.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سازمان حج در انتظار ارسال تفاهمنامه از ریاض
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به آخرین وضعیت تمتع سال 95 گفت: امروز (یکشنبه) آخرین فرصت برای عربستان است تا موافقت کامل خود را با خواسته‌ها و مطالبات منطقی جمهوری اسلامی اعلام و تفاهمنامه را ارسال کند.

به گزارش شمال نیوز: سعید اوحدی تأکید کرد: در صورت عدم اعلام و ارسال تفاهمنامه، سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری بیانیه خود را درباره تصمیم‌گیری حج تمتع ۹۵ صادر می‌کند.

وی در ادامه افزود: در آخرین جلسه‌ای که با مسئولان سعودی درخصوص تفاهمنامه تمتع داشتیم، وزیر حج عربستان حضور نداشت و به صورت تلفنی از ما خواست که تفاهمنامه را امضا کنیم و تأکید کرد خود من متعهد می‌شوم تا بعداً خواسته‌های ایران برآورده شود، اما ما این کار را نکردیم.

اوحدی گفت: وزیر حج عربستان با اختیار تام به مذاکرات نیامده بود، ضمن اینکه معاون وی در یک حرکت عجولانه در نشست خبری روز چهارشنبه گذشته خود اعلام کرد که ایران تفاهمنامه را امضا کرده، در حالی که ما هیچ‌گاه پای قراردادی که در آن عزت و امنیت زائران حفظ نشود و تعریف جامع و شفافی از بهره‌مندی حجاج از خدمات کنسولی نداشته باشد را امضا نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: طی 5 ماه گذشته بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت تلاش و پیگیری‌های لازم را انجام دادند تا زائران ایرانی به حج تمتع مشرف شوند، لذا طی جلسات متعدد با وزارت حج عربستان همیشه بر یک نکته تأکید کردیم که حج را از مسائل سیاسی جدا ببینیم.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: همچنین به وزارت حج توصیه کردیم مبنای امضای تفاهم‌نامه را مانند تفاهم‌نامه سال‌های گذشته باشد، چرا که بعد از حوادثی مانند فرودگاه جده، سقوط جرثقیل و فاجعه منا به صورت طبیعی بین مردم دغدغه جدی و منطقی وجود داشت که بعد از این سه حادثه، عربستان چه تمهیداتی را برای حجاج فراهم کرده است؟

وی با بیان اینکه ۲۰ راهکار علمی و اجرایی را تبیین کردیم، گفت: متأسفانه در جلسات تشکیل شده هر زمان راهکارهای ما مطرح شد، با جمله "باید با دستگاه های‌دیگر مطرح کنیم" مواجه شدیم؛ درخصوص خدمات کنسولی و ویزا هم می‌گفتند باید با وزارت خارجه صحبت کنیم.

اوحدی ادامه داد: بعد از 5 ماه تأخیر شاهد تغییراتی در ساختار وزارت حج بودیم و در پی آن وزیر جدید حج عربستان دعوت کرد که هیئت ایرانی باز هم به عربستان اعزام شود، ما هم طی نامه‌ای به وزیر حج عربستان پیشنهادها، خواسته‌ها و مطالبات منطقی خود را در دو بخش تضمین امنیت و رعایت عزت و کرامت زائران ارسال کردیم.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: رفتار وزارت حج عربستان نسبت به دوره قبلی مذاکرات کاملاً متفاوت بود و همه شرایط پذیرایی از هیئت سیاسی را رعایت کردند.

وی گفت: در جلسه روز چهارشنبه مسائل و مشکلات سال‌های گذشته را به وزیر حج عربستان مطرح و اعلام کردیم که با وجود اینکه سال‌های گذشته کنسولگری و سفارت داشیم بعضاً شاهد بدرفتاری با زائران و روحانیون در مبادی ورودی عربستان‌ بودیم از این رو تاکید کردیم یکی از شروط جدی ما تعریف خدمات کنسولی است که در این خصوص وزارت خارجه ایران پیشنهاد خود را از طریق سوئیس به ریاض فرستاده است.

اوحدی گفت: در این جلسه مراتب اعتراض صریح خود را نسبت به جسارت امام جمعه مکه به زائران ایرانی مطرح و تأکید کردیم که این رفتار با تامین امنیت زائران منافات دارد، چرا که وقتی فضای روانی در عربستان ایجاد شود این فضا زمینه‌ساز عدم امنیت زائران خواهد بود.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: به عربستان اعلام کرده‌ایم که زمان را از دست داده‌ایم و این سفر آخرین فرصت برای زمینه‌سازی حضور زائران ایرانی است؛ از این رو نهایتاً قرار شد هیئت‌های کارشناسی جمع‌بندی خود را در سه زمینه اعلام کنند.

وی گفت: این سه زمینه عبارت‌اند از جمع‌بندی متن پیشنهادی راهکارهای تأمین امنیت ایران، حذف ۱۱ بند منفی نسبت به اصل حفظ کرامت، عزت و حرمت زائران ایرانی و موضوع خدمات کنسولی که در این میان ۶ بند منفی حذف شد، اما ۵ بند همچنان باقی ماند.

رئیس سازمان حج و زیارت در تشریح بندهای منفی تفاهم نامه گفت: سعودی‌ها در این بندها بیشتر به دنبال محدود کردن زائران ایرانی بودند، به عنوان مثال گفته بودند بعثه‌های مراجع عظام تقلید حق ارتباط‌گیری با بعثه سایر کشورها را ندارند و یا زائران حق برگزاری جشن‌های ساده و همایش‌هادر هتل ها را ندارند./ایسنا


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.025 seconds.