.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
هشدار امام رضا(ع) درباره نوشیدن آب وسط غذا
نوشیدن آب همراه با غذا آثار منفی زیادیبرای بدن دارد به دلیل اینکه موجب ناراحتی های گوارشی در افراد شده و آنها را عصبی می‌کند.

قدس آنلاین: دستورات بهداشتی امام رضا (ع) و رعایت آنها می تواند راهکارهای بهزیستی و بهداشت و سلامت را به انسان آموخته و تکنیک‌های مقابله با بیماری‌ها و آسیب‌های روحی و روانی را مورد توجه قرار دهد. برخی از این توصیه ها در قالب هشدار اعلام شده است . امام رضا (ع) می فرماید: سفارش اکیـــــد می کــنم که از خوردن ماهی و تخم مرغ در یکبار پرهیز کنید زیرا ترکیب این دو غذا در معده باهم جهاز های هاضمه را دچار رنج خواهد کرد و مقدمات بیماری نقرس، بواسیر و درد دندان را فراهم خواهد آورد.

توصیـه می کنم که از زیاده روی در خوردن پیاز خودداری کنید زیرا پیاز زیاد رنگ نشاط و شادی را از چهره می برد و سایه ای غم انگیز به سیما فرو می اندازد. خوردن قلوه و جهازات درونی گوسفند ( سیرابی، شیردان ) درست نیست چون این نوع خوراکها برای مثانه زیان بخش است. یاد آور می شوم که با شکم سیر حمام نگیرد چون چون سبب تولید قولنج می شود و استحمام با آب سرد پس از خوردن گوشت ماهی جائز نیست چون این کار با خطر فلج شدن توأم می باشد. هنگام شب بالنگ نخورید زیرا بالنگ خوردن در شب روی چشم ها اثر نامطلوب می گذارد و مردمک را به عارض دوربینی تهدید می کند. از افرط در خوردن تخم مرغ بپرهیزید زیرا این افراط کبد را از عمل منظم باز می دارد و در سر و معده بادهای زیان بخشی بوجود می آورد. شکم را از تخم مرغ پخته پر نکنید تا به تـنگی نفس و عارض نفــخ شکم دچار نشوید. افراط در خوردن انجیر زیان آور است. خوردن گوشـــتی که درست نپــخته در معده کرم بوجود می آورد. آنانکه پس از خوردن شیرینی یا غـــذای گرم آب سرد می نوشند دندانـــهای خود را از دست خواهند داد.

کسانی که در مصرف گوشـــت گاو و شکار زیاده روی می کنند به اختلال مشاعـر و بهت زدگی دچار شده و این اشخاص به مرض فراموشــی و کند ذهــنی مبــتلا می شوند. کسی که نمی خواهد از درد مثانه بنالد حتی لحظه ای هم نباید ادرارش را نگه دارد اگر چه در پشت اسبی سوار باشد.

امام مهمترین توصیه آن حضرت درباره حفظ دستگاه گوارش پرهیز از نوشیدن آب وسط غذاست.

متخصصین پزشکی می گویند که یکی از علل عمده بسیاری از ناراحتی‌های گوارشی، مصرف چای و مایعات همراه با غذا یا بلافاصله بعد از آن است. مصرف آب همراه با غذا موجب تغییرات زیادی در شیره گوارشی می‌شود و باعث ناراحتی‌های گوارشی و چاقی بیش از حد بلغمی شده و در افرادی که دچار ناراحتی‌های کبدی هستند، باعث لاغرتر شدن روز به روز آنها می‌‌شود.

همچنین از دیگر مضرات مصرف آب همراه با غذا در افراد این است که این گونه افراد به طور مداوم از یبوست مزاج رنج می‌برند و روز به روز عصبی و عصبی‌تر می‌شوند و زندگی را به کام خود و دیگران تلخ می‌کنند؛ به دلیل اینکه غذا جویده نمی‌شود و آنزیم پتیالین و ماده باارزش موسین در بدن تولید نمی‌شود.

از این رو امام رضا علیه السلام می فرمایند: هر کس می خواهد معده اش اور را آزار ندهد، میان غذا خوردن آب ننوشد.

و در قسمت بعد همین روایت می فرمایند: هر کس چنین کند، رطوبت در بدن می نشیند و معده اش ضعیف می شود و رگ ها نمی توانند نیروی موجود در غذا را بگیرند، چه، اگر پی در پی آب به معده ریخته شود، معده فراخ می گردد. (کتاب طب الرضا علیه السلام صفحه 35)


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.665 seconds.