.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در گفت و گوی زنده تلویزیون مطرح شد؛
دستاورد مذاکرات بیش از تصورات ما بود/ در توافق هسته‌ای به هر سه هدف مهم دست یافتیم/ قدرت نظامی کاسته نمی‌شود
رییس جمهور کشورمان در مورد انطباق نتیجه برجام با وعده‌های خود اظهار کرد: بدون اغراق می گویم که دستاورد امروز بیش از تصورات دیروز است و آنچه که امروز به ...

حسن روحانی

 

شمال نیوز: رئیس‌جمهور گفت: به آن عضو 1+5 که تلفنی صحبت کردیم گفتم که شما در مذاکرات جدی هستید یا خیر، گفت جدی هستیم.

به گزارش شمال نیوز، گفت‌و‌گوی تلویزیونی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور از شبکه یک سیما پخش شد.

حسن عابدینی در ابتدای گفت‌وگوی زنده تلویزیونی از رئیس‌جمهور سوال کرد که شما وعده‌هایی در حوزه هسته‌ای، رونق اقتصادی و گسترش روابط دیپلماتیک دادید. آنچه که امروز در پایان گفت‌وگوهاست و به توافق‌نامه یا برجام شهرت پیدا کرده، شما چقدر برجام را با آنچه وعده دادید منطبق می‌دانید؟

رئیس‌جمهور در ابتدای سخنان خود، گفت: من هم خوشحالم از این فرصتی که امشب پیش آمده تا میهمان مردم ایران، خانه‌های مردم عزیز این سرزمین، روستائیان، شهری‌ها، پیرمردها، پیرزن‌ها، جوان‌ها و ایرانیان خارج از کشور و همه ملت ایران باشم.

وی افزود: من می‌خواهم خدمت این ملت بزرگ سلام عرض کنم و به این ملت بزرگ خسته‌ نباشید بگویم، به خاطر ایستادگی‌شان، صبوری‌های‌شان، مقاومت‌شان و به آنها تبریک بگویم به خاطر موفقیت‌های بزرگ‌شان در طول تاریخ بعد از انقلاب اسلامی. پیروزی انقلاب اسلامی، پیروزی در دفاع مقدس و امروز موفقیت در موضوع مهم هسته‌ای است.

روحانی خاطرنشان کرد: من دلم می‌خواهد محضر مردم ایران از این نقطه شروع کنم که چرا ما مذاکره را انتخاب کردیم و چرا این مذاکره را جدی دانستیم؟ شما اشاره کردید به ایام و دوران رقابت‌های انتخاباتی و آن شبی که من مصاحبه کردم که شما گفتید 777 روز از آن روز و آن شب گذشته است.

وی با اشاره به اینکه آنچه من آن روز فکر می‌کردم این بود که ملت ایران در همه صحنه‌ها موفق بوده و امکان‌پذیر نیست که این ملت در صحنه‌ای شکست بخورد یا تسلیم شود، تصریح کرد: همان وقت گفتم که پیروزی در سایه حمایت مردم، رهبری معظم انقلاب اسلامی و تدبیر دولت امکان‌پذیر است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در ادامه اظهار داشت: در مقام عمل ما دیدیم که مذاکره می‌تواند موفق باشد، اما شرایط موفقیت آن مذاکره را یک ملت باید فراهم کند، یک رهبر باید فراهم کند و همه دست‌اندرکاران باید فراهم کنند. مقاومت ملت، یک سرمایه بزرگ بود. اگر مردم ایستادگی نمی‌کردند، ما حتما پیروز نبودیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه کار دانشمندان ما یک دستاورد بود، تاکید کرد: اگر ما در زمینه هسته‌ای نمی‌توانستیم پیشرفت کنیم، چون در همان زنجیره اول ناموفق بودیم، زنجیره دوم درست می‌کردیم و ناموفق بودیم. در تولید آب سنگین ناموفق بودیم، در ساخت راکتور نمی‌توانستیم، حرکت کنیم. معنا نداشت دنیا با ما حرف و مذاکره کند.

