.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در استقبال از سفر دکتر روحانی به مازندران / 4
توسعه استان با دو بال گردشگری و کشاورزی امکان پذیر است
شمال نیوز : مازندران به‌دلیل دارا بودن منابع آبی مطلوب و خاک حاصل‌خیز، از دیرباز قطب کشاورزی ایران بوده است، بخش اعظمی از تولید برنج و مرکبات کشور مربوط به این استان است و از این حیث مدیریت اقتصاد کشاورزی استان برای تبری‌ها بسیار حائز اهمیت است.....

شمال نیوز : توسعه استان با دو بال گردشگری و کشاورزی بلاشک ممکن است و موتور محرکه آن بستر مناسب اقتصادی با مدیریتی فرا استانی، متمرکز و قدرتمند است.   خبرگزاری فارس: عینکی که باید دولت با آن به مازندران بنگرد

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان بیشترین رأی را از سبد مازندران کسب کرد و نخستین انتصاب استانی دولت نیز از مازندران آغاز شد.

هر چند نوبت سفر، دیر به استان سبز و خاص ما رسید و اهالی مازندران بیش از دو سال چشم به راه آقای رئیس‌جمهوری باقی ماندند، بی‌شک مطالبات مردمی و انتظارات دانشجویی از دولت یازدهم فراوان، متنوع و متفاوت است، اما مازندران بیش از گذشته به توجه ویژه دولت نیاز دارد.

ظرفیت بالقوه استان برای توسعه‌یافتگی آن‌قدر بین و قابل لمس است که جز اقدام مقتضی و مکفی دولتی‌ها چیز دیگری را طلب نمی‌کند.

مازندران با اقلیم معتدل و مرطوب و منابع طبیعی و انسانی شگرف، آرمانی جز توسعه و پیشرفت توامان با حفظ فرهنگ علوی و تبری خود ندارد.

دولت باید با عینکی به مازندران بنگرد که گردشگری و کشاورزی به وضوح در آن دیده شود.

توسعه استان به‌دلیل برخی کج‌سلیقگی‌ها در گذشته، نامتوازن و بدون برنامه بود و محیط‌زیست و منابع طبیعی استان را تهدید و تخریب و مهاجرت روستایی به شهرهای کوچک را غیرقابل کنترل و مدیریت کرد.

گاهی از شاخه کشاورزی به گردشگری پریدن و گاهی فرمان به‌سمت صنعتی شدن چرخاندن، چه معنا دارد؟ توسعه استان با دو بال گردشگری و کشاورزی بلاشک ممکن است و موتور محرکه آن بستر مناسب اقتصادی با مدیریتی فرا استانی، متمرکز و قدرتمند است.

مازندران به دلایلی روشن و قابل فهم در گردشگری دارای «مزیت مطلق» است و بهره‌مندی اهالی آن از ارزش افزوده این بخش، هم توزیع درآمد و هم سطح درآمد مازندرانی‌ها را بهبود می‌بخشد.

نام شهرهای استان مانند رامسر، چالوس و نور خود، گردشگر را جذب می‌کند و هم‌مکانی دریا، کوه و جنگل برای هر سرمایه‌گذار باهوش انگیزه لازم ـ اما نه کافی ـ را ایجاد می‌کند.

گردشگری استان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی رشد می‌کند و رونق آن، فرصت‌های شغلی بی‌شماری را به‌وجود می‌آورد، به شرطی که قیود آن برقرار باشد اما این گونه نیست.

این کم‌کاری بستر لازم را برای جولان دلالان، سوداگران، زمین‌خواران و سوءاستفاده‌کنندگان فراهم می‌کند، طبیعت را در معرض نابودی قرار داده و شهرهای استان را از لحاظ معماری بی‌هویت کرده است.

گردشگری در مازندران با گردشگری در اصفهان یا شیراز متفاوت است، بنابراین برنامه و استراتژی دولتیِ اتخاذ شده برای توسعه آن نیز باید متفاوت و متناسب باشد.

کشاورزی در ایران به‌دلایل متفاوت اعم از خشک‌سالی، سنتی بودن و بازدهی پائین مشکل‌آفرین شده است، به‌طوری که بیش از 90 درصد منابع آب شیرین کشور در این بخش و به شکل سنتی و غیربهینه مصرف می‌شود، اما سهم آن در تولید ناخالص ملی بسیار ناچیز است.

مازندران به‌دلیل دارا بودن منابع آبی مطلوب و خاک حاصل‌خیز، از دیرباز قطب کشاورزی ایران بوده است، بخش اعظمی از تولید برنج و مرکبات کشور مربوط به این استان است و از این حیث مدیریت اقتصاد کشاورزی استان برای تبری‌ها بسیار حائز اهمیت است.

