.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اقتصاد مقاومتی ، راه برون رفت از بحران اقتصادی
سید جابر حسینی سیاهدشتی

شمال نیوز : رکود و تعطیلی کارخانه ها و انتشار فیش های حقوقی نا متعارف ، این دو را شاید بتوان پای ثابت اخبار این روز های کشور به حساب آورد ، دو رویه ی کاملا متفاوت که مانند خیلی از مسائل غیر عادی دیگر در ایران کسی از آن تعجعب نمیکند. فارغ از ماهیت این فیش های حقوقی انتشار همزمان آن ها با خبر تعطیلی کارخانه ها تاثیر روانی بدی روی تولید کنندگان و کارگران گذاشته و به تنش ها دامن زده. اگرچه رکود اقتصادی سال هاست در فضای اقتصادی کشور قد علم کرده  و کارخانه های نیمه تعطیل یکی پس از دیگری به سوله های خالی تبدیل میشوند و دیگر کسی از اعلام ورشکستگی خجالتی ندارد.

تعطیلی کارخانه ارج و فروش ماشین آلات آن که نه تنها شکستن یکی دیگر از استخوان های تولید کشور بلکه مرگ یک نوستالوژی 80 ساله بود و شرایط بحرانی پارس الکتریک،اخراج تعدادی از کارگران کاله ، تعطیلی کارخانه های قند ورامین ، کاشی طوس،کاشی و سرامیک ایرانا ، فولاد لوشان.... و حقوق معوقه کارگران کارخانه ها تنها بخشی از اخبار این روز های صنعت کشور است. در این بین شمال کشور هم بی نصیب نبوده ،هلدینگ نساجی مازندران که روزگاری شمال کشور را به قطب نساجی کشور تبدیل کرده بود اکنون تعطیل شده و بخشی از آن به انبار سایپا تبدیل شده ، کارخانه چیت بهشهر که اکنون نیمه فعال است و وضع نا به سامانی دارد کارخانه پنبه پاک کنی که کاملا تعطیل شده و چوکای تالش که روزگاری یکی از شرکت های صنعتی موفق و سود ده کشور بود اکنون در آستانه تعطیلی قرار گرفته.

به نظر میرسد نوسانات ارزی ، تحریم ها ، عدم حمایت از تولید ملی و عدم پرداخت یارانه تولید که پس از اجرایی شدن فاز اول هدفمندی یارانه ها به وقوع پیوست در کنار سیل عظیم واردات و قاچاق و تسهیلات گران قیمت و مالیات های سنگین توان بقا را از واحد های صنعتی کشور گرفته و آن ها را تا مرز ورشکستگی کامل پیش برده و علی رغم تلاش بی وقفه دولت برای بهبود اوضاع اقتصادی تا وقتی این باور به وجود نیاید که تنها کلید رشد اقتصادی توجه به تولید است نمیتوان به آینده اقتصاد امیدوار بود .

بی شک دولت میتواند با جهت دهی اقدامات خود به سمت کاهش قیمت تمام شده تولید از منظر معافیت های مالیاتی ، بیمه ای ، گمرکی و حتی عوارض مختلف و کنترل واردات و قاچاق در کنار اعطای وام های طولانی مدت با نرخ بهره متناسب جهت نوسازی ماشین آلات و فریز وام های بانکی تولید کنندگان تا خروج از رکود در کنار همکاری با واحد های صنعتی  در پرداخت قبوض آب و برق و گاز قدم های موثر تری در جهت نجات صنایع بردارد.

باید بپذیریم در هیچ کجای دنیا تولید کنندگان نمیتوانند با وام با سود 36 درصدی و جریمه های سنگین در بازپرداخت که در هیچ کشور اسلامی نظیر آن وجود ندارد توان ادامه فعالیت داشته باشند.

چکیده همه ی این راه حل ها را میتوان در تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی یافت ، در واقع همچنان به نظر میرسد بهبود شرایط فقط با کلید اقتصاد مقاومتی و اتکا به تدبیر رهبری در استقرار قرارگاه اقتصاد مقاومتی در مناطق مختلف امکانپذیر است و با ادامه ی شرایط رکود به نظر میرسد هنوز تاکیدات رهبری معظم انقلاب مبنی بر جهاد اقتصادی و حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی به مسئولان به درستی عملی نشده.

امروط مرز های کشور برای امر قاچاق باز است و تریلی تریلی کالای اساسی به اسم مرز نشینان وارد میشود ، در حالی که حتی عوارض ناشی از واردات قانونی همین کالاها میتواند منجر به نجات بسیاری از صنایع شود

فشار های وارد شده بر بنگاه های اقتصادی ، تعطیلی و به تبع آن اخراج کارگران و تبعات اجتماعی آن برای بهبود به همت همه نیاز دارد، دولت ، مردم و حتی خود تولید کنندگان ، بی شک انتشار اخبار تنش زا در این برهه کمکی به بهبود شرایط نمیکند و تنها تنش میان دولت و بخش خصوصی را افزایش می دهد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.241 seconds.