.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
درگیری آذری‌زبان‌های گیلان با خسرو معتضد!

در نشستی که روز چهارشنبه، در سالن «وارش» مجموعه فرهنگی، هنری خاتم‌ الانبیاء رشت برگزار شد، خسرو معتضد ضمن سخنرانی در خصوص تاریخ گیلان و مردمان آن، با بیان اظهاراتی که برخی، آن‌را به عنوان «اتهام وطن‌فروشی و خیانت به آذری‌زبان‌ها» تعبیر کردند، باعث واکنش تعدادی از حاضران در جلسه و درگیری با وی شد.

این موضوع به درگیری فیزیکی و زد و خورد معترضان به این سخنان با معتضد انجامید و در نتیجه سخنرانی نیمه‌تمام ماند.

گفتنی است خسرو معتضد در سال 1321 در تهران متولد شد. پدرش سرهنگ دکتر معتضد و مادرش از خانواده‌های معروف در گیلان بود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 18 ارديبهشت 1388
مايه تاسف است كه اين درگيري روي داده است معتضد بايستي مواظب بود اين سوء تفاهم پيش نيايد
افشار 18 ارديبهشت 1388
خیرا برنامه ای چند دقیقه ای با عنوان پلی به گذشته ساعت 8:45 از شبکه دو سیمای ایران پخش می گردد. در این برنامه شخصی با نام خسرو معتضد در مورد تاریخ معاصر ایران سخن می گوید. معتضد که از شروع این برنامه چهره ای پان فارسیست از خود به نمایش گذاشته است سعی دارد ذهن تماشاگران را به شیوه ای بسیار موذیانه در راستای اهداف فارسگرایانه جهت دهد. وی بارها ادعا نموده است که آذربایجان سرزمین باستانی آریایی هاست و با تکرار ادعاهای تاریخ نویسان انگلوفیل و درباری همانند، عنایت الله رضا، کاوه بیات، پیرنیا و... اقدام به جعل تاریخ می نماید. وی بارها مدعی شده است که نام اصلی کشور جمهوری آذربایجان، آران بوده که در طی سده اخیر تغییر نام یافته است. همچنین وی بارها مدعی شده است که نام دریای خزر در اصل مازندران، قزوین، کاسپین، گیلان، طبرستان بوده است. هر چند خود نیز نمی داند کدامیک از این نام های را به جای نام دریای خزر تبلیغ نماید.

معتضد اخیرا در طی برنامه ای نام دریای عمان را نیز جعل نموده آنرا دریای مکران نامید. در این برنامه وی بعد از خود شیرین کنی و ادعای اینکه داماد و عروس آذربایجانی دارد و به آذربایجانیان ارادتمند است نام آذربایجان را بر گرفته از یک نام با ریشه فارسی؟، «آتورپاتگان»، که نام سرداری در زمان حمله اسکند بوده است دانست. وی که چندین برنامه خود را به وقایع حکومت ملی آذربایجان در سال های 25-1324 اختصاص داده سعی دارد حکومت ملی آذربایجان را توطئه ای از سوی دولت شوروی برای گرفتن امتیاز نفت شمال معرفی نماید. در یکی از برنامه ها وی تمام وقت برنامه را به معرفی منابع در مورد این رویدادها اختصاص داد و بدون اشاره به مهمترین و معتبرترین منابع؛ همانند کتاب «گذشته چراغ راه آینده است» از جامی، کتاب «فراز و فرود فرقه دموکرات آذربایجان» از جمیل حسنلی، خاطرات ویلیام داگلاس با عنوان «سرزمین شگفت انگیز با مردمانی مهربان»، کتاب ایران شناس معاصر دانشگاه نیویورک با عنوان «ایران بین دو انقلاب» و کتاب نویسنده برجسته و صاحب نام جهانی جان فورن تحت نام «تاریخ تحولات اجتماعی ایران» و... اقدام به معرفی کتابهای سفیر یا جاسوسان وقت انگلیس در ایران و افراد انگلوفیل نمود.



