.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کشاورزان مازندرانی با عدم خرید کلزا چه کنند

با توجه به اینکه کلزا محصولی فساد‌پذیر است و بلافاصله بعد از برداشت باید به مراکز خرید تحویل داده شود اما زمانی‌که با عدم خرید از سوی مراکز خرید مواجه می‌شود با محصول تولیدی خود چه کنند؟
به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس، کلزا محصولی است که دانه آن حاوی 45 درصد روغن و 35 درصد پروتئین است و به‌دلیل اینکه 90 درصد روغن مصرفی کشور وارداتی است تلاش مسؤولان بر این است طرح توسعه کشت کلزا را رواج دهند تا در خوداتکایی و تولید روغن مورد نیاز کشور نقش اساسی داشته باشند و به همین دلیل زراعت این محصول از سال 70 در کشور و به‌تبع آن در استان مازندران آغاز شد.

مسؤولان بخش کشاورزی معتقدند که زراعت کلزا در مازندران قبل از سال 85، 35 هزار هکتار بوده است در حالی‌که بعد از آن به‌دلیل دایر نبودن مراکز خرید در فصل برداشت و عدم پرداخت به‌موقع بهای این محصول سال به سال سطح زیر‌کشت این محصول کم شد و انگیزه‌ای برای کشت کلزا از سوی کشاورزان وجود نداشت.

امسال جلسات مختلفی از سوی مسؤولان بخش کشاورزی در استان برگزار شد که تأکید بر ایجاد انگیزه به کشاورزان برای زراعت کلزا و نحوه مطلوب خرید از سوی مراکز خرید و پرداخت به‌موقع بهای کلزا را به کشاورزان نوید می‌دادند که برای صحت این موضوع و نحوه خرید به سراغ مراکز خرید در شهرستان ساری رفتیم تا از صحت و سقم آن از سوی کشاورزان بیشتر مطلع شویم.

با صحبت‌هایی که با کشاورزان داشتیم دریافتیم که صحبت‌های مسؤولان آن‌طور که از حل مشکلات کشاورزان نوید می‌داد خبری نبوده است و همچنان عدم خرید از کلزاکاران و برگشت این محصول به کشاورزان وجود دارد.

عدم رضایتمندی بهره‌برداران در زمان تحویل دانه در مراکز خرید از نظر بالا بودن افت رطوبت گلایه‌ای بود که چند کشاورز داشتند.

* بهای کلزا ‌به‌روز به حساب کشاورزان واریز می‌شود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: تاکنون 2 هزار و 150 تن کلزا از کشاورزان مازندرانی خریداری شد و 3 میلیارد و 440 میلیون تومان به حساب کشاورزان واریز شد.

حسن عنایتی افزود: بهای کلزا ‌به‌روز به حساب کشاورزان واریز می‌شود و مشکلی در پرداخت این محصول وجود ندارد.

وی ادامه داد: مراکز خرید تا زمانی که محصول تولیدی وجود داشته باشد اقدام به خریداری می‌کنند.

به گزارش فارس، مسؤولان بخش کشاورزی فواید کشت کلزا را بی‌نیازی از واردات روغن، جلوگیری از خروج ارز، ایجاد رونق اقتصادی برای کشاورزان بیان می‌کنند و آیا بهتر نیست برای رسیدن به خواسته کشور و افزایش سطح زیرکشت کلزا جدیت بیشتری از سوی مسؤولان صورت گیرد و وعده‌های خود را در جلسات عملی کنند؟

حال اگر این روال همچنان ادامه پیدا کند نه‌تنها سطح زیرکشت کلزا در استان افزایش پیدا نمی‌کند بلکه کشاورزان هیچ توجهی به وعده وعید‌های مسؤولان نمی‌کنند.

با توجه به اینکه کلزا محصولی فساد‌پذیر است و بلافاصله بعد از برداشت باید به مراکز خرید تحویل داده شود اما زمانی‌که از با عدم خرید از سوی مراکز خرید مواجه می‌شود با محصول تولیدی خود چه کنند؟/350


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.47 seconds.