‌ها، انتصاب مدیران مطلوب و فرمانداران شایسته، پرهیز از عزل و نصب‌های اتوبوسی و فله‌ای، شاهد یک ثبات در حوزه سیاسی و اجرایی بوده است.

این اقدامات در حالی است که بیان برخی طرح‌های غیر کارشناسی از سوی دولت نظیر انتقال آب دریای خزر به سمنان موجی از نگرانی را در بین بخش‌های مختلف در استان ایجاد کرده است و مازندرانی‌ها تقاضای آن تا دولت با پرهیز از اقدامات عجله‌ای و شتابی، زیست‌بوم بکر و طبیعت شکننده استان را در هم نریزد.

گزارش از : علیرضا نوری


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

محمد 8 شهريور 1395
سلام درپرداخت وام هاهیچ گونه نظارتی وجودنداردکارفرمایان به محض دریافت پول مقدارزیادی ازان رااقدام به خریدملک شخصی کرده بعدازمدتی اعلام ورشکستگی می کننداین رابه جرات میگویم خواهشاپیگیری شود.
نا شناس 8 شهريور 1395
در تبریز طی چندسال اخیر 500 کارخانه با هزاران کارگر تعطیل شد ولی طی یکسال اخیر با تشکیل کارگروه 30 نفره با تمام قوا این مشکل رفع شد و کارگران دویاره مشغول به کار شدند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.092 seconds.