اما معتضد کیست؟

بسیار شگفت انگیز خواهد بود اگر بدانید فردی که هر روز در سیمای ایران افاده فضل و علم می نماید متعلق به خانواده و خاندان معتضد از مهمترین پایگاههای جاسوسی انگلیس و بعدها اسرائیل و امریکا در منطقه می باشد. پدر معتضد (سرتیپ معتضد) از نوکران دربار رضاخان بود. از چهار فرزند پسر وی سه تن در سازمان ارتش و سپس ساواک صاحب مناصب بلند پایه ای شدند. خسرو معتضد نیز یکی از عناصر وابسته به دربار و مهره نسبتا کم ارزشتری برای انگلیسی ها بود. در حالی که در مورد انگلوفیل بودن وی اسناد بسیاری در دست می باشد اما با کمال تعجب بعد از سقوط رژیم پهلوی وی بهمراه افرادی همانند ارتشبد فردوست توسط سیستم اطلاعاتی جمهوری اسلامی حفظ شد و در سال های بعدی دست به ایفای نقش های جدید و خوردن از توبره نمود. وی سالها در رادیو تلویزیون جمهوری اسلامی خدمت نمود. همچنین در پرونده خسرو معتضد فعالیت در سفارت ایران در دبی نیز به چشم می خورد که دولت امارات به خاطر کارهای مشکوک وی او را به اتهام جاسوسی از امارات اخراج کرد. اما مهمترین عضو خاندان معتضد همانا سرلشکر علی معتضد بود. در اینجا قسمت هایی از خاطرات ارتشبد حسین فردوست دوست کودکی محمدرضا پهلوی و یکی از برجسته ترین چهره ها و بنیانگذاران ساواک و ساواما «سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی ایران» در مورد علی معتضد را از کتاب «ظهور و سقوط سلطنت پهلوی» ذکر می نماییم:



«سرلشکر علی معتضد (قائم مقام ساواک و مسئول اطلاعات خارجی که قبل از انقلاب ایران در سوریه بود) با شاپورجی در رابطه بود. از چه زمانی؟ نمی دانم. ولی با شناختی که از اخلاق معتضد دارم اگر شاپورجی هم نمی خواست به تماس ادامه دهد، او شاپورجی را رها نمی کرد.»(ص 296)

شاپورجی فرزند اردشیرجی و شاخص ترین مهره اطلاعاتی انگلیس در خاورمیانه و از نزدیکان ملکه انگلیس بوده است. پدرش اردشیر از زرتشتیان هند بود که از سوی کمپانی هند شرقی جهت انتخاب فردی مناسب اهداف انگلیس برای تصرف تخت شاهی قاجارها به ایران اعزام گردید. وی پس از مطالعه بر روی اشخاص مهمی همانند سید ضیاء و...، رضاخان میرپنج را از بین قشون قزاق شایسته این مقام تشخیص داد و اقدام به آموزش بایسته های تفکر استعماری همانند افکار باستانگرایی به وی نمود. اردشیر و شاپورجی در آموزش و تربیت مهمترین نسل تاریخ نویسان پان فارسیست ایران همانند پیرنیا و خود جناب معتضد نقش آفریدند. خاطرات اردشیر جی که زمان حکومت محمدرضا پهلوی در روزنامه های انگلیس چاپ گردید حاوی اطلاعات بسیار تکان دهنده ای در مورد چگونگی انتخاب و شستشوی مغزی رضاخان از سوی او و پرورش نسلی پان فارسیست از جاعلان تاریخ و تمدن باصطلاح باشکوه ایران ماقبل اسلام به عنوان تاریخ نویس است.