روحانی خاطرنشان کرد: اولین سرمایه ملت حضور 73 درصدی آنها در حماسه سیاسی و در انتخابات بود. اگر من تعبیر کنم که انتخابات دو سال پیش یک نوع رفراندومی هم بود که چگونه ما باید حرکت کنیم و چگونه باید موفق شویم. بحث تعامل سازنده با دنیا و اینکه چگونه با دنیا رفتا رکنیم، منطق ما، ادب ما.

 

 

وی در ادامه گفت: من در همان مصاحبه 777 روز پیش که داشتم، اعلام کردم که درشت‌گویی پیروز نمی‌شود و درست‌گویی پیروز می‌شود و ما منطق و راه درست‌گویی را انتخاب کردیم و به اعتقاد من یک ماه بعد از انتخابات من برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به سفر نیویورک رفتم و آنجا به همه دولت‌های دنیا پیشنهاد کردم جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری باشد و این پیشنهاد در نهایت بعد از چند ماه مورد تصویب دولت‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفت

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آن ملاقات‌هایی که آن ایام داشتیم و صحبت‌هایی که ما داشتیم تقریبا فضای تعامل را به اوج رساند و اولین مذاکره وزیر خارجه ایران با وزرای خارجه 1+5 در نیویورک محقق شد و این کلیدی بود که برای حرکت پرشتاب در زمینه مذاکره زده شد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: اگر بخواهم یک کلمه در پاسخ به سوال شما بگویم که امروز من چگونه می‌بینم، بعد از 2 سال اغراق نمی‌کنم که در محضر ملت ایران که صاحب اختیار کشور هستند و کشور مال آنهاست و بنده هم به عنوان یک خادم کوچک از ناحیه ملت مسئولیت به من واگذار شده، دستاورد امروز بیش از تصور دیروز است، یعنی دیروز هم من امید داشتم به موفقیت، اما امروز آنچه به دست آوردیم بیش از آن مقداری است که من فکر می‌کردم و این موفقیت البته، موفقیت ملت بزرگ ایران با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و از همه مهمتر عنایات حق و پروردگار بزرگ و توجهات حضر ولیعصر(عج) است و فداکاری و ایثار و شهامت و منطق هنر و دانش لازم که مذاکره‌کنندگان ما داشتند و توانستند این بار مهم را در مقصد اول به خوبی به مقصد برسانند و من کاملا امیدوارم که این راه را ما ادامه می‌دهیم تا به پیرروزی نهایی برسیم.

خبرنگار از رئیس‌جمهور سوال کرد که یکی از دغدغه‌هایی که وجود دارد این است که غرب وفای به عهد نمی‌کند و حداقل در نشر اطلاعات در 4 تا 5 روز آخر شما یکی دو بار تهدید کردید که مذاکرات را ترک می‌کنید. این بحث را چگونه تا اینجا پیش بردید و چشم‌انداز آینده را چقدر روشن می‌بینید که غرب به تعهداتش پایبند باشد؟

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر ما با چند کشور و حتی یک کشور مذاکره می‌کنیم، بر مبنای اهداف و چارچوبی است و قدم به قدم مذاکرات قابل سنجش است بر آن کسی که فن مذاکره را بلد است، البته طرف مقابل ما مخصوصا برخی از کشورها کشورهایی هستند که مردم ایران به آنها اعتماد ندارند و به طور طبیعی با ملت ایران خصومت داشتند. هنوز هم این خصومت‌ها ادامه دارد.

روحانی تصریح کرد: شما می‌دانید که در ماجرای افغانستان، طالبان، صدام‌حسین و پایان حکومت صدام گرچه ما مستقیم مداخله نداشتیم، اما بسیاری از گروه‌ها که با ما بودند و کنار ما بودند یک نوع اهداف مشترکی با دیگران حس کردند و پیش رفتند، پس این منافات ندارد که یک کشوری دوست ما نباشد، اما در یک مسئله مهم و بین‌المللی ما بتوانیم مذاکره کنیم، اینکه چطور اعتماد کنیم، یا اعتماد ما صد در صد هست یا نیست، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید من در برابر یک کشور ولو دوست و ولو همسایه و ولو هم مذهب من که مذاکره می‌کنم، اعتماد صد در صد دارم.

