.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تخریب ها عامدانه است!
گروگان گیری پل تاریخی بابل به قیمت تخریب خانه+تصاویر
«عامدانه فشار ترافیکی را روی پل تاریخی انداختند تا به بهانه‌ی جلوگیری از تخریب بیشتر این پل، خانه‌ی تاریخی را تخریب و از یک پل دیگر بهره‌برداری کنند.»

 شمال نیوز: «عامدانه فشار ترافیکی را روی پل تاریخی انداختند تا به بهانه‌ی جلوگیری از تخریب بیشتر این پل، خانه‌ی تاریخی را تخریب و از یک پل دیگر بهره‌برداری کنند.»

 به گزارش شمال نیوز، پل «محمدحسن‌خان» در شهر تاریخی بابل و در محور تاریخی میدان «شیر و خورشید سرخ» این روزها به تخریب نزدیک می‌شود تا براساس پیش‌بینی‌های شهرداری بابل، بتواند پروژه احداث و بهره‌برداری از سومین پل قرار گرفته در این منطقه تاریخی را با تخریب خانه‌ تاریخی «سلمان» به سرانجام برساند.

 پل تاریخی «محمد حسن خان» که 22 اردیبهشت 1356 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، سرنوشت‌اش با خانه‌ تاریخی «سلمان» گره خورده؛‌ چون طبق آن‌چه طراحی کرده‌اند، نخست این پل باید سنگینی ماشین‌های زیادی را تحمل و احتمالا قدری تخریب شود تا دل میراث فرهنگی نرم شده و با صدور مجوز تخریب یک خانه‌ تاریخی، این پل از فشارها نجات یابد.

 به گفته‌ علیرضا صادقی امیری، دبیر انجمن جوانان سپید پارس در استان مازندران، نخستین قدم برای این اقدام برداشته شد و پنج‌شنبه گذشته، 12 متر از دیواره‌ پل «محمدحسن خان» با هجوم ماشین‌های سنگین فروریخت.

 

* تخریب‌ها عامدانه است

 

او درباره‌ی روند آرام و رو به تخریب این دو بنای تاریخی به خبرنگار ایسنا توضیح داد: شهرداری بابل به بهانه نجات‌بخشی و بدون استعلام از میراث فرهنگی در ضلع جنوبی پل «محمدحسن خان» یک پل سوم را در دست احداث دارد که با راه‌اندازی آن و برای عبور ماشین‌هایی که قرار است از روی آن عبور کنند، باید خانه‌ی تاریخی «سلمان» که اواخر قاجار به عنوان تجارتخانه‌ی روس ساخته شد تخریب و به جای آن خیابانی اسفالت شود تا ماشین‌ها امکان عبور داشته باشند.

 

وی با تاکید بر اینکه شهرداری بابل در تلاش برای خروج از ثبت این خانه‌ تاریخی است گفت: به همین دلیل شهرداری اکنون به صورت عامدانه فشار ترافیکی منطقه را روی پل تاریخی «محمد حسن‌خان» قرار داده تا میراث فرهنگی اجازه تخریب خانه‌ «سلمان» را بدهد. به دنبال این اتفاقات بعدازظهر پنجشنبه گذشته (9 مهر) یکی از تریلی‌های سنگینی که وزن بسیار سنگینی نیز داشت به بخش سمت راست پل «محمد حسن خان» برخورد و حدود 12 متر از دیواره‌ی این پل به طول کامل فرو ریخت.

 

 

عبور ماشین از زیر دهانه پل «محمدحسن خان»

 

* به گزینه‌های دیگر فکر نمی‌کنند تا پول ندهند

 او با تاکید بر این‌که همه‌ خطر متوجه دیواره‌ی پل نیست، بیان کرد: بدنه‌های پل پس از گذشت 200 سال از عمرشان، ترک‌های عمیقی پیدا کرده‌اند که متاسفانه نه میراث فرهنگی و نه شهرداری گوش‌شان برای مرمت و نجات این بنای تاریخی بدهکار است. این در حالی است که برای عبور ماشین‌هایی که در آینده قرار است از روی سومین پل در این محدوده عبور کنند، می‌توان گزینه دیگری یعنی خرید خانه‌های اطراف مسیر و دادن یک انحراف ملایم از کنار خانه «سلمان» را پیش‌بینی کرد، اما برای پول ندادن به آن‌ها فکر نمی‌کنند

وی همچنین احداث جاده ساحلی از زیر پل «محمد حسن‌خان» را یکی دیگر از مشکلاتی دانست که باعث شده این بنای تاریخی با خطر تخریب مواجه شود و گفت: از زمان افتتاح این جاده ساحلی قرار بود‌ فقط مسیری برای دوچرخه و پیاده‌رو باشد، اما از همان روز متوجه شدیم اجازه عبور ماشین‌های سنگین را نیز می‌دهند. در همان زمان یک ماشین سنگین با عبور از زیر یکی از طاقی‌های پل، بخشی از آن را تخریب کرد.