فردوست در جای دیگر با اشاره به یکی از مهمانی های متعدد خود با سران اطلاعاتی بریتانیا می نویسد:

«از این مهمانی آنچه قابل ذکر است گرم گرفتن بیش از حد رئیس MI-5 (از سازمان های اطلاعات بریتانیا) با سرلشکر معتضد (معاون ساواک و رئیس اطلاعات خارجی) بود که از همه ما [نصیری(رئیس ساواک)، سپهبد کمالی (رئیس اداره دوم ارتش) و مبصر (رئیس شهربانی) مقام پایین تری داشت. مدت کوتاهی بعد معنی این برخورد را فهمیدم، زیرا معتضد به جای من قائم مقام ساواک شد و من رئیس بازرسی شاهنشاهی شدم. در این مهمانی شاپور جی نیز حضور داشت و در کنار رئیس MI-5 نشسته بود.»(ص367)



در جای دیگری فردوست با اشاره به همکاری ساواک با اسرائیل و ایجاد پایگاه های اطلاعاتی برای آنها می نویسد:

«فعالیت جاسوسی اسرائیل در ایران ادامه یافت و سرلشکر نیمرودی به تماس با ساواک ادامه داد. ولی نیمرودی دیگر با من یا رئیس ساواک رابطه نداشت و معتضد موظف شده بود با او تبادل اطلاعاتی نماید.»(ص424)

فردوست همچنین با اشاره به نحوه تشکیل ساواک توسط نیروهای امریکایی و نظارت انگلیسی ها بر آن می نویسد:

«در این دوره به تدریج معتضد، که فردی چاخان و.... نصیری را احاطه کردند. این عناصر طی این مدت بشدت ثروتمند شدند و هر چه خواستند کردند.»(ص429)