وی افزود: طبیعی است که 6 قدرت بزرگ با ما مذاکره می‌کردند، ما در آن توافق موقت ژنو که مربوط می‌شود به اوایل آذر 92 تا امروز که هنوز هم ادامه دارد، آن توافق موقت ما در مقام عمل آزمایش کردیم ما عمل کردیم آنها هم عمل کردند. آنها به ما قول دادند که برخی تحریم‌ها را بردارند و ما قول دادیم برخی محدودیت‌ها را بپذیریم که هر دو عمل کردیم معلوم ماست که می‌شود الان توافقی که با 1+5 کرد یک پایان چند ساله است یک توافق 10 ساله، توافق گذشته هم سه دیگر دو سال می‌شود بنابراین 5 برابر همان است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر یک پنجم توافق امروز را انجام دادیم و دیدیدم عمل می‌شود، می‌تواند یک علامت باشد که ما می‌توانیم کار را پیش ببریم، گفت: این تفکر که ما در برابر دنیا دو راه بیشتر نداریم یا تسلیم هست در برابر دنیا یا شکست دنیا هست. این خیلی منطق پشت سر آن نیست. یک راه سوم هم وجود دارد و آن تعامل با دنیا، البته تعامل سازنده در چارچوب منافع ملی و توافق برد - برد است.

روحانی در ادامه اظهار داشت: من به جد معتقدم همیشه معتقد بودم توافق برد - باخت اولا شدنی نیست، ثانیا اگر هم بشود پایدار نمی‌ماند. توافق باید یک توافق برد - برد باشد که ما ببینیم به اهداف اصلی‌مان دست پیدا کردیم. طرف مقابل هم اگر یک هدف مهم دارد احساس کرده به آن هدف دست پیدا کرده است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه در این توافق ما 3 هدف مهم داشتیم که به آن دست پیدا کردیم، گفت: طرف مقابل ما هم یک هدف مهم داشت و می‌گوید که به آن دست یافته، خوب به این صورت است که یک توافق می‌شود برد - برد. آنها هم ادعا می‌کنند که یک موفقیت داشتند و ما هم می‌گوییم اهدافی داشتیم و موفق شدیم، بنابراین آنچه امروز به دست آمده، ما نمی‌توانیم بگوییم اعتماد صد در صد داریم.

رئیس جمهور تاکید کرد: شما در یک تجارتی که با یک فرد یا یک کشور انجام می‌دهید یک تجارتی مثلا جنسی می‌خرید و می‌فروشید برای دو یا سه سال صد در صد مطمئن نیستید که طرف مقابل شما عمل کند، اما شما یک مکانیزمی می‌گذارید که این وسط ضرر نکنید. اگر هم به هم زد، شما متضرر نشوید و او هم همین مکانیزم را در نظر می‌گیرد.

روحانی در ادامه افزود: ما می‌توانیم یک مکانیزم را در نظر بگیریم که در نهایت هیچ‌کدام ضرر نکنیم و در نهایت توافق صورت گیرد. در تجربه‌ای که در این دو سال داشتیم و اجرای توافق ژنو، امیدواریم این توافق به خوبی پیش برود. ما باید مراحلی را طی کنیم که یک مرحله را گذراندیم و انشاءالله این توافق اجرایی می‌شود و مردم حاصل و ثمر این توافق که محصول کار خودشان است و محصول ایستادگی خودشان است، خواهند دید.

خبرنگار از رئیس‌جمهور پرسید که بسیاری می‌گویند ایران بمب اتم خود را فروخت و در عوض تلاش کرده که رونق اقتصادی و بحث مربوط به امنیت را بخرد. این تحلیلی است که دیگران در قبال مذاکرات انجام می‌دهند، اما یک تحلیل دیگر وجود دارد و‌ آن اینکه بعضی از نکات مثل اینکه زمینه برای بازرسی‌ها فراهم شود می‌تواند به عنوان یک خطر مطرح شود که پیش روی ملت ایران و سیستم دفاعی کشور باشد، جمهوری اسلامی ایران در این موضوع چه موضوعی دنبال می‌کند که دچار چالش نشود؟

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در بخش اول سوالتان که طرف مقابل ما احساس می‌کند که ما را از بمب اتم بازداشته، اصلا پیروزی که آنها اعلام می‌کنند و ادعا می‌کنند این است که ما کاری کردیم که بین ایران و بمب اتم یک سال فاصله بیاندازیم، چیزی است که صراحت می‌گویند. می‌گویند کاری کردیم که با اجرای این توافق اگر ایران بخواهد بمب اتم بسازد یک سال نیاز دارد تا به بمب برسد.

