.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کیسه تقلبی سودجویان برای برنج مازندران

 شمال نیوز:برنج و برنجکاری به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه اقتصادی و کشاورزی کشور همواره مورد توجه دولت و وزارت جهاد کشاورزی بوده است؛ اما متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل سوء‌مدیریت و واردات بی‌رویه برنج خارجی دچار خسارات جبران‌ناپذیری شده است. از آنجا که تولید برنج داخلی، پاسخگوی نیاز مصرفی کشور نیست، واردات آن نیز امری گریزناپذیر به نظر می‌رسد. اما چندی است برخی منابع، خبر از توزیع و فروش برنج تقلبی در نتیجه مخلوط کردن برنج مرغوب شمال با انواع بی‌کیفیت خارجی و سرازیر شدن سودهای هنگفت به جیب دلالان و تاجران فروش این محصول استراتژیک داده‌اند.

این شایعه‌ را باور کنیم
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این باره به خبرنگار جام‌جم گفت: بیش از 50 درصد از برنج کشور در مازندران تولید می‌شود و بسیاری از هموطنان ما از اقصی نقاط کشور برای خرید برنج با کیفیت به این استان مراجعه می‌کنند. عزیزالله شهیدی‌فر با بیان این که متاسفانه مدتی است شایعه آلودگی، مخلوط کردن و در نتیجه کاهش کیفیت برنج مازندران در برخی سایت‌های خبری و فضای مجازی شنیده می‌شود، افزود: برنج مازندران یکی از باکیفیت‌ترین اقلام برنج محلی کشور است که به‌رغم نظارت‌های دقیق سازمان جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران و تعزیرات حکومتی استان، مورد سوء‌استفاده دلالان و بازرگانان سودجو قرار گرفته است.

وی با اشاره به تفاوت قیمت برنج محلی با انواع خارجی، این موضوع را زمینه‌ای مناسب برای مخلوط کردن برنج مازندران با انواع خارجی معرفی و اظهار کرد: طبق مصوبات کمیسیون مشترک سازمان جهاد کشاورزی، دادگستری و تعزیرات حکومتی، هرگونه بسته‌بندی و توزیع محصولات کشاورزی که مورد تائید سازمان جهاد کشاورزی نباشد ممنوع و قابل پیگرد قانونی است و فروشندگان حق ندارند خارج از این چارچوب عمل کنند.

شهیدی‌فر با تاکید بر این که واردات برنج در کشور باید مطابق با نیاز مصرف‌کنندگان باشد، افزود: سال گذشته بیش از 900 هزار تن برنج خارجی وارد کشور شد که این رقم امسال به 600 هزار تن تقلیل یافت. وی یادآور شد: کسانی که تحت عنوان تاجر به چرخه تولید و فروش برنج محلی نفوذ و کلیه حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را به نفع خود مصادره می‌کنند علاوه‌بر آسیب رساندن به کشاورزی و رشد اقتصادی منطقه، موجب خدشه‌دار شدن نام برنج ایرانی در بازارهای جهانی نیز می‌شوند.

مخلوط کردن برنج، روندی ادامه‌دار
چندی پیش نیز رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران به خبرگزاری فارس گفته بود: متاسفانه چون کشاورزان ما از تشکل‌های صنفی منسجمی برخوردار نیستند، لذا متولی پیگیری و رسیدگی به امور آنها مشخص نیست. سید‌تقی جعفریان امیری اظهار کرده بود: در دولت گذشته، واردات برنج در مقابل فروش نفت انجام می‌شد و واردات بی‌رویه علاوه‌بر لطمه به بازار داخلی موجب شد برنج باقیمانده را با توجه به اتمام تاریخ انقضای آن به مزایده بگذارند.

وی در ادامه تاکید کرده بود: جهاد کشاورزی مازندران به تنهایی قادر به مدیریت این موضوع نیست. سال گذشته برنج به قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شد، اما سود اصلی به جیب دلالان رفت، چرا که تنها 50 درصد از محتوای کیسه‌ها برنج داخلی بود و بقیه با برنج خارجی مخلوط شده بود؛ اتفاقی که امسال نیز در سطح گسترده‌ای شاهد آن هستیم.

جعفریان امیری بر لزوم شکل‌گیری سازمان برنج در مازندران تاکید کرد و افزود: چتر حمایتی دولت باید بر سر شالیکاران کشور به صورت جدی در بخش‌‌های تامین نهاده‌ها، ساماندهی بازار فروش محصول، بیمه حوادث غیرمترقبه کشاورزی و مکانیزاسیون کشاورزی باز شود تا زمین‌هایی که از اهمیت و امنیت غذایی ملی برخوردار است تکه پاره، تغییر کاربری غیرقانونی، خرید و فروش یا به حال خود رها نشود.

برخورد جدی با متخلفان
مدیرکل تعزیرات مازندران نیز در این خصوص گفت: از سال 93 تاکنون 89 پرونده تخلف در استان تشکیل شده که 30 فقره آن مربوط به مخلوط کردن برنج است. مهدی عباسی در نشست طرح ساماندهی بازار برنج مازندران افزود: این متخلفان دو تا ده برابر ارزش مقدار برنجی که مخلوط و به بازار عرضه کرده‌اند، جریمه می‌شوند.

وی از کشف انبار 245 تنی برنج‌های تقلبی و تاریخ مصرف گذشته در شهرستان بابل خبر داد و تصریح کرد: این انبار متعلق به چهار برنج فروش متخلف بود که پرونده آنان پس از کشف برنج‌های تقلبی برای رسیدگی در اختیار تعزیرات حکومتی شهرستان بابل قرار داده شد.

رنج کاشت، داشت و برداشت محصول استراتژیک برنج به همراه بالا بودن هزینه‌های کشت از یک‌سو و نادیده گرفتن ارزش غذایی و اقتصادی آن توسط سودجویان از سوی دیگر موجب شده شالیکاران بیش‌از‌پیش به تغییر کاربری اراضی کشاورزی خود بیندیشند. در حالی که پرداختن به این موضوع و رفع مشکلات و معضلات پیش رو می‌تواند گام بلندی در جهت تقویت کشاورزی و تحصیل درآمدهای غیر‌نفتی باشد. حال باید دید در این آشفته بازار، عرضه و تقاضا برنج مازندران از کدام کیسه‌ای که برایش دوخته شده سر بر‌می‌آورد؟

برخورد با 70 واحد مخلوط‌کننده برنج
به گفته حسین اصغر‌زاده، مدیر نظارت و بازرسی صنعت و معدن و تجارت مازندران، موضوع عرضه کالای تقلبی و غیراستاندارد در سطح بازار به‌خصوص کالاهایی که سلامت مردم را در خطر قرار می‌دهد به صورت ویژه مورد پیگیری قرار می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه عرضه برنج تقلبی یکی از ناهنجاری‌های شایع در مازندران است که متعاقب نظارت‌های صورت گرفته 70 واحد متخلف که مخلوط کردن برنج را انجام داده بودند، حدود سه میلیارد و 300 میلیون ریال جریمه شدند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.821 seconds.