.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
فقدان سند راهبردی،چالش مهم گردشگری درمازندران
*كوروش غفاري چراتي

 شمال نیوز: بی تردید باید گفت یکی از ظرفیت های مهم استان مازندران در نیل به اهداف توسعه، قابلیت های بالقوه عرصه گردشگری است. ظرفیت هایی که اگر در فرآیندی علمی نیاز سنجی شود و برنامه ای مدون برای ایجاد تحولات بنیادین در این عرصه تدوین گردد بی گمان رویای توسعه در این گستره مستعد با زحمت و هزینه کمتری قابل حصول خواهد بود.

به اعتقاد کارشناسان اگر برنامه ای منسجم برای استفاده بهینه از ظرفیت های گردشگری استان ارائه نشود دیر یا زود فرصت های موجود عملاً به تهدید تبدبل شده و بخش عظیمی از نیروی انسانی و هزینه و اعتبار محدود استان باید مصروف مقابله با عوارض ناگواری شود که نتیجه مستقیم تصمیم سازیهای غیربهینه و روزمرگی مدیران مربوطه است. وجود پارکهای متعدد جنگلی و حیات وحش، آبشارهای بي نظير و دیدنی، دریاچه های زیبا، تالابهای بی نظیر،سواحل رويايي 330كيلومتري درياي خزر و حدود 400 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی به همراه مناطق متعدد ییلاقی نظیر جواهرده، کجور، آلاشت و... مازندران را به یکی از مناطق ممتاز برای همه سلیقه های گردشگری مطرح ساخته است. با این وجود به دلیل عدم طرحی جامع که دربرگیرنده نقاط ضعف و قوت و نشان دهنده دورنما و چشم انداز صنعت گردشگری استان باشد، موجب شده است فرصت های استثنایی این بخش از اقتصاد مازندران مغفول و بلا استفاده باقي بماند.

به باور شماری از صاحب نظران و فعالان عرصه گردشگری، تجدیدنظر در مدل های بهره وری از قابلیت های بخش گردشگری استان به منظور نیل به اهداف قابل تحقق در این بخش ضروری است. با این وجود، بررسی سیر ناموزون توسعه گردشگری در مازندران نشان می دهد که فراهم نبودن زیرساخت ها، بالا بودن قیمت و تعرفه خدمات، نبودبرنامه و نداشتن طرح جامع و سند راهبردی و همچنین عدم تبلیغات موثردرزمینه جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی از جمله مهمترین چالش هایی است که صنعت گردشگری استان را تهدید می کند.

این تهدیدها در حالی است که مازندران با داشتن جاذبه ها و مناطق گردشگری منحصربفرد، سالانه میزبان بیش از 20میلیون گردشگر داخلی و خارجی است.

نگاهی به سیمای صنعت گردشگری در مازندران بوضوح نشان می دهد که در حالیکه در طول سالهای اخیر درصد بالایی از اراضی مرغوب کشاورزی استان بدلیل نابسامانی در سیاستهای حمایتی و هرج و مرجی که در نظام قیمت گذاری و واردات انواع تولیدات زراعی وهمچنین به بهانه گردشگری از چرخه تولید بازمانده اند، مفهوم توسعه گردشگری نیز دراین استان تنها در اقداماتی غیربهینه نظیر ساخت و سازهای غیرمجاز و دست اندازی های مکرر به اراضی متعلق به منابع طبیعی، واسطه گری و دلال بازی بویژه درتغییر کاربری اراضی و خرید و فروش زمین و ویلا خلاصه شده است.

فرآیندی که به مثابه تهدیدی مصیبت بار، بخش گردشگری و محیط زیست مازندران را به چالش کشانده است. بر همین اساس باید گفت ،درحالیکه در کشور فرانسه با تعمیر و بهسازی ساختمان محل زندگی ویکتورهوگو نویسنده سرشناس این کشور درآمد هنگفتی از رهگذر بازدید گردشگران کسب می شود، در استان مازندران شمارزیادی از مواریث تاریخی و فرهنگی که یادمان نیاکان هنرمند و متمدن ماست، از ورای بی برنامگی و روزمرگی مسئولان بخش گردشگری و میراث فرهنگی به بیغوله و خرابه تبدیل و برخی نیز نظیر برج لاجیم به محلی برای نگهداری احشام درآمده اند!!

روند تاسف انگيزي كه در اكثر يادمان هاي تاريخي استان به وضوح قابل مشاهده است. براستی چه برنامه ای برای استفاده بهینه از قابلیت های بی بدیل و سودآور بخش گردشگری استان تدوین شده است؟ مهمترین راهکار برای بهره وری مناسب از ظرفیت های این بخش کدام است؟ چرا اغلب مناطقی که بعنوان نمونه گردشگری در قالب پروژه های سفر هیئت دولت گذشته مصوب شده اند به فراموشی سپرده شده اند؟برای ارتقای فرهنگ گردشگری و آموزش تعامل شهروندان با گردشگران چه برنامه ای تدوین شده است؟ چرا با وجود تأثیر منفی معضل عدم امحای بهداشتی زباله بر فرآیند جلب و جذب گردشگر تاکنون اقدام مؤثری در این راستا انجام نشده است؟ برنامه راهبردی توسعه صنعت گردشگری در استان چیست و آیا ضرورتها، الزامات و محدودیت های این صنعت در قالب تحلیلی سیستمی آنالیز شده است؟ برای جلب و جذب گردشگران خارجی که بر اساس تمامی نظرسنجی ها مشتاق حضور در مازندران و استفاده از چشم اندازهای بی نظیر این استان می باشند، چه اقدام مؤثری در دستور کار قرار دارد؟ و خلاصه اینکه اگر این ظرفیتهای اقتصادی در اختیار و مدیریت سایر استانها بود اینگونه مورد بهره برداری قرار می گرفت؟!

درپايان تاكيد مي شود كه علي رغم برگزاري همايش ها و نمايش هاي مكرر و برگزاري جلسات متعدد كارگرو و ستاد و كميته ، بخش گردشگري همچنان  به عنوان ظرفيتي مغفول مانده در اقتصاد استان به شمار مي رود كه دليل مبرهن آن ناكارآمدي سياستهاي اجرايي مسوولان ذيربط از گذشته تا کنون است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.14 seconds.