 

این دوستدار میراث فرهنگی استان مازندران با تاکید بر اینکه شهرداری بابل این پل را به عنوان نماد فرهنگی شهرداری در نظر گرفته و حتی از آن استفاده‌های تبلیغاتی می‌برد، گفت: متاسفانه زیر پل را نیز بسته‌اند و آن را به مکانی برای دپوی زباله‌ها و تخلیه‌ی مردار‌ تبدیل کرده‌اند.

 

به او ‌این در حالی است که این منطقه به راحتی می‌تواند به یک منطقه نمونه گردشگری تبدیل شود و یکی از مراکز مهم گردشگری باشد، چون پل «محمد حسن خان» قالب گرفته از «پل خواجو» در اصفهان است ودرست مانند همان پل می‌تواند ظرفیت پذیرش گردشگر را داشته باشد.

 

 پل «محمدحسن‌خان» پلی قدیمی در دو کیلومتری شهر بابل است که از روی رودخانه بابلرود در شهر بابل می‌گذرد. این پل متعلق به دوره‌ی زندیه است که به جای پل قدیمی‌تری ساخته شده‌ است.

 در اوایل حکمرانی کریم‌خان زند، به سال ۱۱۴۶، محمدحسن‌خان قاجار جد آغامحمدخان قاجار، که شهر بارفروش (شهر بابل فعلی) و سایر نقاط مازندران را تصرف کرده و در جنگ بر کریم‌خان زند پیروز شده‌بود به پاس قدردانی از مردم بابل، با صرف هزینه ۱۲۰۰۰ تومان روی رودخانه بابل پل بزرگی احداث کرد که تا امروز باقی مانده و به پل محمدحسن‌خان معروف است. این پل دارای هفت چشمه (طاق) اصلی و دو چشمه فرعی است . آن تا سال ۱۳۴۳ ارتباط بابل و آمل از طریق همین پل ممکن بود تا اینکه از مدتی پیش راه جدیدی که از سوی غرب شهر آغاز می‌شد ساخته شد، اما با این که سالیان زیادی از قدمت این پل می‌گذرد کماکان پابر جاست و ماشین‌های سنگین از آن عبور می‌کنند.

 آن پیش از این یک‌بار توسط رضاشاه پهلوی مرمت شده بود. از موارد شاخص این پل معماری صفوی بنا و استفاده از سفیده تخم‌مرغ (البته به گفته برخی زرده تخم‌مرغ و ساروج) در ساخت آن است. این اثر در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شماره‌ی ثبت ۱۴۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

 

 

ایجاد چاله در بدنه پایه پل «محمدحسن خان»

 

دپو زباله و لاشه مردار پرندگان در حاشیه پل «محمدحسن خان»

 

پل «محمدحسن خان» در بابل

 

مسدود کردن، دست‌اندازی و تخریب یکی از تاق چشمه‌
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 12 مهر 1394
شهردار تعطیل
شهروند بابلی 12 مهر 1394
امان از مسئولین بی تدبیر شهرستان بابل
حسین زاده 11 مهر 1394
متاسفیم!!!!!
نا شناس 12 مهر 1394
شهردار مایه... می باشد. شورای شهر هم به فکر خودشان می باشند تا شهر بابل
نا شناس 12 مهر 1394
عسگری باید بره
راستین 12 مهر 1394
وضعیت شهرداری و شورای بابل افتضاحه, هیچی سرجاش نیست, کلی هزینه برای دستگاه عریض و طویل شهرداری میشه, کلی هزینه برای کارهای غیر کارشناسی میشه..... آبنمای ابتدای خیابان صالحی که بی اندازه بی قواره و زشت هست, بازسازی میدان سجودی, ساخت مجتمع تجاری در کشتار گاه سابق ....... و کلی طرح بی دلیل و غیر و کارآمد دیگه!!!! در کنار کنار آن نیاز های اساسی شهر خوابیده, ترافیک در کمربندی غربی و 4 چهار موجود در آن بیداد میکنه, اصلا مسولی توجه نمی کنه در حالی که فعال شدن بلوار مادر که بیش از 20 سال از اغاز ان می گذرد و شاید 70 درصد آن بازگشایی شده که تماما زمین های آن را همشهری ها مجانا به شهرداری دادند مسکوت مانده, صدها طرح اینگونه را می توانید در بابل پیدا کنید, تخریب بناهای تاریخی مثل ساختمان پست, حمام میرزا یوسف, دبیرستان شاپور, کاخ شاهپور, پل محمد حسن خان...... که سهله
علی 12 مهر 1394
بنظر میرسد که مسئولین بابل و استان به آینده شهر و استان خیانت می کنند. خیانت ومگر شاخ و دم داره!

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.15 seconds.