.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آب دریای خزر ۱۹سانتی‌متر خشک شد

مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر اعلام کرد: متوسط تراز آب درياي خزر در نيمه اول سال ۲۰۱۵ ميلادي نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۱۹ سانتي‌متر افت داشته است.

به‌گزارش شمال نیوز به نقل از میزان، این مرکز بر اساس گزارش کميته هماهنگي آب و هواشناسي و مراقبت‌هاي محيطي درياي خزر (CASPCOM) اعلام کرد افت تراز آب، به دليل تغييرات بيلان آبي دريا است که از طريق کاهش ورودي رودخانه‌ها به خصوص رودخانه ولگا ايجاد شده است؛ چرا که ۸۵ درصد آبدریای خزر ازدو رود ولگا و اورال تامین می‌شود.

در اين گزارش که بر اساس داده‌هاي مشاهداتي دو ايستگاه "ماخاچ کلا" و "جزيره تولني" در فدراسيون روسيه تنظيم شده است، ميانگين داده هاي تراز آب ايستگاه "ماخاچ کلا" در نيمه اول سال ۲۰۱۵ ميلادي نسبت به همين دوره در سال گذشته ۱۹ سانتيمتر کاهش نشان مي‌دهد.

همچنين در ايستگاه "جزيره تولني" اين کاهش بالغ بر ۲۴ سانتيمتر نسبت به دوره مشابه در سال قبل بوده است.

بر اساس این گزارش؛ در شش ماهه اول سال ۲۰۱۵ ميلادي دبي رودخانه ولگا بالغ بر ۱۰۳.۶ کيلومتر مکعب بوده است که نسبت به همين دوره در سال ۲۰۱۴ ميلادي (۱۴۰ کيلومتر مکعب) حدود ۲۶ درصد کاهش نشان مي‌دهد.

بر این اساس، آورد این رودخانه نسبت به ميانگين آورد ۳۰ سال گذشته ۱۶۲ کيلومتر مکعب يعني حدود ۳۶ درصد کاهش داشته است.

طبق اعلام مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر، میانگین تراز آب دریای خزر در سه‌ماهه فصل بهار سال ۹۴، بر اساس آمار ایستگاه‌های بندرانزلی و آشوراده (بندرترکمن) معادل ۲۶.۸۵- متر بر اساس کد ارتفاعی خلیج فارس بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ سانتی‌متر کاهش نشان می‌دهد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.122 seconds.