.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آیا روحانی برای پیروزی در انتخابات 96 نیاز به حمایت جریان‌ها دارد؟

شمال نیوز: این روزها بحث‌های پیرامونی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در فضای سیاسی کشور داغ شده و جریان‌های سیاسی به دنبال بررسی نامزد نهایی خود برای حضور در پاستور هستند.

عواملی که منجر به دو دوره‌ای شدن دولت روحانی می‌شود و همچنین موضوع حمایت از رئیس دولت تدبیر و امید از سوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان از مباحث مهمی است که در سرنوشت پیروزی روحانی در انتخابات سال آینده دخالت دارد.

یکی از جریان‌های رایج در کشور اصولگرایان هستند که هنوز نتوانسته‌اند به وحدتی که برای ورود به عرصه رقابتی انتخابات پیش رو لازم است، برسند؛ در این میان برخی از آنها به دنبال حمایت از روحانی هستند و وی را کاندید خود می‌دانند اما قلیلی از شایستگی‌های احمدی‌نژاد می‌گویند و عده‌ای نیز به دنبال آوردن برخی از دیگر چهره های اصولگرا مبتنی بر سلیقه شخصی خود به عرصه انتخابات هستند.

اما بیشتر اصلاح طلبان از معرفی روحانی بعنوان نامزد مورد نظر خود در انتخابات 96 خبر داده‌اند و معتقدند در این انتخابات از وی حمایت می‌کنند و نامزد دیگری جز او ندارند، البته برخی از چهره های شاخص اصلاح طلب معتقدند با وجود انتقادهایی که به برخی از قسمت‌های عملکرد دولت در بخش‌های مختلف وجود دارد اما دولت در برخی موارد هم فراتر از انتظار ظاهر شده است از این رو از رئیس دولت تدبیر و امید حمایت می‌کنند.

همچنین برخی معتقدند روحانی برای پیروز شدن در انتخابات به حمایت اصلاح‌طلبان نیاز دارد اما تاکید می‌کنند عملکرد و رویکرد روحانی در دوران ریاست جمهوری‌اش نسبت به اصلاح‌طلبان از اهمیت بالایی برخوردار است، که یکی از این موضوعات نگاه روحانی به موضوع تایید صلاحیت‌ کاندیداهای انتخابات مجلس دهم بود.

یکی از موضوعاتی که شاید در سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آینده دخیل باشد، روند تایید صلاحیت‌ها در انتخابات 7 اسفند 94 است، زیرا اصلاح‌طلبان در جریان رد صلاحیت‌های انتخابات مجلس دهم تصور می‌کردند روحانی واسطه شود و از رد صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان جلوگیری کند اما کم نبودند اصلاح‌طلبان تندرویی که تایید نشدند و موجب شد آنها از چهره‌های کمتر شناخته شده، استفاده کنند.

البته رئیس دولت یازدهم صحبت هایی را در دیدار با استانداران و فرمانداران سراسر کشور در بهمن 94 انجام داد و به تأیید نشدن صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب و طرفدار دولت انتقاد کرد و هشدار داد این امر سبب ناامیدی و کاهش چشمگیر مشارکت مردم در انتخابات خواهد شد.

از سوی دیگر در انتخابات رئیس مجلس دهم زمزمه هایی مبنی بر ریاست آقای سرلیست شنیده می‌شد، در این راستا برخی ها معتقدند بعضی از اصلاح طلبان و حتی خود عارف انتظار حمایت دولت و شخص حسن روحانی را نسبت به وی برای تکیه زدن به ریاست مجلس را داشتند اما این حمایت صورت نگرفت و در نهایت علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس دهم انتخاب شد اما هیئت رئیسه مجلس با حضور اکثر اصلاح‌طلبان تشکیل شد.

یکی دیگر از موضوعاتی که می‌تواند در پیروزی مرد تدبیر و امید در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تاثیرگذار باشد، نحوه عزل و نصب های روحانی در کابینه دولت یازدهم است که تقریبا از افراد شناخته شده اصلاحات استفاده کرد و کابینه‌ای با حضور برخی نیروهای اصلاح‌طلبی تشکیل داد اما از سوی دیگر، بسیاری از مدیران دولت قبل نیز تغییر نکردند و با حضور رئیس دولت یازدهم در پاستور به کار خود ادامه دادند از این رو شاید پرتوقعی برخی از چهره‌های تندروی این جریان کار دست روحانی دهد.

نمره عملکرد سیاسی روحانی چیست؟

اما دولت برگ برنده‌ای دارد که آن برجام و بحث مذاکرات هسته‌ای است چرا که تیم مذاکره کننده دولت روحانی توانست این اقدام مهم را به سرانجام برساند اما برخی‌ها نسبت به آن انتقاداتی جدی را وارد می‌دانند و هنوز منتظرند تا اجرای کامل برجام از سوی طرف مقابل را مشاهده کنند تا در مقابل عدم اجرا از سوی طرف مقابل دولت روحانی را مورد انتقاد قرار دهند.

براساس این گزارش روحانی با توجه به عملکرد سیاسی‌ش نیاز به برش ویژه‌ای برای پیروزی در انتخابات دارد چرا که باید مراقب نقدهای منصفانه و ناعادلانه باشد تا بتواند در انتخابات 96 پیروز شود و به کرسی پاستور تکیه بزند.

از آنجایی که برخی ها معتقدند رئیس جمهور برای پیروزی در انتخابات 96 به حمایت یکی از جریان ها نیاز دارد، باید منتظر ماند و دید روحانی با عملکرد سیاسی‌ش از حمایت کدام جناح برخوردار می‌شود تا بتواند در انتخابات ریاست جمهوری آتی پیروز شود، البته برخی‌ها معتقدند همچنان ریاست جمهوری در ایران دو دوره‌ای است و قاعدتا روحانی در انتخابات 96 پیروز خواهد شد و نیاز چندانی به حمایت گروه‌ها و جناح‌ها ندارد. باشگاه خبرنگاران


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.071 seconds.