لازم به ذکر است، مدیریت نامطلوب و خسران‌آفرین منابع آبی در مازندران نیز در مواردی کشاورزان را با کمبود آب در فصل کشاورزی مواجه کرده که تبدیل شالیزارها به باغات و بعدها تغییر کاربری آنها به مسکونی، خود دلیلی بر این مدعا است.

با این حال استان در تولیدات کشاورزی دارای «مزیت نسبی» است و این شرایط تمرکز دولت بر قطب کشاورزی ایران را می‌طلبد.

بخش خصوصی به‌دلیل دیربازده و کم‌بازده بودن، حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نیست و دولت خود باید اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

صنعتی کردن کشاورزی استان و مدیریت منابع آبی و اصلاح الگوی کشت نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی دارد که دولت باید آن را مدنظر داشته باشد.

به راه افتادن قطار توسعه کشاورزی و گردشگری استان نیازمند «سرمایه‌گذاری»،‌بوده و لازمه سرمایه‌گذاری وجود بستر مناسب اقتصادی برای سرمایه‌گذار است.

دولت مصوبات احتمالی خود در سفر به مازندران را به تصمیماتی بنیادی و اصلاحی اختصاص دهد که حداقل و با توجه به کاهش درآمدهای نفتی کشور در میان‌مدت منجر به رونق کشاورزی و استان گردشگری شود./ فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

- 11 مهر 1394
اقاي شمال نيوز در سفرهاي روساي جمهور قبلي هم مصوبه هاي زيادي درخصوص مزيتهاي استان صورت گرفته بود كه عملي نشد .درست است مازندران ميتواند در دوبال گردشگري وكشاورزي مانور بدهد بنظر شما توليد محصولات كشاورزي كه هم اكنون ايران جولاتگاه واردات كشاورزي است قيمت تمام شده داخلي ميتواند با مشابه خارجي رقابت كند اگر پاسخ شما منفي است دنبال علت بگرديد.همينطور با افزايش حجم سفرهاي توريستي تنگناي ديگري وجود نخواهد داشت؟نه اقاي روحاني ميتواند اين مشكل را حل كند وروساي جمهور قبلي هم نتوانسته اند موفق باشند
صنعت 11 مهر 1394
باسلام واحترام به تمامی عزیزانی که در کشور و استان زحمت میکشند، آیا برای استان مازندرا ن نسخه ای جزء گردشگری و کشاورزی دیده نشده است . چرا نسبت به زحماتی که برا ی ایجاد صنایع کشیده شد توجه ای نمی شود .مگر دراین استان برای صنایع تبدیلی و صنایع مادر همچون نساجی ، معادن زغالسنگ ....که قطب این صنایع ها در کشور محسوب می شدیم . که زیر ساخت های آن با همت بالای مسئولین بایستی مهیا شود نگاهی صورت نمی پذیرد . همین که سفر یک مسئول به استان شروع می شود یاد گردشگری و کشاورزی می افتند چرا از صنایع غاقل می شویم !!!!!
احمد 11 مهر 1394
سلام
فكر مي كنم دو بال ، سر هم ميخواهد كه فن آوري اطلاعات است
كه هميشه مورد بي مهري مسئولان قرار گرفته است
نا شناس 11 مهر 1394
رای ما جوانان ساروی مهدی اباد ۰ششصد دستگاه ۰سیدالشهدا ۰راهبند چمران دکتر یوسف نژاد
دانشجو 11 مهر 1394
با انتقال واحد بين الملل رامسر در كنار دانشگاه مادر(علوم پزشكي مازندران) و بهره مندي از امكانات و در راستاي اقتصاد مقاومتي ميتوانيم به اقتصاد و گردشكري مركز استان كمك كنيم ولي بعضي از دوستان فقط در ظاهر پيرو خط رهبري بوده و فقط در جهت منافع خويش عمل ميكنند_شمال نيوز بي طرف باش درج كن
یک مازندرانی 11 مهر 1394
توسعه استان مازندران با دو بال گردشگری و کشاورزی امکان پذیر نیست . علت :
1 - گردشگری :
گردشگران اغلب از قاره های اروپا؛ آمریکا و آسیای شرقی هستند که فضای سبزشان بهتر و یا مثل مازندران است . معمولا یک مازندرانی برای گردشگری به گیلان نمی رود چون شرایط اقلیمی یکسانی دارند. استانهای کویری برای توریستهای مذکور بیشترجاذبه دارد تا مازندران.
2 - کشاورزی :
الف ) با توجه به کمبود آب درسالهای آتی کشت برنج و بسیاری از محصولات کشاورزی عملاامکان پذیر نخواهد بود.
ب) باتوجه به سنتی بودن کشاورزی درایران وهزینه تولید ؛ وبالابودن قیمت تمام شده ؛ کشاورزان ما دراقتصادغیردولتی آینده قادربه رقابت با رقبای خارجی نمی باشندو به هزار علت دیگر؛تنها راه حل مشکل ؛ ورود صنعت به مازدران است .

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.255 seconds.