وی افزود: از نظر ما کاملا خیال‌پردازی و توهم است. اساسا مسئله هسته‌ای که به یک معضل تبدیل شد به خاطر این بود که طرف مقابل احساس کرد ما دنبال ساخت بمب هستیم، البته اولش شاید یک استدلالی داشت و آن اینکه در نمونه‌برداری اولیه که در ایران انجام دادند در سال 82 به این نتیجه رسیدند که در ایران آلودگی‌های بالای 70 درصد وجود دارد. آلودگی به این معنا که آثاری وجود دارد که ما غنی‌سازی بالای 70 درصد انجام می‌دهیم. این سر و صداها به خاطر این بود و ما هم نمی‌دانستیم که این آلودگی‌ها چیست که اینها می‌گویند. بعد روشن شد که سانتریفیوژی که ما خریده‌ایم برخی از آنها دست دوم بوده و در کشور دیگری غنی‌سازی شده بوده و آن سانتریفیوژ تا 75 و یا کمتر غنی‌سازی شده بود.

روحانی در ادامه اظهار داشت: بنابراین دلیل مختصری داشتند که این روشن شده و آن کشور هم معلوم شد و رفتند و بازرسی کردند و معلوم شد، اما در عین حال این مسیر توهم‌آمیز را ادامه دادند و گفتند ایران ساخت بمب است و در این توافق هم می‌گویند که ما ساخت بمب را تاخیر انداختیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ملت ما می‌دانند که ما دنبال ساخت کشتارجمعی نیستیم. اگر ما دنبال این مسئله بودیم، آن زمان که صدام به ما حمله کرد ساخت سلاح شیمیایی که آسان است، ما هم درست می‌کردیم و علیه ارتش عراق به کار می‌بردیم، پس این مردم، مردمی نیستند که اخلاق را زیر پا بگذارند، اگر هم بخواهند روزی برای منافع ملی دفاع کنند، شرافتمندانه دفاع می‌کنند.

"ما خلبانی اعزام کردیم که یک پل استراتژیک را بزند، کمی تاخیر کرد و نگرانش شدیم. وقتی رسید، سوال کردیم گفت دیدم یک ماشین سواری دارد از روی پل عبور می‌کند، بعد از اینکه دور زدم و دیدم که پل خالی است، بمب را زدم. جان خودش را به خطر انداخته بود، چون این کار از نظر نظامی نادرست است، اما از لحاظ انسانی درست است. جنگ ما جنگ شرافتمندانه بود ما دنبال سلاح شمیایی نرفتیم. آن زمان که ما جنگ داشتیم، دنبال بمب شیمایی نبودیم و در کترین ما نیست. ضمن اینکه فتوای رهبر معظم انقلاب که ساخت و نگهداشت و استفاده سلاح‌های شیمیای ایشان تحریم کردند، بنابراین اگر طرف مقابل ما ادعا می‌کند این موفقیت اوست، اشکال ندارد او موفقیتش باشد، ما هیچ دگاه دنبال بمب نبوده و نیستیم."

روحانی ادامه داد: ما تحت فصل هفت منشور ملل متحد و ماده 41 بودیم. وقتی کسی ذیل فصل هفت می‌رود که سازمان ملل تشخیص می‌دهد طبق نظر خودشان می‌گویند که این کشور صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند، پس ما قبل از قطعنامه 2231 ما به عنوان تهدید کننده صلح و امنیت دنیا بودیم از نظر آنها، اما امروز طبق همین قطعنامه به عنوان کشوری هستیم که دنبال فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم و این قطعنامه تاکید بر همکاری با ایران است. وی افزود: دیروز ما از نظر آنها تهدید کننده بودیم و امروز کشوری هستیم که باید با ما تعامل شود.