حال ارتباط فرد انگلوفیل همانند معتضد و فردوست با اطلاعات جمهوری اسلامی چیست؟ شاید جعل تاریخ به روش اردشیر و شاپور جی ها یکی از مهمترین وظایفی است که هم اکنون خسرو خان به نحو احسن آنرا انجام می دهد.
نا شناس 18 ارديبهشت 1388
ازترک هااین کارهابعیدبود!
محمد عزیزی 18 ارديبهشت 1388
با سلام
از قول من به هموطنان آذری بگویید این افراد مردم ما را نسبت به اذری ها بدبین می کنند اینها دست نشانده همسایه شمالی اند .نمی دانم چرا مسوولین با اینها برخورد قاطع نمی کنند.یاشاسین آذربایجان
نا شناس 19 ارديبهشت 1388
حكومت آذربايجان يعني حكومت تحت الحمايه شوروي سابق و براي جدائي آذر بايجان ازايران وقتي استقلال ويكپارچگي كشور درخطر باشد بايد حس ناسيو ناليستي افراطي را كنار بگذاريم " ان اكرمكم عندالله اتقيكم " واقعيت هاي تاريخي مستند ازقول هرشخص وهر گرايش را قبول كنيم بنده بعنوان يك آذري وحدت كلمه ويكپارچگي كشور را به همه چيز موجود دردنيا ترجيح ميدهم" واعتصموا بحبل الله ولا تفرقوا "
نا شناس 19 ارديبهشت 1388
بنام خدا-تنها عاملي كه بنده حقير آذري را باساير هموطنان ايراني ازجمله هموطنان محترم شمالي يكي ومتحد ميكند دين اسلام وكشور عزيرمان ايران ميباشد درسايه تعليمات عاليه وآموزه هاي قران مجيد است كه تمام اهالي اين مرز وبوم بدون درنظر گرفتن قوميتهاي مختلف توانسته است درطول تاريخ ازتمام بلاياها وتهاجم ها وفتنه ها پيروز وسربلند بيرون بيايد ودستهاي اجانب و بيگانگان را ازهر سنخي وازهرقماشي ازاين كشور كوتاه نمايد بنايراين براي حفظ استقلال وتماميت ارضي وحدت كلمه واعتصام به حبل متين الهي ضروري وواجب است اميدوارم درزير پرچم توحيد واستعانت از باريتعالي هميشه يار وياور همديگر باشيم وبافراموش كردن تضاد ها دنبال نقاط قوت واشتراكات خود باشيم وغير از منافع ومصالح ملي به چيز ديگري فكر نكنيم دراينموقع است درياي خزر ويا درياي مازندران وگيلان وطبرستان براي ما يك معني ومفهوم خواهد داشت تا جائيكه از آن بوي تفرقه وجدائي بيرون نيايد اميدوارم عرق وطندوستي وحب وطن را كه دراين روزگار بشدت تضعيف وصدمه ديده است زنده نگهداريم ودر مشگلات ومصائب يار وياور وغمخوار همديگر باشيم
ايراني 1 شهريور 1388
درود بر هر چي ايران و ايرانيه
آذربايجان بخشي از خاك پهناور ايران باستان بوده و آثار باستاني بسياري در تاييد آن موجود است.
بجاي ايراد گرفتن بر شخصي كه از استعمار استعمارگران و دسيسه هاي آن سخن مي گويد و پافشاري بر وجود تمدني غيرايراني براي آذربايجان و وابسته نشان دادن آن ها به تركان غارتگر،خوب است حقايق پذيرفته شود.
Aydin 26 فروردين 1389
عزیزان مثل اینکه ترک ستیزی ایرانیان پایان ندارد .....
سروران من اگر از آمیزه های قرانی سخن میگویید باید زبان ملی تان عربی باشد ....
نه ملی گرایی می کنید باید عدالت را برای همه اقوام رعایت کنید .....
ریشه اصلی ترک ستیزی ایرانیان در وابستگی آنها به امپریالیسم است که در صده گدشته علنا ترکها را تنها مانع رسیدن به اهداف استعماریشان میدانند ....( مراجعه شود به بندهای 500 قطعنامه متفقین بعد از سقوط آلمان نازی و عثمانی )....
در آن قطعنامه صریحا تکه تکه کردن اعراب و تکها با روشهای مختلف قومی پرداخته ...
در مورد ترکها ایگونه هست که باید از اینها از آناطولی و قفقاز و ایران رانده شده یا تحت حکومت استبدادی آسیمیله شوند ... و باید بین ترکهای ایران، قفقاز و آناتولی از اقوام کرد و ارمنی استفاده کرد .....
حال برای این این کار، همه غرب از تاریخ نویسان گرفته تا هر بنی بشری بسیج شدند که ترکها را تحقیر، تضعیف کنند و آنها را وحشی و مهاجر از مناطق آسیای میانه بدانند .. ...
باستانشناسانی ایران هم نوکر بی جیره مواجب سیاست غرب بوده و عوض برجسته کردن تاریخ واقعی ایران مانند عیلامیها و مادها، یک تمدن جعلی و ابتر هخامنشی را تبلیغ و برجسته میکنند .....
اگر آزربایجان زمانی جزو ایران بوده بخاطر توافق مردمانش بوده ولی حالا با استبداد این کار میشود .... آخر مگر با زور هم متحد می شوند ....
مهدي 1 اسفند 1389
اگه دقت كنيد خسرو معتضد تو بيشتر برنامه هاش ميگه :سلام به همه فارسي زبانهايي كه اين برنامه رو نگاه ميكنند،(يعني همه ايرانيها رو فارس ميدونه!)
فكر نميكنم اين آدم فرق چنداني با كسروي ملعون وامثالهم داشته باشه، لعنت خدا بر اين پانفارسها كه دست از سر ما و زبان و هويت مابر نميدارند.
نا شناس 18 بهمن 1390
هویت همه ما اسلام است
.بس
نویسنده مطالب فوق بهتر بود یکبار در متون تاریخی مطالعه می کرد
تا این مطالب بی پایه او کاستی بگیرد
نا شناس 6 آذر 1394
یعنی چی که مادرش از خانواده های های معروف گیلان بوده؟ مگه چکاره بوده زبانم لال
و درگیری در چه حدی بوده ایا زدن کس و کونش رو یکی کردند ؟

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.04 seconds.