.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
از جاده عمر تا جاده واقعي
حمید نجف

شمال نیوز: حمید نجف - زندگي همچون جاده اي مي ماند كه شروع آن با تولد و پايانش با مرگ همراه است؛ در اين جاده مسير هاي فرعي بسياري وجود دارد بعضي بن بست است و بررخي ميان بر؛ كسي كه از تجارب ديگران بهره مي برد؛ قبل از ورود به راه فرعي نسبت به وضعيت آن سئوال مي كند ؛ اگر راه بن بست باشد ؛ پا در آن نمي گذارد و عمر خود را در آن مسير ضايع نمي كند ؛ اگر هم راه ميان بر باشد كه چه بهتر مي رود و از ديگران پيش مي افتد ؛ اين الفباي ساده زندگي و رمز موفقيت در جاده عمر است.

اما در جاده واقعي هم داستان كم و بيش شبيه جاده قبلي است ؛ مي توانيم در اين جاده با احتياط برانيم و در طول مسير از زيبايي هاي اطراف آن لذت ببريم يا با بي احتياطي و عدم توجه به تجارب تلخ گذشتگان در چشم بر هم زدني مسير جاده واقعي خود را با پايان جاده عمر پيوند زنيم.

متاسفانه بيشتر كسانيكه با ناديده گرفتن تجربه ديگران در مسير بن بست زندگي قرار مي گيرند ؛ جزو عاملين حوادث جاده اي واقعي هم بشمار مي روند ؛ كساني كه گاها زندگي افراد ديگر را نيز با انديشه نا صحيح خود قرباني مي كنند.

اين روزها كم و بيش اخباري از حوادث و سوانح كه اتفاقا ماحصل تجربيات تلخ گروهي از مردم است را مي بينيم و مي شنويم ؛ بعضي از اين اخبار درس مي گيريم و بررخي مايليم مسير بن بست را برويم و خود تجربه كنيم .

متاسفانه با مروري مختصر و تمركز بر علل حوادث و سوانح جاده اي در مي يابيم كه عامل خطاي انساني از جايگاه بالاتري برخوردار است ؛ اگر كمي جلوتر برويم ؛ شوربختانه به نتايج ملموستري دست پيدا مي كنيم ؛ سبقت غير مجاز؛ سرعت غير مجاز ؛ انحراف به چپ ؛ ناتواني در كنترل خودرو و غيره ....

آيا بخش اعظمي از اين تلفات ناشي از بي توجهي ما نسبت به تجارب گذشته نيست؟

به راستي چرا بايد عامل خطاي انساني در سوانح رانندگي ما اينقدر بالا باشد؟

يكي از صفاتي كه معمولا بين اكثر ما به طور مشترك وجود دارد بي تفاوتي است ؛ بي تفاوتي نسبت به كار؛ نسبت به بهداشت و سلامتي و حتي بي تفاوتي نسبت به ايمني تا زمانيكه حادثه و اتفاقي براي ما يا سايرين رخ نداده باشد نسبت به هشدارها بي تفاوت هستيم به محض وقوع سانحه يك چند روزي آسمان ريسمان را به هم مي بافيم و تقصير را به گردن اين و ان مي اندازيم و پس از گذشت چند روز كم كم داستان را به باد فراموشي مي سپاريم.

چرا ما نسبت به ايمني و سلامت خود و خانواده ؛ تا اين حد بي توجه هستيم؟

چرا بايد تنور اخبار دلخراش تلفات جاده اي در ذهن ما به ثانيه اي گرم شود و در لحظه اي سرد؟

رسانه هاي ما هم متاسفانه اينگونه هستند؛ اولويتهاي ما هم بعضا بر همين اساس شكل مي گيرد؛ اصل را معمولا فداي فرع و حاشيه مي كنيم و توان خود را پاي آن به حراج مي گذاريم.

در رانندگي هم بعضا خود را تافته اي جدا بافته مي دانيم و بالاتراز ديگران تصور مي كنيم.

اين حس برتري و مهارت در رانندگي چطور به ذهن ما مي رسد؟

چه عاملي باعث مي شود كه گاهي خيابان ها و جاده ها را با پيست اتومبيلراني اشتباه بگيريم؟

دليل اين غرو ؛ تكبر و تغيير فاحش شخصيت ما در پشت فرمان چيست؟

آيا سرعت باعث پيدايش و تقويت اينگونه رفتارها در ما مي شود يا دليل ديگري دارد؟

تا چه زماني بايد شاهد پي در پي دلايلي همچون سرعت غير مجاز ؛ سبقت غير مجاز ؛ ناتواني راننده در كنترل خودرو و .. باشيم؟

پايان اين سيكل كجاست؟

آيا با تشديد برخورد و افزايش جرايم اين مشكل مرتفع مي شود ؟

آيا فكر مي كنيد با اصلاح جاده ها و ايمن نمودن خودرو ها مشكل حل خواهد شد ؟ شايد بخشي از تلفات تا حدودي كاهش پيدا كند اما عمده مشكلات و گرفتاريهاي ما همچنان باقي خواهد ماند .

دوستان تا ما نخواهيم اتفاق خاصي روي نخواهد داد ؛ زحمت زيادي هم براي ما ندارد ؛ نه خرج زيادي روي دست ما خواهد گذاشت و نه زمان بيشتري از ما مي گيرد ؛ يك دستور العمل بسيار ساده دارد كه در يك كلمه خلاصه مي شود و همگي آن را مي دانيم ؛ احتياط ...

احتياط براي رعايت كامل مقررات و احترام به سايرين در حين رانندگي تا صدمه اي از جانب ما به ديگران وارد نشود.

احتياط براي مراقبت از خود كه ديگران صدمه اي به ما نزنند.

و احتياط سوم از بات توجه به ايمني خودرو و جاده ؛ اگر آگاهيم كه خودرو يا جاده اي كه در آن پا مي گذاريم از ايمني لازم برخوردار نيست با دقت و سرعت مطمئنتري برانيم ؛ چون تجربه را تجربه كردن خطاست.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.378 seconds.