 

وی خاطر نشان کرد: مردم ما می‌دانند که هر کشوری که قطعنامه‌ای ذیل فصل 7 علیه او تصویب شد، سال‌ها طول کشیده که از آن خارج شود و معمولا به جنگ و سرنگونی آن نظام نیز منجر شده است؛ شما در عراق دیدید، عراق را بردند تحت فصل هفت و رژیم صدام سرنگون شد و ده سال بعد هم تحت فصل هفت ماند و خارج نشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ژاپن سالیان دراز تحت فصل هفت بود.اما ما بدون جنگ و خواهش، بدون تسلیم در برابر سازمان ملل متحد کاری کردیم که با منطق با مذاکره با دیپلماسی در مسیر حقوقی کاری کردیم که همین سازمان ملل خودش آمده عنوان را عوض کرده و خودش آمده قطعنامه‌های قبلی 6 قطعنامه قبلی را لغو کرده است، گفت: این بزرگترین دستاورد حقوقی و سیاسی ماست و من برایش نظیر نمی‌شناسم.

روحانی اضافه کرد: معمولا صدا و سیما از صبح تا شب در مورد برجام می‌گوید، اگر هست بگویید کدام کشور است که با منطق از فصل هفت خارج شده است؟ حقوق هسته‌ای را تثبیت کردیم، در همین قطعنامه حقوق ما تثبیت شد، غنی‌سازی تثبیت شد، اراک تثبیت شده است. در همین قطعنامه حقوق ملت ایران تثبیت شده و در این همین قطعنامه گفته تحریم‌ها برداشته شده است. تثبیت حقوق‌مان، خروج از فصل هفت سازمان ملل و همچنین تحریم خارج شده ‌ایم. طرف مقابل می‌گوید که پیروزی به دست آورده‌ام و ایران را برای رسیدن به بمب اتم یک سال به تاخیر انداخته‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: اینکه شما می‌گویید شاید برخی‌ها نگران نظارت‌ها باشند، باید بگویم که ما چیز عجیبی را قبول نکردیم آنچه که ایران قبول کرده "ان پی تی" و "پادمان" بوده است. آنچه که امروز به بعد در اجرای این توافقنامه است، پروتکل الحاقی است ما فقط قبول نکردیم بیش از 140 کشور قبول کرده‌اند آنچه در کشورهای دیگر اجرا شده در اینجا هم اجرا می‌شود. هیچ کس در دنیا امنیت ملی خودش را معامله نمی‌کند اسرار نظامی خود را معامله نمی‌کند. ما نمی‌خواهیم که کوچک‌ترین اسرار و سر ملی و نظامی ما حتی اصرار اقتصادی و تجاری ما نه در این توافق بلکه در هر توافقی خدشه‌دار شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما یک بار داوطلبانه این پروتکل الحاقی را برای یک سال در ایران اجرا کرده‌ایم، گفت: همان موقع هم بعضی از روزنامه‌ها داستانی می‌گفتند. می‌گفتند که زیر زمین ریاست جمهروی را می‌گردند. هیچ گونه نگرانی به هیچ عنوان وجود ندارد. قدرت دفاعی ما به هیچ عنوان کاسته نخواهد شد. من در اینجا می‌خواهم به مردم ایران عرض کنم، چون بعضی‌ها گوشه و کنار می‌گویند این دولت، دولت تدبیر و امید دنبال اقتصاد است. دنبال مهار تورم است، دنبال رفع رکود است، دنبال بهداشت و درمان است، دنبال سلامت است، دنبال سیاست خارجی است دنبال تقویت بنیه دفاعی نیست. برای اینکه مردم عزیز ما بدانند ما در سلاح‌های استراتژیک و در تقویت بنیه دفاعی ما کاری که دولت در این دو سال انجام داده به اندازه 80 درصد ده سال قبل است. یعنی آنچه در ده سال قبل انجام گرفته، این دولت ظرف دو سال 80 درصد آن ده سال سلاح لازم را آماده کرده، تجهیزات لازم را آماده کرده، انبار کرده است. شما می‌دانید اولین تست سانتریفیوژهای آی آر 8 که بزرگترین دستاورد ماست، اولین تستش در این دولت انجام شد.

