.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آقای استاندار متشکریم!
قاسم خوش سیما

شمال نیوز: قاسم خوش سیما - در مروراخبار روز گذشته گیلان نکته جالب توجهی وجود دارد که می تواند نظر مردم و اهالی امر را به خود جلب نماید و آن اینکه شخصیت شماره یک اجرایی استان از وجود چند رسانه بیماردر فضای خبری پیرامون خود اظهار نگرانی می کند.

اظهار نظری کاملا سر بسته که هم تک تک فعالین مرتبط می توانیم آن را به خودمان نسبت دهیم و هم آنکه یکایکمان می توانیم خود را مبرا از نظر ایشان بدانیم چون هیچ گونه کدی برای شناسایی وجود ندارد. اما اینها مهم نیستند و قصد نداریم بیماران رسانه ای استانمان را بشناسیم چون مشکل امروز جامعه چنین چیزی نیست و جناب استاندار نیز با زیرکی هرچه تمامتر اصولا وارد زیر لایه های آن نشده اند بلکه تنها ” پایش اجتماعی ” این خبر مد نظر است که در ادامه به مراتب آن خواهیم پرداخت.

حال با توجه به سوابق مطبوعاتی ملی و محلی نگارنده ی این متن، به نظر می رسد مهمترین دغدغه اهالی مطبوعات، رسیدن پیام خود به ” مخاطب هدف ” است و ارتباط موثر در درجه دوم اهمیت قرار دارد زیرا براساس مفاهیم این علم در کمپانی های خبری صاحب نام جهان نیز، اولویت نخست، اطمینان از اتصال خبری مابین منبع و مقصد است و اولویت شماره دو ارتباط موثر بین آنها می باشد که آن نیز با پارامترهایی مانند شیوه، تکرار، تنوع، تغییر زاویه، استمرار غیر مستقیم، محاسبات مکانی و زمانی و مواردی از این دست محقق خواهد شد که باز، پرداختن به مباحث فنی در وقت این یادداشت نمی گنجد و کاری با آنها نداریم.

اینجاست که در ارتباط با موضوع فوق، خبر خوشایند برای اهالی رسانه این خواهد بود که نماینده عالی دولت در سرزمین مادریمان، نگاهی دقیق به لایه های خبری حوزه استحفاظیه خود و مهمتر نظر افکار عمومی دارد و نشان می دهد معاون و مشاوران اجتماعی ایشان وظایف خود را به شایستگی انجام داده اند. امری که جای بسی خرسندی را برای فعالین به همراه خواهد داشت که حرف هایشان شنیده شده و به نظر می رسد استنباط بیمار بودن ” برخی ” در درجات بعدی اهمیت قرار دارد.

روی دیگر سکه آن است تقریبا تمام طیف های اجتماعی استان در معتدل بودن شخصیت استاندار محترم اتفاق نظر دارند و بلوغ این مهم می تواند در دور بعدی تصدی دولت تدبیر و امید سبب اصلاحات دامنه دارتر اجتماعی در سرزمین گیل و دیلم شود. اکنون در پیوند با چنین موضوعی امید است همکاران عمدتا جوان این جانب به ظرایف روانشناسی رسانه – در افق پنهان آن – بیش از پیش حساس باشند و طوری عمل کنند که ضمن انجام رسالت خود و پایبندی به قداست خبری، بدون هیچ تعارفی وظایفشان را انجام دهند اما فضای اعتدال را نیز بشناسند، آینه ای تمام نما برای دردهای پیدا و پنهان جامعه خود باشند و در عین حال به برجسته نمودن نقاط قوت و پتانسیل های متنوع اقلیم نیز همت گمارند.

در کنار آن حساسیت های غیر ضرور ایجاد نکنند که خدای ناکرده مردم از آن طرف بام پرتاب شوند، جایی که با تحریک دولت در بعد استانی، ناخواسته موجب تغییر زاویه در رفتارهای مدنی مردم و مسئولین گردند که نمونه های آن در سنوات ماضی به وفور پیدا می شود و متاسفانه مردم از این حیث دچار زیان های غیر قابل جبرانی نیز شده اند.
به نظر می رسد مهمترین آفت برای همکاران جوانتر – در هرکجای کشور – آن باشد که اصطلاحا یک ” رسانه چی ” بخواهد ” خود ” را بزرگتر از خبرش، بالاتر از علم روزنامه نگاری و یا سرتر از جامعه نشان دهد. موضوعی که در صورت عدم مدیریت، به طور تدریجی موجبات مرگ حرفه ای یک روزنامه نگار و یا یک فعال حرفه ای شاغل در فضای مجازی و مکتوب را فراهم می کند.

در همین ارتباط شاهد آنیم با ارزان بودن فضای شبه رسانه ای موجود در اپ های تلفن دستی و اینترنت، کسانی به شکل کاملا غیر رسمی و غیر حرفه ای وارد چنین گود مهم و تببین کننده ای شده اند که عملکرد نادرستشان می تواند حکم همان طبیب قلابی را بازی کند که طبابتش خطرناک و دارای پیگرد قانونی است. بنا براین انتظار استاندار محترم و همه ی مردم فهیم آن است در استانی که مفتخر به سابقه وجود اولین رسانه ی کشور بوده، روزنامه نگاران و فعالین عرصه رسانه از مراحل شایعه سازی و جنجال آفرینی های ” غیرضرور ” عبور نمایند و این امور سبکتر را به مناطقی از کشور بسپارند که به تازگی وارد چنین موارد اجتماعی شده اند و جوانتر به حساب می آیند.

در پایان ضمن قدردانی از استاندار محترم به سبب ایجاد چنین تلنگری در فضای خبری استان، قدر مسلم آن است که نه ایشان و نه هیچ شهروند دیگری منکر فعالیت های قانونمند و عاقلانه رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی نیستند اما مهمتر از همه چیز شکل صحیح کار- حتی برای انتقاد از کاستی های موجود – است و جمله طلایی در خصوص مطلب فوق آن است که هیچ پدیده اجتماعی به بهکرد امور نخواهد انجامید مگر آنکه صادقانه و عالمانه در خدمت جامعه باشد و سود های شخصی افراد در تعالی و توسعه پایدار و همه جانبه جستجو گردد. روزنامه نگاری که بداند دنیای بزرگ رسانه نیز تنها جزئی کوچک از اجتماع بزرگ تر انسانی است و کسی حق ندارد با استفاده از این فضا در صدد بر هم زدن آرامش روحی و روانی مردم باشد که این همان مصداق افتادن از آن طرف بام است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.795 seconds.