.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در ستایش افرادی که مردانه در شرایط سخت حج امسال ایستاده‌اند
خداقوت به مرد خستگی ناپذیر فاجعه منا
خداقوت به مرد خستگی ناپذیر فاجعه منا

شمال نیوز: یکی از مشکلاتی که همیشه در هنگام فجایع مختلف روی می دهد ضعف اطلاع رسانی از سوی مسئولین ذی ربط است. رسانه ها کمتر می  توانند به کسانی که دست اندرکار بحران هستند دسترسی داشته باشند و همین باعث می شود که بازار شایعات داغ شده و اثرات نامطلوب واقعه در جامعه تشدید شود.

فاجعه ای که هفته گذشته در منا روی داد نیز قطعا می توان یک بحران در مراسم حج نامید. بیش از چهار هزار انسان در یک روز و یک مکان به دلیل اتفاقی که هنوز دلیل آن مشخص نیست جان خود را از دست دادند؛ چندین کشور به دلیل از دست دادن جان زائران خود درگیر این بحران شدند و هر یک باید به افکار عمومی داخل کشورهایشان پاسخگو باشند آن هم در شرایطی که مقامات کشوری که در آن فاجعه روی داده است شدیدا سعی در کتمان اطلاعات و پوشاندن واقعیت دارند؛ تا آن جا که حتی سعی کردند چهار هزار انسان کشته را انکار کنند و همین مساله کار را سخت تر می کند.

بی راه نیست اگر بگوییم در این شرایط سخت متولیان حج ایران تا این لحظه مردانه و با قدرت برای دفاع از حقوق حاجیان ایستاده اند و مرد بی همتای این میدان بی شک "سعید اوحدی" بوده است؛ مردی که در جوانی درسش را در لانبیچ کالیفرنیا خواند و سال 61 در والفجر مقدماتی به اسارت درآمد و 8 سال بعد آزاد شد و امروز موی سپید کرده و ریاست سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران را بر عهده گرفته است.

از ساعات اول فاجعه منا اوحدی با سعه صدر مثال زدنی پاسخگوی رسانه ها بود؛ تقریبا هر نیم ساعت یک بار با شبکه های مختلف رسانه ملی گفتگو کرد و از آخرین وضعیت اتفاقاتی که در منا روی داده است به مردم صادقانه گزارش داد.

او تلفن هیچ رسانه دیگری را نیز تا کنون بی پاسخ نگذاشته است، چندین خبرگزاری و رسانه ایرانی به تناوب شماره او را می گیرند و اطلاعات می خواهند و اوحدی نیز صبورانه پاسخ همه را می دهد حتی اگر مجبور شود یک خبر را چند بار تکرار کند.

اما بزرگتر از این سعه صدر اوحدی، شجاعت و صراحت او در این ماجراست. اغراق نیست که بگوییم تیم حج جمهوری اسلامی و در راس آنها سعید اوحدی در شرایطی که همه کشورهای اسلامی حاضر در حج امسال به دلایل مختلف در برابر عربستان سکوت کرده اند و حتی آمار کشته شده هایشان را نیز مطابق آمارهای سعودی ها می گویند؛ شجاعانه و با صراحت تاکید کردند که تعداد قربانیان این فاجعه عظیم بیش از رقمی است که مسئولان سعودی اعلام می کنند.

اوحدی روز اول حادثه که عربستان آمارها را پایین اعلام می کرد با جدیت تاکید داشت که قطعا بیش از هزار نفر در این فاجعه جان باخته اند، در روزهای بعدی نیز که سعودی ها نهایتا 700 قربانی را اعلام کردند این رئیس سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران بود که با پیگیری های همکارانش دست به افشاگری مهمی زد؛ بیش از چهار هزار حاجی جان خود را در این فاجعه از دست داده اند. این خبر به قدری تکان دهنده بود که بی تعارف حتی عده ای در داخل کشور نیز در خصوص آماری که اوحدی اعلام کرده است شک کردند اما با فشار روانی و مطالب مختلف رسانه ها که پرده از این مساله برداشت و پیگیری های مجدانه تیم ایرانی حج در عربستان، در اتفاقی که هیچ کس انتظار آن را نداشت وزارت بهداشت عربستان سعودی در نهایت مجبور شد در یک جهش آماری عجیب در حالی که طی 6 روز فقط مرگ 780 نفر را تایید کرده بود ناگهان خبر از فوت 4178 حاجی در این واقعه هولناک بدهد و این یعنی تایید آن چه آزاده ایرانی هشت سال دفاع مقدس از روز اول بر آن تاکید داشت.

فاجعه ای که در منا روی داد بسیار تلخ بود و تلخی آن تا مدت ها ادامه خواهد یافت اما در کنار همه غصه ها باید اذعان کرد که این فاجعه یکی از مدیران خوب دولت یازدهم را بیش از پیش به همه شناساند.

هر قدر که نسبت به عملکرد کلیت دولت و تیم دیپلماسی در این زمینه انتقاد وارد است، باید کارکنان بعثه رهبری، مرکز پزشکی حج، سازمان حج و زیارت و در راس همه سعید اوحدی را ستود. افرادی که زحمات شبانه روزی آنها در دیار غربت و جایی که مسئولانش حتی ابتدایی ترین همکاری ها را ندارند مرهمی بر دل داغدیده ملت ایران شده و همه دلشان گرم است کسانی در عربستان هستند که به فکر حاجیان خانه خدا باشند؛ فقط یک جمله می توان گفت: خدا قوت!/ تسنیم


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.387 seconds.