روحانی ادامه داد: روی امنیت ملی بسیار حساس هستیم. یکی از دستاوردهای این توافق امنیت ملی ما است. یعنی کشور ما البته از تهدید نمی‌ترسد هیچ وقت. اما کشوری که در سال‌های گذشته یک شبهه تهدید یا شبه تهدید برای این مردم بود، امروز با این توافق نه شبه تهدید است و نه شبح تهدید و امنیت ملی ما به مراتب بهتر از گذشته است.

"این امنیت تنها جنگ نیست باید بک فضای امن باید تامین شود برای فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماغعی. امروز این فضا نسبت به سال‌های گذشته امن تر است و اجرای این توافق و این قطعنامه نه تنها مشکلی برای قدرت دفاعی و امنیت ملی ایجاد نمی‌کند، بلکه در همین قطعنامه تحریم تسلیحاتی تبدیل به محدودیت شده است، برای 5 سال موردی هم با توجه به قطعنامه می‌توانیم معامله کنیم، بنابراین هیچ گونه محدودیتی برای ما ایجاد نمی‌کند این قطعنامه. بیانیه جمهوری اسلامی به صراحت بود که ما به هیچ عنوان قدرت نظامی‌مان کم نمی‌شود."

وی با بیان اینکه این قطعنامه می‌گوید موشکی که دیزاین و طراحی شده باشد به عنوانی که کلاهک هسته‌ای را حمل کند و ما هیچ وقت این مدل را نداریم، چون دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، اظهار داشت: در قطعنامه 1929 گفته بود اگر موشکی توان این کار را داشته باشد، ممنوع است. امروز نمی‌گوید که موشکی که توانایی این کار را داشته، می‌گوید اگر توانایی این کار را داشته باشد بنابراین هیچ نگرانی وجود ندارد این یک موفقیت بسیار خوبی است که ملت ما با هدایت‌های مقام معظم رهبری کسب کرده و به دست آورده است.

سوال: فرمودید که ما اهداف اقتصادی در جریان مذاکرات داشتیم که رفع تحریم‌ها از یک طرف دولت شما تاکید داشت که برنامه‌ریزی‌های اقتصادی را فارغ از نتیجه مذاکرات انجام داده و آن جمله معروف شما را هم داریم که چرخ اقتصاد بچرخد و چرخ سانتریفیوژ هم بچرخد...

روحانی در این باره نیز گفت: من اول یک نکته‌ای می‌گویم که شما اشاره کردید و‌ اینکه این دولت در آغاز در شرایط تحریم دنبال حل و فصل مسائل اقتصادی بود. اتفاقا یکی از دلایل پیروزی ما در این مذاکرات همین بود. یعنی اگر ما در دوران مذاکرات نمی‌توانستیم تورم را پایین بیاوریم، تورم که 42 و 43 درصد بود، ما نمی‌توانستیم و همان 42 می‌ماند. ما در مذاکرات پیش نمی‌رفتیم و دشمن امیدوار می‌شد و می‌گفت به تحریم امید داشت. اگر برعکس بود 42، 45 درصد می‌شد اصلا پیروز نمی‌شدیم.

وی افزود: من خدا را شکر می‌کنم، البته همه آن عنایت حق و حمایت مردم است. قول‌هایی که این دولت به مردم داده از روز اول اول گفتیم که تا پایان 92 ما تورم را به 35 درصد می‌سانیم، بعد گفتیم تا پایان سال، تورم را به 25 درصد می‌رسانیم که عملا به 15 درصد رساندیم. ما در سال 93 گفتیم که از تورم خارج و رشد اقتصادی خواهیم داشتم و اوایل سال 94 گفتم که به رشد 3 درصد رسیدیم و گفتم تا پایان این دولت به توفق الهی و حمایت ملت انشاءالله به تورم یک رقمی خواهیم رسید، تورم یک رقمی پایدار که آرزوی 40 ساله ملت است. در زمینه رشد اقتصادی هم البته امسال ما خیلی تحت فشار بودیم، به خاطر قیمت نفت و تحریم انشاءالله سال آینده شرایط‌مان کاملا عوض خواهد شد و ما می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

