.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رودخانه‌های مازندران در معرض آلودگی فاضلاب‌ها
مدیر دفتر فنی و خدمات مهندسی آب و فاضلاب شهری مازندران با بیان اینکه بیشتر رودخانه‌های استان در معرض آلودگی قرار دارد، گفت: بیشترین سهم آلودگی رودخانه‌ها را انواع فاضلاب‌های شهری، کارخانجات و بیمارستان‌ها تشکیل می‌دهد.

به گزارش شمال نیوز، به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران، علی آبادیان با بیان اینکه مازندران به‌عنوان یکی از پرباران‌ترین مناطق کشور دارای منابع عدیده آب سطحی ازجمله رودخانه‌های متعدد است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر استفاده مناسبی از این منابع در بخش‌های مختلف به‌عمل نیامده به‌طوری که در بخش شرب و کشاورزی عمدتاً از منابع زیرزمینی استفاده شده که این امر سبب کاهش آب‌های زیرزمینی و هدر رفت آب‌های سطحی شده است.

وی با تأکید بر ضرورت برنامه مدون و کارشناسی شده در استفاده از آب‌های سطحی و رودخانه‌ها به‌عنوان منابع پایدار و مطمئن تأمین آب، افزود: از این نکته نمی‌توان غافل شد که منابع آب‌های سطحی زمانی به‌عنوان منابع پایدار محسوب می‌شوند که از نظر کمی و کیفی مورد محافظت قرار گیرند.

مدیر دفتر فنی و خدمات مهندسی آب و فاضلاب شهری مازندران ادامه داد: سیاست‌های کلان مدیریتی منابع آب و تلاش در حفظ منابع موجود زمانی نتیجه می‌دهد که فرهنگ حفظ و نگهداری از مواهب طبیعی ازجمله رودخانه‌ها توسط ساکنان اطراف این رودخانه‌ها رعایت شود.

این مسؤول کنترل میزان آب رودخانه‌ها با استفاده از سدها، بندها و آب‌گیرها را سبب حفاظت کمی این منابع در مقابل سیل و ورود آن به آب‌های شور دریا دانست و تصریح کرد: با استفاده از تمهیدات حفاظتی مانند جلوگیری از ورود فاضلاب خانگی، بیمارستانی و صنعتی به رودخانه‌ها، جلوگیری از ریختن زباله و مواد زائد جامد در حاشیه رودخانه‌ها و کنترل ورود مواد آلاینده ، پاکی رودخانه‌ها تضمین می‌شود.

آبادیان بیان کرد: آلودگی رودخانه‌ها علاوه بر تأثیر منفی بر تأمین آب در بخش‌های مختلف سبب شیوع بیماری‌های واگیر، کاهش سطح بهداشت عمومی و تحمیل هزینه‌های درمانی، اثرات سوء اقتصادی، تخریب محیط‌زیست و اثرات منفی در صنعت توریسم می‌شود.

وی تصریح کرد: هم استانی‌ها باید برای جهت حفظ و ارتقاء بهداشت و سلامت خود و حفاظت از منابع آبی پایدار، توسعه استان در بخش‌های کشاورزی، توریسم، صنعت و نگهداری سرمایه‌های ملی برای استفاده نسل‌های آینده اهتمام جدی به حفظ رودخانه‌ها، منابع آبی و پیشگیری از آلوده شدن آن توسط زباله، فاضلاب، پساب کشاورزی و ... به‌عمل آورند.

مدیر دفتر فنی و خدمات مهندسی آب و فاضلاب شهری مازندران ادامه داد: این شرکت در حوزه حفاظت از منابع آبی اعم از سطحی و زیرزمینی از بدو تأسیس اقدام به مطالعه و اجرای پروژه‌های جمع‌آوری، تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب در شهرهای استان کرده است.

این مسؤول خاطرنشان کرد: تاکنون مدول اول تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرهای بابل، بابلسر، جویبار، نوشهر و چالوس و ساری به بهره‌برداری رسیده است و چنانچه امکان تأمین اعتبار مالی وجود داشته باشد تمام جمعیت این شهرها زیرپوشش شبکه فاضلاب قرار می‌گیرند که در این صورت بخش عمده ای از آلودگی رودخانه‌های بابلرود، شازده‌رود، سیاهرود، رودخانه چالوس و تجن ناشی از فاضلاب شهری رفع می‌شود.

آبادیان ادامه داد: عملیات اجرایی فاضلاب شهرهای آمل، قائم‌شهر، تنکابن، محمودآباد در حال انجام است و از سال‌جاری نیز عملیات اجرایی فاضلاب در رامسر نیز شروع می‌شود که در صورت ساخت تصفیه‌خانه در این شهرها، آلودگی رودخانه‌هایی که در مجاورت این شهرها قرار دارد کاهش می‌یابد.

وی از شهروندان خواست با حفظ منابع آبی، شرکت آبفای استان را یاری دهند تا سریع‌تر به اهداف پیش‌بینی شده در اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های فاضلاب دست یابد.

منبع:فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.108 seconds.