.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نتیجه انتخابات مجلس دهم در گلستان؛
تغییر ۱۰۰ درصدی نمایندگان مجلس در گلستان
پرونده دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی روز جمعه ۱۰ اردیبهشت در گلستان بسته شد که مردم این استان با رای خود، ۱۰۰ درصد نمایندگان قبلی را تغییر دادند.

 مهر: مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در گلستان همزمان با برخی نقاط کشور، جمعه ۱۰ اردیبهشت در سه حوزه انتخابیه گلستان برگزار شد.

گلستانی ها که در دور اول سه نماینده خود را انتخاب و راهی مجلس کرده بودند، جمعه ۱۰ اردیبهشت به پای صندوق های رای رفتند تا تکلیف چهار نماینده باقی مانده را مشخص کنند.

هفتم اسفند، منتخبین مردم در حوزه های علی آبادکتول، گنبدکاووس و آزادشهر و رامیان با رای مردم، مستقیم راهی بهارستان شدند. اما در حوزه های مرکز یعنی گرگان و آق قلا، شرق یعنی گالیکش، کلاله، مراوه تپه و مینودشت و حوزه غرب یعنی بندرترکمن، بندرگز، کردکوی و گمیشان به دلیل رقابت سخت و نزدیک، انتخابات به دور دوم کشیده شد.

اسدالله قره خانی از علی آبادکتول، قره جه طیار از گنبدکاووس و علیرضا ابراهیمی از آزادشهر افرادی بودند که در مرحله اول از گلستان راهی مجلس شدند.

دو مرحله ای شدن انتخابات گلستان در شرایطی بود که با مشارکت ۸۱ درصدی، مردم گلستان بیشترین حضور را نسبت به سایر استان های کشور در پای صندوق های رای داشتند.

اما انتخابات مرحله دوم در حوزه مرکز گلستان شاهد رقابتی چهارجانبه بود که از این میان دو نفر باید راهی مجلس می شدند. سید علی طاهری نماینده دو دوره مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی یکی از افرادی بود که گرچه توانست به سختی در جمع چهار نفر حاضر شود، ولی از بخت بالایی برای کسب رای برخوردار بود. نبی هزار جریبی هم که پیش از این یکبار شانس خود را در شورای شهر گرگان امتحان کرده بود و متخب دوم مردم منطقه بود، خود را یکی از نمایندگان گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی می دید.

در عین حال نورمحمد تربتی نژاد و عبدالغور امان زاده هم که پیش از حضور چشمگیری در عرصه های اجتماعی و سیاسی نداشتند، نفرات دیگری بودند که موفق شدند در مرحله اول خود را بالا بکشند و در این رقابت چهارجانبه حضور داشته باشند.

فضای تبلیغات انتخاباتی گرگان و آق قلا در دور دوم مانند دور اول گرم نبود. اما احزاب سعی می کردند با برگزار میتینگ های سیاسی این تنور را گرم کنند تا با کسب بیشترین آراء نماینده خود را به مجلس بفرستند.

علی طاهری در لیست اصولگرایان قرار گرفت و نورمحمدتربتی نژاد و نبی هزارجریبی هم در لیست امید قرار گرفتند، گرچه هزار جریبی در دور اول خود را اصلاح طلب مستقل معرفی کرد. امان زاده هم که دوراول مستقل وارد شده بود در این دوره مستقل ماند.

دو طیف اصلاح طلب و اصول گرا سخنرانی ها و همایش های مختلف برگزار کردند و با آوردن چهره های سیاسی و اجتماعی و همچنین استفاده از ظرفیت های فضای مجازی سعی کردند برای حریف خود به نوعی کری بخوانند.

حضور دقیقه ۹۰ مردم زمان پایان انتخابات را سه بار تمدید کرد

البته سردی فضای تبلیغاتی، نگرانی هایی از حضور نیافتن مردم در دور دوم و کاهش مشارکت ها ایجاد کرد. نگرانی هایی که تا ساعات ابتدایی برگزاری انتخابات هم ادامه داشت.

در برخی شعبه ها ابتدای صبح جمعیت زیادی پای صندوق ها حاضر نشده بودند، اما با فرا رسیدن عصر و کاهش دما رفته رفته به جمعیت پای صندوق در روز جمعه افزوده شد. افزایش جمعیت سرعت بیشتری به خود گرفت تا جایی که انتخابات سه باره و تا ساعت ۲۳ تمدید شد.