رئیس جمهور در ادامه این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اظهار داشت: یک عامل موفقیت ما در مذاکرات همین حرکت درست ما در زمینه مسائل اقتصادی بود. البته تحریم به طور طبیعی این را یک بار در مصاحبه مطبوعاتی گفتم که تحریم هرگز موفق نخواهد بود، اما موثر خواهد بود.روحانی گفت: با تحریم اگر می‌خواهند ملتی را بشکنند، ناموفق هستند اما اگر می‌خواهند تاثیر بگذارند بله تحریم تاثیر می‌گذارد.

روحانی ادامه داد: اگر ما می‌خواستیم که جنسی را وارد کنیم باید بیمه واسط تعیین کنیم. کشتی نمی‌توانست در بنادر ما بیاید، باید به بندر کشور دیگری می‌رفت و بارگیری می‌کرد. باید یک پول اضافه می‌دادیم، تا بتوانیم پولی را پرداخت و جنسی را بخریم، چون مستقیم از طریق بانک نمی‌توانستیم حتی حق پرچم می‌دادیم چون با پرچم کشور دیگر می‌آمد و 10 درصد در حمل و نقل پول پرچم می‌آمد. در فرصت دیگری شاید الان زمان مناسبی نباشد که همه ابعاد تحریم را توضیح بدهم برای مردم. این تحریم ظالمانه و ضد حقوق بشر بود و من این را به سران کشورهای اروپایی البته آن 5 تایی و به آن یکی که تلفنی صحبت کردیم گفتم که شما جدی هستید یا خیر، گفت جدی هستیم.

"به بقیه گفته‌ام که این تحریم، تحریم ظالمانه و ضد انسانی است ما جنسی که وارد این کشور می‌کردیم گاهی 20 درصد، گاهی 25 درصد و گاهی حتی 30 درصد تا 40 ردصد هم داشته‌ایم. گران‌تر در می‌آمد یعنی اگر 100 میلیارد فرض می‌گیریم جنس وارد این کشور می‌بایست بشود حالا کالا‌هایی که ضروری بود حداقل میزان 25 میلیارد آن تلف می‌شد این از جیب مردم است البته کاسبان تحریم خیلی برای‌شان سود داشت. کاسبان تحریم در دبی، اروپا، چین، تهران، همه جا این کاسبان تحریم بودند، آنها از توافق عصبانی هستند اما مردم ما هزینه پرداخت می‌کردند ما می‌بایست این تحریم ظالمانه را برداریم؛ دروازه ایران به سوی جهان به طور کامل گشوده شود."

وی خاطر نشان کرد: این مذاکره باعث شد که دروازه‌های دنیا به روی‌مان باز شد و کالاهایمان را به دنیا صادر کنیم و این دروازه‌ای است که تکنولوژی و سرمایه را وارد کشور کنیم. خیلی مهم بود ما در این توافق در این برجام بعد از این این توافق اجرایی شد، بلافاصله تمام تحریم‌های اقتصادی لغو می‌شود، یعنی تحریم مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، تحریم پتروشیمی، همه تحریم‌ها تمام تحریم‌های اقتصادی و اتفاقا در همین برجام در بخش تحریم بسیار خوب و دقیق من تشکر می‌کنم و لازم می‌دانم از تیم سیاسی ما کار بسیار جدی را انجام دادند. تیم اقتصادی که اینها را کمک کردند. تیم فنی که اینها را کمک کردند البته تیم خبری که اینها را کمک کردند، همه دست به دست هم دادند، و الا یک گروه نمی‌تواند موفق باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه یک چی

ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 12 مرداد 1394
مردم منتظر ارزان شدن نرخ ارز هستند اگر ارز ارزان نشود که ارتباط مستقیم با معیشت مردم دارد پس این توافق چه سودی برای مردم داشته.
نا شناس 12 مرداد 1394
درود بر مقام رهبری درود بر روحانی درود بر ظریف درود بر همه کسانی که به فکر مردمند.لعنت خدا بر منافع طلبان......

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.125 seconds.