.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ریاست مجلس خبرگان از ابتدا تا امروز/ مجلس خبرگان در انتظار پنجمین رئیس
آیت الله امینی، آیت الله موحدی کرمانی، آیت الله هاشمی‌شاهرودی، آیت الله مومن و آیت الله جنتی از گزینه‌های اصلی انتخابات ریاست مجلس خبرگان هستند.

به گزارش شمال نیوز، مجلس خبرگان رهبری، این روز‌ها بحث داغ محافل سیاسی است. امروز مجلس پنجم در حالی شروع به کار می‌کند که همه به نگاه‌ها به سمت انتخابات هئیت رئیسه آن است. انتخاب رئیس مجلس خبرگان مدت‌هاست به موضوعی حساس تبدیل شده و به گفته برخی از نمایندگان این مجلس، انتخاب رئیس جدید یکی از مهم ترین اقدامات نمایندگان در روزهای نخست مجلس پنجم خواهد بود.

نمایندگان مجلس خبرگان طبق اصول 107، 108 و 111 قانون اساسی مسئولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه را به عهده دارند. مسئولیت حراست از مهمترین رکن نظام جمهوری اسلامی ایران به عهده نمایندگانی است که علاوه بر اشتهار به دیانت ، شایستگی اخلاقی و نداشتن سوابق سوءسیاسی و اجتماعی باید بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی به مسائل روز داشته باشند و مهمتر از همه این‌که به حدی از اجتهاد رسیده باشند که بتوانند بعضی از مسائل فقهی را استنباط کنند و ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهند.

آیت‌الله علی مشکینی اولین رئیس مجلس خبرگان بوده است که 24 سال ریاست این مجلس را برعهده داشت. دوران وی بسیار کم حاشیه سپری شد. مرحوم مشکینی تا آخر عمرش بر صندلی قرمز خبرگان تکیه زد. مهمترین تصمیم در زمان وی و دوره اول مجلس خبرگان انتخاب آیت الله خامنه‌ای به عنوان جانشین امام ‌خمینی (ره) بود.

پس از آیت الله مشکینی ریاست مجلس خبرگان به آیت الله هاشمی‌رفسنجانی که در آن زمان نائیب رئیس بود رسید. وی توانست با کسب 51 رأی رقابت را از آیت‌الله یزدی که 26 رأی آورده بود ببرد و دومین رئیس خبرگان شود.

دوره چهارم خبرگان برخلاف سه دوره گذشته چهار رئیس را به خود دید. انتخابات هئیت رئیسه خبرگان که هر دوسال یک‌بار برگزار می‌شود؛ این بار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دلایل مصلحت‌اندیشی از کاندید شدن برای بار دوم انصراف داد و در 17 اسفند 89 ریاست را به آیت‌الله مهدوی کنی داد.

اما دوران ریاست آیت‌الله کنی هم در سال 93 به پایان رسید. وی 29 مهر 93 دار فانی را وداع گفت تا نائب رئیس وی بتواند بر کرسی قرمز ریاست خبرگان تکیه بزند و عبای ریاست به تن کند.

آیت‌الله محمد یزدی البته مدت کوتاهی را توانست لقب رئیس خبرگان را به دوش بکشد. وی کمتر از 2 سال توانست عنوان رئیس را داشته باشد و با پایان رسیدن دوران چهارم مجلس ریاست او هم تمام شد.

امروز مجلس خبرگان مهمترین کاری که باید انجام دهد انتخاب رئیس است. اما انتخاب رئیس پنجمین دوره مجلس خبرگان با حاشیه های فراوانی همراه بوده و از چهره های مختلفی به عنوان نامزد ریاست یاد می شود. بسیاری که خواهان ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مرد شماره یک تهران بر خبرگان بودند با سخنان صریح هاشمی آب پاکی روی دستشان ریخته شد. آیت‌الله هاشمی به صراحت اعلام کردند که قصدی برای کاندید شدن در انتخابات ریاست خبرگان را ندارند.

با این حرف بود که وی به اعتقاد برخی از گردونه انتخابات کنار رفت اما، گزینه‌های جدی برای بدست آوردن این صندلی همچنان مطرح هستند. آیت الله امینی، آیت الله موحدی کرمانی، آیت الله هاشمی‌شاهرودی، آیت الله مومن و آیت الله جنتی از گزینه‌های اصلی این انتخابات هستند. باید دید با برگزاری جلسه غیر علنی برای تعیین رئیس، چه کسی به عنوان ششمین رئیس عبای ریاست را به تن کرده و بر صندلی ریاست خبرگان تکیه می‌زند./ نامه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.078 seconds.