 

استان گلستان

تعداد واجدین رأی دادن:

درصد مشارکت: ۶۰

تعداد رأی‌دهندگان: ۴۲۰ هزار و ۶۱

گروه پیروز: اصلاح طلب

ردیف

حوزه انتخابیه

نماینده منتخب

تعداد آراء

گرایش

۱

گرگان و آق قلا

نبی هزار جریبی

۷۸ هزار و یک رای

اصلاح طلب

۲

گرگان و آق قلا

نورمحمدتربتی نژاد

۷۵ هزار و ۳۲۳ رای

اصلاح طلب

۳

کلاله و مینودشت

شهرام کوسه غراوی

۷۴ هزار و ۳۲۹ رأی

مستقل

۴

کردکوی، بندرترکمن

رامین نورقلی پور

۶۹ هزار و ۴۸۰ رای

اصلاح طلب

 

 

با پایان یافتن زمان انتخابات گمانه زنی ها درباره انتخاب نفرات برتر در فضای مجازی آغاز شد و اسامی و تعداد رای های احتمالی دست به دست چرخید تا این که صبح روز شنبه ۱۱ شهریور نتایج رسمی اعلام شد.

نتایجی که برخی از آن ها همسو گمانه زنی ها و برخی هم متفاوت بود.

در حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا آقایان نبی هزار جریبی با کسب ۷۸ هزار و یک رأی و نورمحمد تربتی نژاد با کسب ۷۵ هزار و ۳۲۳ رأی از مجموع ۱۷۰ هزار و ۵۹۸ آرای صحیح مأخوذه به مجلس راه یافتند.

سید علی طاهری هم با کسب ۵۴ هزار و چهار رای و عبدالغفور امان زاده با ۴۹ هزار و ۹۱۶ رای از راهیابی به بهارستان بازماندند.

در این حوزه هر دو نماینده راه یافته در فهرست امید جای داشتند.

تغییر نتیجه حوزه شرق گلستان در لحظات پایانی شمارش آراء

اما رقابت در حوزه شرق گلستان هم در نوع خود جالب بود. نتایج این حوزه زودتر از مرکز گلستان اعلام شد. اما اعلام رسمی نتیجه چندین بار نتیجه نهایی در فضای مجازی تغییر کرد تا جایی که هواداران دو کاندیدا هر کدام خود را پیروز انتخابات می دانستند.

سید نجیب حسینی که خود را اصولگرای مستقل می دانست پیش از این تجربه حضور در مجلس را داشت و در نتایج اولیه انتخابات هم به نظر می رسید کرسی شرق را از آن خود کرده است.

اما با اضافه شدن صندوق های شهرستان های ترکمن نشین نتیجه دیگری رقم خورد و شهرام کوسه غراوی به عنوان کاندیدای مستقل توسط مردم انتخاب شد.

در حوزه انتخابیه مینودشت، کلاله، مراوه تپه و گالیکش آقای شهرام کوسه غراوی با کسب ۷۴ هزار و ۳۲۹ رأی از مجموع ۱۴۳ هزار و ۶۳۷ آرای صحیح مأخوذه به مجلس راه یافت.

در حوزه غرب هم رقابت از همان دور اول بین رحمت اله جلالی اصولگرا و رامین نورقلی پور اصلاح بسیار حساس و نزدیک بود. این رقابت در دوم دوچندان شد اما نورقلی پور فاصله خود را با جلالی در دوم بیشتر کرد و توانست قاطعانه راهی بهارستان شود.

در حوزه انتخابیه کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان آقای رامین نور قلی پور با کسب ۶۹ هزار و ۴۸۰ رأی از مجموع ۱۰۵ هزار و ۸۲۶آرای صحیح مأخوذه به مجلس راه یافت.

با اعلام رسمی نتایج انتخابات پرونده مجلس دهم در گلستان هم بسته شد تا شاهد تغییرات ۱۰۰ درصد در بین منتخبین مردم باشیم. تغییراتی که حامل پیامی جدی برای نمایندگان گذشته و فعلی است و نشان می دهد که مردم از شرایط گذشته راضی نبوده و به امید شرایط بهتر پای صندوق های رای آمده اند.

در پایان رقابت دو مرحله ای انتخابات، از بین هفت منتخب مردم، چهار نفر به صورت مستقل و سه نفر از هم از بین اصلاح طلبان راهی مجلس شدند تا جریان مستقل در انتخابات گلستان پیروز میدان باشد. رقابتی که با مشارکت ۸۱ درصدی کل استان در دور اول و مشارکت ۶۰ درصدی مردم سه حوزه انتخابیه و ۱۰ شهرستان در دوم حاصل شد و بار مسئولیت نمایندگان را دوچندان کرد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.31 seconds.